آفتاب

آثار هنرمندان ۷۷ کشور در جشنواره مقاومت روی دیوار رفت

آثار هنرمندان ۷۷ کشور در جشنواره مقاومت روی دیوار رفت

همشهری آنلاین: سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت که ۵ آذر با نمایش آثار هنرمندان ۷۷ کشور جهان و همچنین رونمایی از تمبر یادبود این دوره از جشنواره که به امضای مقامات لشکری و کشوری رسید، آغاز به کار کرد.

سینما و تلویزیون > تئاتر- همشهری آنلاین:
سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت که ۵ آذر با نمایش آثار هنرمندان ۷۷ کشور جهان و همچنین رونمایی از تمبر یادبود این دوره از جشنواره که به امضای مقامات لشکری و کشوری رسید، آغاز به کار کرد.

به گزارش فارس، مراسم آغاز به کار سومین جشنواره هنر مقاومت با حضور مقامات لشکری و کشوری از جمله سردار عزیز جعفری،‌ سردار نقدی،‌ معاون هنری وزارت ارشاد، حبیب‌الله صادقی دبیرکل این جشنواره و جمعی از مسئولان فرهنگی در فرهنگستان هنر برگزار شد.

دانا بارتلت استاد دانشگاه هنرهای زیبا آمریکا از جمله میهمانان این جشنواره است که اولین سخنران این مراسم نیز بود.

او در سخنانش به یادآوری جنایات اسرائیلی‌ها علیه مردم فلسطین اشاره کرد و به لزوم حمایت هنرمندان جهان از مردم فلسطین و آگاه سازی جهانیان نسبت به جنایات اسرائیل اشاره داشت.

در ادامه این مراسم حبیب‌الله صادقی دبیر کل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی همزمانی هفته بسیج و محرم با افتتاح نمایشگاه آثار جشنواره هنر مقاومت را از جمله برکات این جشنواره عنوان کرد.

او ادامه داد: باید به سخنی از مقام معظم رهبری اشاره کنم که درباره هنر گفته‌اند «هیچ اندیشه‌ای اگر به زبان هنر گفته نشود،‌  در تاریخ ماندگار نخواهد شد» و بنابراین باید به هنر مقاومت هم از منظر هنر نگاه کرد تا در آینده ماندگار بماند.

اگر بر سیر تحول هنر اجتماعی جهان نگاه کنیم به معنای هنر زیبا و سودمند ایرانیان که از دیرباز به آن توجه داشته‌اند برمی‌خوریم و هنر معنوی و انسانی مقاومت که سومین دوره آن را شاهدیم این دو ساحت را داراست.

او همچنین،‌ فرم، محتوا و برخورداری از تکنیک و فرم های بصری، فضای متعالی و ... را از جمله ویژگی‌های هنری در مضامین اجتماعی و انسانی دانست که در هنر معاصر ایران به آن توجه شده است.

وی افزود: امروز که جهان در انتظار عدالت و مصلح حقیقی هستند ایرانیان در جایگاه متعالی فرهنگ و هنر خود هدایای بی شماری را به جهانیان اعطاء کرده‌اند و این موضوع مراجعه تاریخ هنر نویسان معاصر جهان است.

صادقی گفت: هنرمندانی که چشمان بینای جامعه محسوب می‌شوند برای انتشار این معنا و فرهنگ تلاش می‌کنند و من به عنوان یک هنرمند و پژوهشگر اذعان دارم که این تجربه معنوی و زیبایی شناسانه در هنر معاصر ایران خوشبختانه نتیجه بخش بوده است و فرزندان ایران زمین توانستند با هوشمندی بهترین های این نظریه را به جهان معاصر هدیه دهند.

صادقی در ادامه گفت: خرسندم که اعلام کنم که اگر هنرمندان معاصر ما از پیشقراولان ایثار و شهادت، به جهت مبانی معرفتی انسان تعالی خواه تلاش می‌کنند جای ستودن است.

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: هنر ایران معاصر می‌تواند جلوه های معنوی و دیداری این ملت بزرگ را به جهان هدیه دهد و انسانی که خداجوست، معرفت تعالی خواه دارد، آینه فام به جهان می‌نگرد و در صدد مراقبه و اندیشه مینوی و لاهوتی است.

در ادامه این مراسم با حضور سردار جعفری، سردار نقدی، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد،‌ محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری و مهدی چمران از تمبر یادبود سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت پرده‌برداری کردند و مطالبی را به یادگار روی این تمبر نمادین نوشتند.

ادامه این مراسم به سخنان سردار جعفری اختصاص یافت و سپس علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: در حوزه هنر تمامی وجود هنرمند را جریان سیالی در نقاطی نگه می‌دارد که آیندگان هرگز از یاد نبرند که چگونه این مسائل در دل تاریخ جای می‌گیرد و هر جامعه بتواند برای بالیدن به فرهنگ خود به آن‌ها رجوع کند و از این منظر دوستان ما در برگزاری این جشنواره کار شایسته‌ای را انجام داده‌اند که باید به آن‌ها تبریک گفت.

مرادخانی در ادامه گفت: نهادها و مجموعه جریاناتی که متعهد به مباحث ارزشی ما هستند، خود را موظف می‌دانند که در عرصه هنر هم سرمایه‌گذاری کنند که اگر چه این سرمایه را می‌شد درجای دیگری هم انجام داد ولی پذیرش این مسئولیت و صرف سرمایه در این حوزه از هنر جای تقدیر و تشکر دارد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد تصریح کرد: در حوزه هنر کمتر امکاناتی برای انجام کار شایسته وجود دارد و ما به لحاظ اقتصادی هنوز نتوانسته‌ایم به معنای درست آن وارد حوزه هنر شویم اما بیش از این‌ها نیاز به انگیزه‌های قوی داریم و این فعالیت‌ها در جشنواره هنر مقاومت می‌تواند انگیزه‌ها را تقویت کند که امیدوارم با کمک دوستانمان در آینده این رویدادها تداوم داشته باشد.

او با اشاره به فعالیت‌هایی که در موضوعات ارزشی صورت گرفته و ماندگار شده است گفت: آثاری که در این جشنواره گردآوری شده است،‌ مقطعی از تاریخ ما را در خود بروز و ظهور داده است که باید از این بابت از گردآورندگان این اثار تقدیر کرد.

مرادخانی با تأکید بر حمایت از برگزاری جشنواره‌های خوب و قابل تأمل گفت: آن چه از دست ما برآید در حوزه مباحث تئوریک و حمایت کلی از یک رویداد انجام خواهیم داد و امیدواریم که با کمک دوستانمان در وزارت ارشاد و سایر نهادها بتوانیم در این زمینه بیشتر فعالیت کنیم.

او در خاتمه تأکید کرد: باید برای ارائه درست یک اثر هنری هم تلاش و توجه لازم را داشته باشیم به خصوص در زمینه مسائل ارزشی که باید فاخرتر و به شکل شایسته‌تری آثار مربوط به آن را ارائه کنیم.

پایان بخش این مراسم گشایش نمایشگاه آثار سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت بود که با حضور مسئولان لشکری و کشوری و هنرمندان حاضر در مراسم انجام شد و حاضران از این نمایشگاه بازدید کردند.

در سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت آثار هنرمندان ایرانی و خارجی در 12 رشته هنری شامل نقاشی، پژوهش، طراحی و چاپ دستی، نگارگری، نقاشیخط، تصویرسازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور، طرح‌های حجمی، انیمیشن، هنرهای جدید و مفهومی روی دیوار رفته است.

سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با شرکت آثاری از هنرمندان 77 کشور جهان و رقابت 5550 اثر در 12 رشته همراه است.

در این جشنواره از میان 5550 اثر رسیده به دبیرخانه، 4000 اثر متعلق به هنرمندان داخلی و 1550 اثر متعلق به هنرمندان 77 کشور دنیا است و در مجموع 940 اثر منتخب از این هنرمندان روی دیوار رفته است.

آثار سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت از 5 تا 30 آذر ماه امسال هر روزه از ساعت 10 تا 19 در فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره 125 برپا است.

کد N3434

وبگردی