آفتاب
ظریف با اشاره به تناقض مواضع برخی کشورهای غربی:

صداهای متفاوت برای راضی کردن گروه‌های افراطی است

صداهای متفاوت برای راضی کردن گروه‌های افراطی است

اگر در اتاقی برای مذاکره، نماینده رژیم صهیونیستی باشد، حضور نخواهیم داشت/در حوزه سیاست خارجی از نظریات مراجع تقلید استفاده می‌کنیم/بیشتر اوقات می‌خندم اما به جای خود ممکن است، رفتار دیگری داشته باشم.

امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵، صداهای متفاوتی از مسئولان برخی از این کشور‌ها شنیده می‌شود که گا‌ها هم بر خلاف این توافق است؟، گفت: مطرح کردن این گونه مسائل، تنها به منظور اعمال فشار به ایران از سوی برخی کشورهای غربی است

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، محمد جواد ظریف در حاشیه سفر به قم و دیدار با مراجع تقلید شیعه، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که شایع شده در مذاکرات بعدی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران، نماینده اسرائیل هم حضور خواهد داشت، اظهار داشت: ما بزرگ‌ترین خطر این منطقه و جهان را رژیم صهیونیستی می‌دانیم و قطعا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و حتما در اتاقی که نماینده رژیم صهیونیستی باشد، ما حضور نخواهیم داشت.

وی گفت: آنچه باید انجام شود اینکه همه قدرت‌ها به جای فشار آوردن به ایران، رژیم صهیونیستی که خطر منطقه است را خلع سلاح کرده تا منطقه ما به سمت منطقه عاری از سلاح هسته‌ای برود.

وزیر امور خارجه افزود: تنها مانع این امر مهم و حرکت به سمت یک منطقه عاری از سلاح هسته‌ای، بهره برداری رژیم صهیونیستی هم از سلاح شیمیایی و هم سلاح هسته‌ای است که نه تنها امنیتی برای کسی ایجاد نمی‌کند، بلکه جز خطر و بحران در این منطقه به چیزی دامن نمی‌زند.

وی با اشاره به تأخیر خود در دیدار با مراجع تقلید، گفت: کمردردی که داشتم سبب شد سعادتی که باید یک ماه قبل می‌داشتم را با تاخیر انجام دهم، اما بحمدلله این درد کمی بهبود یافته و توفیق یافتم امروز خدمت علما برسم.

ظریف تصریح کرد: امروز در شهر قم حضور داریم تا با دیدار با مراجع تقلید و علما، از رهنمودهای این بزرگان استفاده کنیم، چرا که معتقدم مراجع تقلید نظریه پردازان بزرگ اسلام هستند که لازم است ما در حوزه سیاست خارجی از نظریات ایشان استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های وزارت امور خارجه جدای از پیشبرد مسائل هسته‌ای، خاطرنشان کرد: پروژه اسلام هراسی و شیعه هراسی دو پروژه به هم تنیده است که برای ضربه زدن به مسلمانان به صورت کلی و پیشبرد اهداف استکباری مطرح شده و تمام تلاش ما در خنثی کردن این توطئه‌ها و حمایت از حقوق مسلمانان است که انشاء الله در حد توان بتوانیم در این زمینه موفق باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چرا پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵، صداهای متفاوتی از مسئولان برخی از این کشور‌ها شنیده می‌شود که گا‌ها هم بر خلاف این توافق است؟، گفت: مطرح کردن این گونه مسائل، تنها به منظور اعمال فشار به ایران از سوی برخی کشورهای غربی است، اما آن‌ها باید بدانند که دیوارهای بی‌اعتمادی بین آن‌ها و ملت ایران بلند است و از این رو آن‌ها باید به جای مطرح کردن این گونه مسائل، با صداقتی که از خود نشان می‌دهند، این دیوار بی‌اعتمادی را کوتاه کنند.

وی افزود: البته اگر حرفی هم می‌زنند، مردم ایران اعتنایی به این حرف‌ها ندارند، چون مردم ما فعلا اعتمادی به آن‌ها ندارند.

ظریف خاطرنشان کرد: البته مطرح کردن این گونه مسائل از سوی برخی از این کشور‌ها، تنها برای راضی کردن گروه‌های تندرو و افراطی این کشورهاست و از این رو نباید خیلی به این اظهار نظر‌ها توجه کرد.

وی در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما همیشه خنده رو هستید یا اینکه فقط در جلوی دوربین‌های خبری و تصویری، چهره‌ای خندان دارید؟ گفت: من معمولا بیشتر اوقات می‌خندم اما به جای خود ممکن است، رفتار دیگری داشته باشم.

کد N3227

وبگردی