آفتاب
دریادار سیاری:

بیش از نود و سه درصد از صادرات ایران از طریق دریا صورت می‌گیرد

بیش از نود و سه درصد از صادرات ایران از طریق دریا صورت می‌گیرد

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول ۵ سال گذشته توانسته است که امنیت را در خلیج عدن برقرار کند و نزدیک به دو هزار ماموریت اسکورت از کشتی‌های تجاری و نفت کش انجام داده است که در این مدت بالغ بر ۱۵۰ درگیری با دزدان دریایی داشته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: بیش از نود و سه درصد از صادرات ایران از طریق دریا صورت می‌گیردو تنها هفت درصد باقی مانده به مبادلات؛ مرز‌ها در خشکی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دریادار حبیب الله سیاری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به روز نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: علت انجام عملیات ۷ اذر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این بود که دشمن تا دندان مسلح تصمیم گرفته بود علاوه بر حمله بر مرزهای زمینی به مرزهای دریایی نیز حمله کند و برآورد کرده بودند که نیروی دریایی ایران آمادگی لازم برای دفاع در مقابل ان‌ها را نخواهند داشت

وی ادامه داد: آن‌ها فکر می‌کردند چون مستشاران خارجی از ایران رفته‌اند ما نمی‌توانیم از تکنولوژی‌های نیروی دریای استفاده کنیم و در برابر آن‌ها شکست خواهیم خورد، اما دیدیم چگونه نیروی دریایی ارتش ایران دشمن متجاوز را شکست داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به عملیات ۷ آذر ادامه داد: این عملیات سه ویژگی داشت؛ ابتدا اینکه در شصت و هفتمین روز دفاع مقدس انجام گرفت که بزرگ‌ترین موفقت جمهوری اسلامی نیز در دریا بود.

وی ابراز کرد: دومین ویژگی آن عملیات، نقش امام خمینی (ره) بود که اگر به کمک خدا و حمایت رهبری اعتقاد نداشتم قطعاً شکست می‌خوردیم.

سیاری سومین ویژگی این عملیات را نقش مقام معظم رهبری دانست و اذعان داشت: مقام معظم رهبری که آن زمان نماینده امام خمینی (ره) در ارتش بود، نقش مهمی را در این عملیات ایفا کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به بیان اهداف عملیات مروارید پرداخت و گفت: زمانی که توانستیم نیروی دریایی عراق که بسیار قوی بود و از تکنولوژی‌های نظامی روز دنیا بهره می‌برد را شکست دهیم؛ توانستیم صادرات دوسوم نفت عراق که از طریق دریا صورت می‌گرفت را متوقف و با این کار ضربه بزرگی بر اقتصاد دشمن وارد کردیم.

وی افزود: با موفقیت در عملیات ۷ آذر توانستیم که نیروی دریایی عراق را محاصره کنیم و با علم بر اینکه نود درصد از اقتصاد عراق به دریا وابسته بود خسارتهای عظیمی بر دشمن وارد کردیم و با ادامه پیدا کردن این محاصره دشمن نمی‌توانست که بیش از ۶ ماه به جنگ با ایران ادامه دهد.

سیاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه عراق توانست ۸ سال جنگ را ادامه دهد، گفت: خارجی‌ها و مستکبران جهانی به عراق کمکهای بزرگی اختصاص دادیم و به همین خاطر آنان توانستند جنگ تحمیلی علیه ایران را ۸ سال ادامه دهند.

وی افزود: امام خمینی (ره) آن زمان خطاب به کشورهایی که به عراق کمک می‌کنند فرمودند؛ عراق پس از اتمام جنگ و پس از ایران به سراغ شما می‌آید و دیدیم همین اتفاق نیز رخ داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص نحوه کمک رسانی به عراق گفت: خارجی‌ها بالای دو میلیارد دلار تجهیزات دریایی به عرا ق کمک کردند، اما با توجه به اینکه کنترل تنگه هرمز در دست ما بود نتوانستند از راه دریایی آن‌ها را به این کشور منتقل کنند در نتیجه از طریق هواپیما و بالگرد کمکهای خود را برای تجهیز نیروی دریایی به عراق رساندند.

وی در تشریح اهداف عراق برای متوقف کردن اقتصاد ایران، ابراز کرد: آن‌ها تلاش می‌کردند که چاه‌ها و سکوهای نفتی ایران را منهدم کنند تا صادرات نفت ایران متوقف شوند اما هرگز به خواسته‌های خود نرسیدند و حتی یک روز هم صادرات نفت ایران قطع نشد.

وی ادامه داد: نتیجه عملیات مروارید و اسکورت کشتی‌های تجاری و نفت کش نتایج درخشانی را برای ایران به وجود اورد و نیروی دریایی توانست از تجارت داخلی به عرصه اقتصادی حمایت کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش نتیجه کلی و اصلی از عملیات ۷ آذر را با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری تبین کرد و گفت: ‌‌‌ همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند نیروی دریایی ارتش یک نیروی بین المللی و راهبردی است و علاوه بر مقاصد نظامی در عرصه‌های دیگر نیز به یاری جمهوری اسلامی ایران می‌آید.

وی افزود: مقام معظم رهبری بار‌ها گفته‌اند که ایران یک کشور دریایی است و ما در شمال و جنوب بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر مرزهای دریایی داریم. که باید از این پتانسیل حداکثر استفاده را داشته باشیم، همچنین بزرگ‌ترین منابع غذایی را در دریا داریم که متاسفانه کمترین استفاده را از آن می‌کنیم و استکبار جهانی قبل از انقلاب ما را از دریا دور کرد تا از این نعمت بزرگ نتوانیم بهره‌ای ببریم.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین منابع نفت و گاز ایران در دریا وجود دارد و علاوه بر آن می‌توان بیشترین استفاده را از انرژی‌های تجدید پذیری که می‌توان در دریا استخراج کرد داشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، تصریح کرد: بیش از نودوسه درصد از صادرات ایران از طریق دریا صورت می‌گیردو تنها هفت درصد باقی مانده به مبادلات؛ مرز‌ها در خشکی اختصاص دارد.

سیاری با بیان اینکه باید بیشترین استفاده را برای پیشرفت کشور از دریا داشته باشیم، اظهار داشت: علاوه بر دریاهایی که در نزدیکی ایران وجود دارد می‌توان منافع زیادی را در دریاهای آزاد جستجو کرد. بابد جمهوری اسلامی ایران از آن منابع خدا دادی استفاده کند و نیروی دریایی در این زمینه می‌تواند امنیت این دریاهای ازاد را برقرار کند تا بتوان منافع کشور را از آن بهره برداری نمود.

وی ادامه داد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع دریایی باید اقتدار داشت و در اجرای این فرمان و برای به دست آوردن تسلط سیادت و برقراری امنیت در دریا‌ها نیروی دریایی باید اقداماتی را انجام دهد.

وی در خصوص اقدامات و برنامه‌های نیروی دریایی در آینده اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری در دریاهای جنوب شرقی سواحلی به طول ۹۰۰ کیلومتر داریم که نیروی دریایی در آن استقرار پیدا کرده است و امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران این استفرار را کامل کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ادامه داد: هدف دوم استقرار در آبهای آزاد دنیا است که تاکنون حدود دو هزار کیلومتر اسقرار پیدا کردیم و امروز جهان نیروی دریایی ارتش را می‌شناسد و ما در کنوانسیونهای جهانی عضویت پیدا کردیم.

وی اقدام بعدی نیروی دریایی را برقراری امنیت برای کشتی‌های تجاری و نفت کش دانست و اذعان داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول ۵ سال گذشته توانسته است که امنیت را در خلیج عدن برقرار کند و نزدیک به دو هزار ماموریت اسکورت از کشتی‌های تجاری و نفت کش انجام داده است که در این مدت بالغ بر ۱۵۰ درگیری با دزدان دریایی داشته است.

وی در ادامه گفت: روز گذشته که در ساعت ۶ صبح دریادلان نیروی دریایی توانستند در اقدامی یک کشتی تجاری را از چنگ دزدان دریایی نجات دهند.

سیاری با اشاره برنامه‌های پیش روی نیروی دریایی ابراز کرد: ارتقای توان نیروی دریایی و ساخت تجهیرات و تسلیحات جدید و همجنین پرورش نیروی انسانی متخصص در دستور کار این نیرو قرار گرفته است و نیروی دریایی برای صیانت از آبهای آزاد نیازی به کشورهای دیگر ندارد.

وی در پایان ابراز کرد: شعار نیروی دریایی «راه ما راه حسین است» و همیشه با پشتیبانی مردم و مقام معظم رهبری در آبهای آزاد حاضر است و امیدواریم نیروی دریایی را سازماندهی کنیم که درشان مردم ایران باشد.

 

کد N3170

وبگردی