آفتاب

آمریکا با موافقت مقامات کانادا در این کشور جاسوسی کرده است

آمریکا با موافقت مقامات کانادا در این کشور جاسوسی کرده است

واحد مرکزی خبر نوشت:

پایگاه اینترنتی شبکه سی بی سی نیوز اعلام کرد آژانس امنیت ملی آمریکا سال 2010 میلادی با مجوز مقامات کانادا،در جریان برگزاری اجلاس گروه های جی هشت و جی 20 در اونتاریو اقدام به جاسوسی کرده است. 

این پایگاه اینترنتی با استناد به اسناد منتشر شده از سوی ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد اسناد به دست آمده حاکی از آن است که آژانس امنیت ملی آمریکا از سفارت این کشور در اوتاوا تقریبا به مدت یک هفته برای عملیات جاسوسی استفاده کرده است.
این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و دیگر سران خارجی در ژوئن سال 2010 در کانادا بسر می بردند.
پایگاه اینترنتی شبکه سی بی سی نیوز همچنین گزارش داد در این اسناد به اهداف اصلی عملیات جاسوسی آمریکا اشاره ای نشده و در عین حال آمده است این برنامه با هماهنگی طرف کانادایی اجرا شده است.
جیسون مک دونالد سخنگوی استفان هارپر نخست وزیر کانادا چهارشنبه شب اعلام کرد درباره مسائل مربوط به امنیت ملی اظهارنظری نخواهیم کرد.
در عین حال سخنگوی مرکز امنیت ارتباطات کانادا اعلام کرد این مرکز مطابق با قانون شهروندان کانادایی و یا هر فرد دیگری در این کشور را در چارچوب اجرای فعالیت های اطلاعاتی خارجی هدف نخواهد گرفت و نمی تواند از شرکای بین المللی خود بخواهد که بر خلاف قوانین کانادا عمل کنند.
یک گروه مدافع آزادیهای مدنی در کانادا بلافاصله به این اقدام کانادا اعتراض و استیو اندرسون مدیر این گروه اعلام کرد واضح است که این جاسوسی با هدف حمایت از اهداف سیاسی آمریکا در جریان برگزاری اجلاس مقامات بلندپایه بوده صورت گرفته است.
وی افزود این مسئله مطمئناً به مناسبات کانادا با دیگر شرکای این کشور در گروه بیست لطمه ای جدی وارد خواهد کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس از تورنتو ، ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اوایل امسال اسناد محرمانه ای را درباره فعالیت های جاسوسی این آژانس فاش کرد و از شنود میلیون ها مکالمه تلفنی پرده برداشت.
بر اساس گزارش رسانه ها ، آژانس امنیت ملی آمریکا مکالمات تلفنی آنگلا مرکل صدرا اعظم آلمان و میلیون ها فرانسوی را شنود و شبکه رایانه ای شرکت دولتی نفت برزیل موسوم به پتروبراس را هک کرده است.
4949

 

کد N2714

وبگردی