آفتاب

همه آنچه ایران و گروه 1+5 باید در 6 ماه آینده انجام دهند از زبان وزیرامورخارجه

همه آنچه ایران و گروه 1+5 باید در 6 ماه آینده انجام دهند از زبان وزیرامورخارجه

ظریف به تشریح اقدامات ایران و گروه 1+5 براساس سند اقدام مشترک پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در ادامه توضیحات خود درخصوص متن توافقنامه امضا شده، آن را به چند بخش تقسیم کرد و در تشریح لایه اول گفت: این لایه به کلیات اشاره دارد. که در آن راجع به توافق پیرامون یک راه حل جامع شامل اقامات اولیه و گام نهایی برای رفع نگرانی‌ها به عنوان مجموعه منسجم تعریف شده که در آن همه بخش ها باید اجرا شود اشاره شده است. این کلیات است که نه تعهد ما است نه تعهد آنها.
وی افزود: این متن تحت عنوان برنامه اقدام 6 ماهه است و در صورت نیاز تمدید خواهد شد. در این سند همچنین ایجاد کمیسیون مشترک تعبیه شده است. که متشکل از دو طرف ایران و گروه 1+5 تشکیل می شود که اگر نگرانی بود رسیدگی کند و البته آژانس هم نظارت خود را دارد. در کلیات همچنین طرفین گفتند فضای سازنده را در طول مذاکرات حفظ خواهند کرد.
ظریف با بیان اینکه در لایه دوم به شفاف‌سازی مواضع اشاره شده است، خاطرنشان ساخت: شفاف سازی‌های ایران این بوده که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای را تضمین کنیم. دومین شفاف سازی ما اعلام عدم پیگیری سلاح هسته‌اس است. در واقع ما تاکید داشتید تاکید و بیانات رهبری در این خصوص در متن سند اورده شود.
وی افزود: در قسمت شفاف سازی مواضع طرف مقابل هم بهره گیری کامل ایران از حق انرژی هسته‌ای را باید انجام دهد. اگر ماده 4 ان پی تی را مطالعه کنید، می بینید که براساس این معاهده استفاده، توسعه و تولید انرژی هسته ای برای مصارف هسته ای حق قابل انتزاع و ذاتی است. حقی که قابل جدا شدن از صاحب حق نیست چه دیگران آن را بشناسند چه نشناسند آنچه مهم است احترام به اجرای حق است.
وزیر خارجه با بیان اینکه هیچ جزئیاتی از این حق در ان پی نیامده و آمریکایی ها حرف بیخود می زنند، خاطرنشان ساخت: همان زمان که اقای کری این حرف را زد من استناداتم را در توئیتر گذاشتم و خیلی هم آن را تایید کردند. براساس استنادات من در ان پی تی هیچگاه نگفتن شما حق نیروگاه یا راکتور دارید گفته حق بهره برداری صلح آمیز از نیروی هسته ای دارید اما در دو کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال های 1990 و 2010 به صراحت گفته کشورها باید تصمیم گیری شان انتخاب راجع به چرخه سوخت مورد احترام قرار گیرد. مرجع تفسیر ان پی تی هم کنفرانس های بازنگری است که با اجماع برگزار می شوند.
وی افزود: از موارد دیگری که در متن آمده بهره برداری کامل ایران از حقوقش طبق معاهده است. آنجا که گفته است برنامه غنی سازی ایران یک قسمت از هر راه حلی است یعنی آنها با اینکه در گذشته تلاش کردند این برنامه به صفر برسد ولی امروز این حق پذیرفتند ولی در قالب و چارچوبی که درباره آن باید مذاکره کنیم.
وزیرخارجه در خصوص ادامه اقدامات طرف مقابل، اظهار کرد: از اقدامات دیگر 5+1 این است که تحریم سازمان ملل و دیگر تحریم‌های دو جابه و چندجانبه بدون شرط همه باید رفع شود. لایه بعدی که بحث مهمی هم بود، حفظ وضعیت موجود است یعنی طرفین توافق می کنند در 6 ماه آینده شرایط را شدیدتر از شرایط کنونی نکند.
ظریف تصریح کرد: طرف مقابل همچنین باید به تلاش‌ها را برای ممانعت از صدور نفت ایران را متوقف کنند، قطعنامه جدید تحریم هسته ای هم از سوی شورای امنیت و اتحادیه اروپا و آمریکا تصویب نمی شود. آنها همچنین قبول می کنند که ما برنامه 5 درصد غنی سازی را ادامه دهیم. حق تحقیق و توسعه ما را به رسمیت می شناسند.

وزیرامورخارجه در ادامه سخنان خود در خصوص اقداماتی که ایران باید در این 6 ماه انجام دهد، گفت: در نظنز و فردو از پیشرفت بیشتر خودداری می کنیم. من دوست دارم دوستان پیشنهادات قبلی را ببینید در پیشنهاد آلماتی قرار بود به نحوی لوله کشی‌های فردو را تغییر دهیم که 9 ماه برای بازگرداندن آن به وضعیت قبلی زمان می برد. اما در شرایط کنونی فردو و نظنز ادامه خواهند داد و به جای 20 درصد 5 درصد را ادامه می دهیم آنها تحریم ها را افزایش نیم دهند ما ظرفیت را ادامه نمی دهیم. در شکل فعلی تنها طی یک اتصال بین ابشارها قطع و وصل می شود که کل این روند یک روز زمان می برد.
وی با تاکید براینکه در این سند به ریز بیان شده است که ما افزایش ندادن ظرفیت در نظنز یعنی چه در فردو یعنی چه، افزود: در راکتور آب سنگین اراک هم که هنوز آماده نیست و هنوز در حال ساخت و ساز است قرار است که این سوخت جدید تولید نشود، دستگاه نصب نشود ولی ساخت و ساز ادامه یابد.
وی با تاکید برانیکه تحقیق و توسعه تحت نظارت آژانس را ادامه می یابد، خاطرنشان کرد:ما گفتیم هیچ چیز در رابطه با کاستن ظرفیت علمی مان نمی پذیریم. از تاسیس محل های جدید غنی سازی در این 6 ماه جلوگیری می کنیم و واقع این است که دولت در این 6 ماه برنامه ای هم نداشته است. بازفرآوری هم ندارد یعنی انیکه بخواهیم از پسماند پلوتونیوم استخراج کنیم را نداریم و هیچ وقت هم به دنبالش نبودیم.
ظریف گفت: در بخش دیگری ازاین اقدامات ما باید نمی از اورانیوم 20 درصد تولید شده را اکسید تبدیل کنیم. در حال حاضر هم در حال انجام آن هستیم. این صرفا کاری است که به عنوان کاهش باید انجام دهیم. تولید سانتریفیوژ جدید را با توجه به اینکه قرار هم نیست نصب شود، محدود می کنیم به تعدادی که نیاز داریم برای جایگزین کردن سانتریفیوژهای خراب شده.
وی با اشاره به اینکه همین کارهایی که اینجا نوشتیم اکثرا هم داریم انجام می دهیمف افزود: مثلا همین 20 درصدی که توافق کردیم که تبدیل به اکسید کنیم. ما از همان اول این کار را انجام دادیم و در حال انجام است اما امتیاز به ازا نگرفته بودیم. گفتیم کارشناسنان و ناظران آژانس بروند و از تاسیسات هسته ای بازرسی کنند کاری که الان هم دارد انجام می شود و فقط کسی گزارش آن را ندارد.
وی در ادامه اقدامات طرف مقابل درخصوص لغو تحریم ها گفت: براساس این سند اتحادیه اروپا و آمریکا پذیرفتند که تحریم ها بر خدمات بیمه و حمل و نقل نفتی را حذف کنند که روز گذشته هم اتحادیه اروپا اعلام کرد این تحریم بیمه را حذف کرده است.
وی تاکید کرد: با حذف این تحریم ها بطور متوسط در این 6 ماه نزدیک به 6میلیارد دلار درآمد برای دولت و بخش خصوصی دارد که یک میلیارد برای بخش دولتی و 5 میلیارد برای بخش خصوصی است.
وی درخصوص بازگرداندن اموال بلکه شده هم گفت: من هیچ جا حرفی از این موضوع نزدم. اما تاکید کردم که با حدف تحریم ها برای آوردن پول به ایران 8 تا 30 درصد هزینه انتقال پول بدهند دلالی را می بندد. تعلیق تحریم ها امریکا و اتحادیه روپا بر طلا و فلزات گزانبها و خدمات مربوطه هم از دیگر اقدامات است.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در ادامه توضیحات خود درخصوص متن توافقنامه امضا شده، با بیان اینکه تحریم ها غیرقانونی و نامشروع است، خاطرنشان ساخت: لذا اینکه می گوییم چه میزان از تحریم ها لغو می شود به این معنا نیست که آن را می پذیریم. در جلسه آنچنان صریح این نامشروع بودن و غیرقانونی بودن را گفتیم که فابیوس به من گفت اگر اینها را قبول ندارید پس چرا آمدید اینجا صحبت می کنید.
وی افزود: براساس این سند همچنین تحریم ها بر خودروسازی و هواپیماسازی لغو می شود. همچنین بازگشت بدون محدودیت قسمت قابل توجهی از فروش نفت ایران از ظریق حساب رسمی بانک مرکزی نه از طریق دلالی فراهم می شود.
وی درخصوص گام اول و نهایی در سند امضا شده هم اظهار کرد: در گام نهایی هم تفاهم کردیم که مذاکره حداقل یک سال طول بکشد و بعد وارد گام نهایی شویم و اینگونه نباشد که بی نهایت باشد که در این زمینه دعوای اساسی داریم چون اهمیت گام نهایی این است که تاکید می کند که وضعیت نهایی ایران عادی سازی شود. یعنی در ابتدای گام نهایی تحریم ها برداشته می شود و در پایان گام نهایی وضعیت ایران مثل آلمان و استرالیا می شود. برای ما مهم است این گام نهایی طولانی مدت نباشد.

وزیرخارجه گفت: در گام نهایی طرف مقابل قبول کرده که تمام تحریم ها را بردارد ایران غنی سازی و دستریی به منابع مالی اش را داشته باشد و با ایران همکاری هسته‌ای داشته باشد. و به ایران امکانات مدرن را بدهند.
وی افزود: ما هم قبول کردیم به قطعنامه‌های شورای امنیت را بپردازیم نه اینکه قبول کنیم. رفع نگرای ها درمورد راکتور اراک و اقدامات شفاف سازی انجام دهیم مانند پذیرفتن پروتکل الحاقی که ما در آنجا هم تاکید کرده ایم کهتصویب پرئتکل الحاقی در اختیارات مجلس است و ما هیچ قولی نمی دهیم.
ظریف تاکید کرد: این مجموعه توافقی است که منافع کشور را حفظ می کند و وضعیت کشور را به سمت عادی سازی می بریم و دشمنان و بدخواهان نظام را به نعره کشی واداشته و همه تلاش کردند که مانع این توافق شوند. من نمیخواهم بگویم که ساعت 2 بعد از نصف شب بزرگترین قدرت دنیا با چه لحنی با بچه‌های شما صحبت کرد و چطور تقاضا کردند. و من تشکر می کنم از رهبر انقلاب که مورد حمایت قرار دادند.

/27220

 

کد N2445

وبگردی