آفتاب

روحانی: توافق ژنو زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی کاملاً فراهم کرده است

روحانی: توافق ژنو زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی کاملاً فراهم کرده است

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نوشت:

رییس‌جمهور در دیدار «احمد داوداغلو» وزیر امور خارجه ترکیه ضمن تأکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی، از برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح مبادلات دو کشور استقبال کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به این‌که توافق‌نامه ژنو میان ایران با ۱+۵ موانع پیش روی توسعه روابط ایران با کشورهای دیگر را مرتفع کرده است، گفت: تهران و آنکارا باید حجم روابط تجاری خود را در سال ۲۰۱۴ به سطح قابل قبول برسانند.

رییس‌جمهور زمینه‌سازی برای توسعه بیش از پیش همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را یک ضرورت برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی از توسعه گردشگری که موجب استحکام روابط دو دولت و دو ملت می‌شود، استقبال می‌کند و خواستار همکاری در پروژه‌های مشترک در بخش‌های مختلف از جمله در زمینه انرژی و پتروشیمی است.

روحانی در زمینه تحولات منطقه‌ای از مبارزه با «تروریسم و افراط گرایی»، تلاش برای «حفظ تمامیت ارضی و وحدت» در کشورهای منطقه و حفظ «ثبات و امنیت» آن به عنوان اهداف مشترک ایران و ترکیه یاد کرد و خواستار همکاری جدی دو کشور در این زمینه ها شد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه باید مروج نگاه رحمانی اسلام در دنیای کنونی باشند، از تفسیر خشونت باری که برخی، از اسلام ارایه می دهند ابراز تاسف کرد.

رییس‌جمهور وظیفه انسانی و اسلامی همه کشورهای منطقه را مبارزه با ظلم و مهار تجاوزگری دانست و گفت: امروز رژیم صهیونیستی با زیرپاگذاشتن قوانین بین‌المللی، از یک سو به کشورهای منطقه تجاوز می کند و از سوی دیگر به مردم فلسطین ظلم می‌کند.

روحانی دیدگاه های ایران و ترکیه در خصوص وضعیت کنونی سوریه را در برخی زمینه ها بخصوص کمک به آوارگان این کشور، مشترک ارزیابی کرد و گفت: هر دو کشور پیرامون متوقف شدن جنگ داخلی، بازگشت آوارگان، برقراری امنیت، اخراج تروریست ها و روند حل و فصل صلح آمیز مشکلات سوریه اشتراک نظر دارند.

وی تاکید کرد: مساله سوریه راه حل نظامی ندارد و باید با مذاکرات جدی میان معارضین و دولت سوریه، بحرانِ این کشور از بن بست خارج شود.

«احمد داوداوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از توافق امضا شده میان ایران با ۱+۵ در خصوص موضوع هسته ای، خاطر نشان کرد: این رخداد موجب توسعه روابط ایران با همه کشورهای دنیا بوبژه کشورهای همسایه خواهد شد .

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به استقبال فراوان رییس جمهور، نخست وزیر و سایر مقامات ارشد کشورش برای میزبانی از رییس جمهور جدید ایران، روابط تهران- آنکارا را در دنیا کم نظیر خواند و گفت: ایران و ترکیه با وجود همه تحریم ها درده سال گذشته روابط اقتصادی خود را بالاترین سطح ممکن رسانده اند.

وی گفت: سخنرانی رییس جمهوری ایران در مراسم افتتاحیه وزرای خارجه اکو، چارچوب مشخصی برای توسعه روابط میان اعضا ترسیم کرده است.

داوداوغلو با تاکید بر اینکه روابط دو کشور براساس همبستگی و صداقت بنا شده و به هیچ عامل دیگری گره نخورده است، از آمادگی همه جانبه کشورش برای ارتقای مناسبات در همه زمینه‌ها با ایران خبر داد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه سفر های مقامات دو کشور افق جدیدی در حوزه های ارتباطات ، حمل و نقل، انرژی و تجارت خواهد گشود، گفت: توسعه راه آهن اسلام آباد- تهران- آنکارا و استانبول می تواند مسیر ارتباطی بین اروپا و آسیا را تسهیل کند.

وی همچنین همکاری دو کشور برای حل مشکلات منطقه ای را ضروری برشمرد و بر حضور ایران در نشست ژنو ۲ که میان معارضین سوری و دولت این کشور برگزار می شود، تأکید کرد.

داوداوغلو دیدگاه های ایران و ترکیه در مبارزه با ترور و افراط گرایی را یکسان خواند و اظهار داشت کشورش مداخله خارجی در سوریه را به نفع منطقه نمی داند.

/2929

کد N2441

وبگردی