آفتاب

صالحی: در راکتور اراک هیچ فعالیتی متوقف نمی‌شود/ سانتریفیوژهای ایران متوقف نمی‌شوند

صالحی: در راکتور اراک هیچ فعالیتی متوقف نمی‌شود/ سانتریفیوژهای ایران متوقف نمی‌شوند

ایسنا نوشت:

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در حاشیه اولین همایش ملی شتاب‌دهنده‌ها و کاربردهای آن که عصر امروز (چهارشنبه) در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به مذاکرات هسته‌یی"ژنو 3"، گفت: به هر حال در مذاکرات داد و ستد است اما در رابطه با فعالیت‌های هسته‌یی اطمینان می‌دهم که به هیچ وجه نگران توقف فعالیت‌های هسته‌یی در هیچ بخشی از آن به ویژه غنی‌سازی نباشید.

وی گفت: فقط قرار است ما تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد را متوقف کنیم. این در حالی است که از ابتدا هم برنامه‌ای برای تولید مواد 20 درصدی نداشتیم. در دوره آقای آقازاده ایشان نامه نوشتند به آژانس که برای راکتور تهران به سوخت 20 درصد نیاز داریم و در اولین دوره حضور بنده در سازمان این درخواست پیگیری شد که آن‌ها به دلایل مختلف از ارائه آن خودداری کردند و متخصصان ما خودشان 20 درصد را تولید کردند؛ اما باز هم تاکید می‌کنم ما قصد تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد نداشتیم.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: ما حدود 405 کیلو اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده‌ایم که نزدیک به 200 کیلوگرم آن به U3O8 تبدیل شد و سپس مقداری از این U3O8 تبدیل به صفحه سوخت شد و الان حدود 190 کیلوگرم U3O8 داریم. میزان ذخایر اورانیوم 20 درصدی ما نیاز راکتورهای‌مان در آینده را برطرف خواهد کرد و اگر خواستیم راکتور جدیدی بسازیم همان زمان اقدام به برطرف کردن نیازمان می‌کنیم. سانتریفیوژهایی که اورانیوم تا غنای 20 درصد تولید می‌کردند متوقف نخواهند شد بلکه اورانیوم با غنای پنج درصد تولید می‌کنند.

وی در رابطه با راکتور اراک نیز تاکید کرد: در راکتور اراک هیچ چیز را متوقف نمی‌کنیم. بر اساس توافق میان ایران و 1+5 بنا شده است تا ما مجتمع‌های سوخت برای راکتور اراک را با تاخیر زمانی تولید کنیم در حالی که ساخت و تولید میله‌های سوخت،‌ قرص سوخت و گیرنده‌ها انجام می‌شود. تنها ساخت مجتمع با تاخیر انجام می‌شود و این در حالی است که خیلی هم در ساخت مجتمع‌های سوخت به لحاظ فنی عجله‌ای نداریم. در حال حاضر یک مجتمع سوخت نمونه برای راکتور اراک به طول 60 سانتی‌متر در راکتور تهران قرار گرفته و در معرض تشعشع است تا تست‌های آن انجام شود. سایر فعالیت‌های مربوط به ساخت و ساز راکتور اراک کماکان پیش می‌رود.

صالحی اظهار کرد: چیزی که نشانگر توقف در فعالیت‌ها و روند هسته‌یی ایران باشد وجود ندارد. ممکن است برخی‌ها به دور از واقعیت‌های فنی بگویند باید غنی‌سازی 20 درصدی را حفظ کنیم اما این‌جا فقط بحث‌های سیاسی مطرح نیست، الزامات فنی هم وجود دارد.

/2929

 

 

کد N2437

وبگردی