آفتاب

رابطه‌بازی در واگذاری طرح‌های کلان ملی ممنوع!

رابطه‌بازی در واگذاری طرح‌های کلان ملی ممنوع!

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و دبیر شورای عالی عتف با اشاره به سهم ناچیز «دو درصدی» فناوری از کل بودجه آموزش‌ عالی کشور، این رقم را شگفت‌آور خواند و ابراز تأسف کرد.

ایسنا نوشت:

دکتر وحید احمدی، دبیر شورای عالی عتف در ادامه گفت‌وگوی تفصیلی خود ( بخش اول این گفتگو را اینجا بخوانید ) به تشریح برنامه‌های این شورا و اولویت‌های آن در زمینه طرح‌های کلان ملی پرداخت.

تصویب طرح‌های کلان جدید بر اساس نیازهای 20 سال ‌آینده
وی با بیان این که این طرح‌ها، باید بر اساس نیاز 20 سال آینده کشور هدفگذاری و تصویب شوند، گفت: طرح‌های کلان با وجود اهمیت، اگر از لحاظ مدیریت، تأمین اعتبار و ایجاد ارتباط با بدنه دانشگاه، صنعت و دستگاه‌ها بدرستی هدایت نشوند، ممکن است ثمره لازم را نداشته باشند.

وی افزود: به عنوان مثال، اگر به هر دلیل برخی از این طرح‌های کلان بموقع به نتیجه لازم نرسند، از اهمیت و ضرورت آنها کاسته خواهد شد.

ایجاد نظام ارزیابی و گزینش طرح‌های کلان ملی
دبیر شورای عالی عتف در درباره برنامه‌های آینده این شورا، سرانجام طرح‌های کلان ملی مصوب شورای عالی عتف قبلی و طرح‌های کلان ملی جدید گفت: اولویت اصلی ما در این بخش، افزایش کیفیت و غنای طرح‌ها، اتمام طرح‌های گذشته و تصویب طرح‌های جدید بنا بر ضرورت و نیاز کشور است.

احمدی همچنین از امکان بازنگری تعاریف اولیه طرح‌های کلان ملی مصوب شورای عالی «عتف» با هدف افزایش کیفیت آنها خبر داد و گفت: در نظر داریم تا با تقویت نظام ارزیابی و هدایت در جهت افزایش کیفیت طرح‌های کلان گام برداریم.

وی ادامه داد: بر این اساس ابتدا با تقویت دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و ایجاد یک نظام مدیریت قوی، وضعیت طرح‌های موجود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

امکان ادغام طرح‌های کلان ملی و بازپس‌گیری طرح‌ها از دانشگاه‌های ضعیف
به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در این مسیر ممکن است برخی از طرح‌های کلان با یکدیگر ادغام شوند و یا طرح‌هایی که به دلیل ضعف اجرا و مدیریت دانشگاه مجری طرح، از برنامه خود عقب هستند به دانشگاه دیگر واگذار شود.

طرح‌های کلان ملی نیمه کاره شورای عالی عتف، به خاطر عدم تامین اعتبار
وی با بیان اینکه در دولت گذشته 46 طرح کلان ملی برعهده وزارت علوم قرار گرفت که بخشی از آنها به دلیل عدم تامین منابع لازم هنوز تکمیل نشده‌اند، گفت: با وجود آنکه سال 90 طرح‌های مورد اشاره تصویب شده‌اند، اما دراوایل سال 91 تنها اعتبار محدودی از سال 90 در اختیار مجریان طرح‌ها قرار گرفت.

احمدی، با تأکید بر این نکته که اعتبار سال 91 به طرح‌های کلان مصوب شورای عالی عتف تخصیص نیافت، گفت: در سال جاری نیز هنوز نتوانسته‌ایم اعتباری در اختیار طرح‌ها قرار دهیم. لذا تعداد قابل توجهی از طرح‌ها به دلیل اعتبار محدود نیمه‌کاره رها شده‌اند که امیدواریم با پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری بتوانیم به همراه کنترل وضعیت پیشرفت طرح‌ها آن‌ها را تقویت کنیم.

لزوم تامین اعتبار 46 میلیارد تومانی طرح‌های کلان ملی
وی اضافه کرد: در مکاتبات صورت گرفته با معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری تاکید شده است تا اعتبار 46 میلیارد تومانی سال جاری، به صورت کامل تامین شود چرا که به طرح‌های موجود سال گذشته نیز بودجه‌ای تزریق نشده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به درگیر بودن چهار یا پنج دانشگاه در انجام طرح‌های کلان ملی، تاکید کرد: بنابراین اولویت ما ابتدا اتمام طرح‌های نیمه‌تمام است و بر اساس ضرورت، طرح‌های جدید نیز پذیرش می‌شود. در واقع صرفا نباید به دنبال افزایش تعداد طرح‌های موجود باشیم.

وی همچنین با اشاره به تقاضای زیاد برای پذیرش طرح‌های جدید کلان ملی گفت: به محض آمادگی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) فراخوانی برای پذیرش طرح‌های جدید با استانداردهای جدید خواهیم داشت.

رابطه‌بازی در واگذاری طرح‌های کلان به دانشگاه‌ها ممنوع!
احمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر گلایه مطرح درباره واگذاری طرح‌های کلان ملی مصوب شورای عالی «عتف» به دانشگاه‌ها بر اساس روابط و نه شرایط و ضوابط، از برنامه‌ریزی برای بررسی و ارزیابی مجدد تمام طرح‌های موجود خبر داد و ضمن تاکید بر جلوگیری از هر گونه واگذاری طرح‌ها به دانشگاه‌ها بر اساس روابط گفت: در این مسیر همچنین به وضعیت دانشگاه‌های مجری طرح‌ها که نتوانسته‌اند بر اساس برنامه زمانی خود حرکت کنند، رسیدگی می‌شود و حتی در صورت ضرورت ،آن طرح از دانشگاه بازپس گرفته و به دانشگاه دیگری واگذار خواهد شد.

لزوم افزایش شش برابری شرکت‌های دانش‌بنیان تا چهار سال آینده
وی از فعالیت حدود سه هزار و 300 شرکت دانش‌بنیان مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری خبر داد و بر این نکته تاکید کرد که توسعه فناوری، بدون توسعه آموزش و پژوهش شکل نمی‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین به افق‌های در نظر گرفته شده در برنامه‌ پنجم توسعه برای توسعه فناوری اشاره کرد و با بیان این که طبق این برنامه تعداد شرکت‌های دانش بنیان باید به 20 هزار افزایش یابد، گفت: یعنی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید شش برابر شود و ما تنها چهار سال فرصت داریم تا به این رقم دست یابیم.

هشدار درباره عقب‌ماندن فناوری از برنامه‌های چشم‌انداز توسعه
احمدی هشدار داد که اگر امسال نتوانیم سهم درستی برای واحدهای فناور و پژوهش در نظر بگیریم، مسیر سختی را برای ادعاهای موجود در برنامه‌های چشم‌انداز خواهیم داشت.

5353

کد N2232

وبگردی