آفتاب

چه کسانی پشت حملۀ تروریستیِ مقابل سفارت ایران در بیروت بودند؟/ حزب الله سکوت نخواهد کرد

چه کسانی پشت حملۀ تروریستیِ مقابل سفارت ایران در بیروت بودند؟/ حزب الله سکوت نخواهد کرد

یک کارشناس خاورمیانه می گوید: ایران از حملۀ تروریستی بیروت چشم پوشی نخواهد کرد و حزب الله نیز قطعاً در مقابل آن سکوت نخواهد کرد.

زهرا خدایی

در حملۀ تروریستی که روز سه شنبه در مقابل سفارت ایران در بیروت صورت گرفت، متأسفانه علاوه بر کشته شدن ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان، دهها تن دیگر کشته و زخمی شدند. عاملان این حملۀ تروریستی هنوز مشخص نیستند، اما کارشناسان و ناظران با توجه به پیشینۀ وقوع چنین حوادثی در لبنان، آن را متأثر از بحران سوریه و آتش افروزی های سلفی های تکفیری می دانند.
خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو با حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه علل و پیامدهای حملۀ تروریستی در مقابل سفارت ایران را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می خوانید:
دربارۀ ماهیت این حملۀ تروریستی برایمان بگویید.
من تصور می کنم این اقدام در چهارچوب اختلافات سیاسی که صحنه لبنان را در ارتباط با حوادث سوریه در برگرفته، صورت می گیرد. جامعه لبنان امروز دچار نوعی دوگانگی شده است. برخی گروهها طرفدار دولت سوریه هستند مانند حزب الله که سوریه را بخشی از مقاومت می دانند و همچنان از آن حمایت می کنند. در همین چهارچوب است که نیروهای حزب الله در سوریه حضور دارند.
در مقابل برخی گروههای سلفی سنی تکفیری لبنان هستند که آنها نیز به گونه ای در سوریه حضور دارند و در کنار معارضه با دولت سوریه می جنگند. این دوگانگی که در سوریه وجود دارد، در لبنان نیز متأسفانه به صورت جدی دیده می شود. بسیاری از اتفاقات اخیر در لبنان نیز به همین شکاف سیاسی باز می گردد از جمله انفجار ضاحیه که متأثر از همین امر است. من تصور می کنم این اقدام به سلفی های تکفیری در لبنان باز می گردد که برخی از نیروهای مخالف سوری نیز در میان آنها حضور دارند.
هدف از این اقدام تروریستی چه بوده است؟
این گروهها با این هدف این اقدام تروریستی را انجام دادند که از ایران و حزب الله انتقام گرفته باشند. چون این دو در حال حمایت از محور مقاومت هستند. این اقدام تروریستی همانند سایر کارهایی است که این گروهها انجام داده اند. آنها به جای اینکه با منطق گفتمان خود را پیش ببرند، متأسفانه با استفاده از زور، عملیات انتحاری، بمب گذاری سعی شان بر اینست که طرف مقابل را به گونه ای مرعوب کنند.
پیامدهای این حمله چه می تواند باشد؟
علیرغم اینکه این حادثه تلخ است و شهدای بسیاری نیز داشته ایم، اما تصور نمی کنم که این کار بتواند سیاست ایران در حمایت از محور مقاومت در مقابل اسراییل تغییر دهد. تنها نتیجۀ این اقدامات وحشیانه و خشونت بار سلفی های تکفیری اینست که ماهیت این گروهها و جریانها را برای مردم لبنان به طور کامل آشکار می کند.
چند روز پیش یکی از فرماندهان رژیم صهیونیستی از وقوع جنگ در آینده ای نزدیک با لبنان خبر داده بود، با توجه به ابعاد سنگین حملۀ تروریستی آیا می توان گفت که این حمله تروریستی در همین راستاست؟ آیا این نوعی اعلام جنگ نیست؟
بله. این نوع عملیات ها به گونه ای اعلام جنگ به ایران است و انجام چنین عملیاتی قطعاً با واکنش ایران و همپیمانان ایران در لبنان مواجه خواهد شد. این حرکت شنیع عملی نیست که ایران آن را بپذیرد و یا از آن چشم پوشی کند؛ حتی اگر ایران هم چشم پوشی کند، حزب الله قطعاً در مقابل آن سکوت نخواهد کرد.
در مورد انفجار ضاحیه نیز حزب الله آنقدر پیگیری کرده بود که در نهایت عوامل آن را پیدا کردند و جالب اینکه خود سلفی های تکفیری عوامل حمله را از بین بردند و کشتند برای اینکه بقیۀ عوامل کشف نشوند. در هر حال این یک اقدام جنایتکارانه و تروریستی علیه یک مرکز فرهنگی و دیپلماتیک است و تحت هیچ عنوانی نمی تواند قابل توجیه باشد.
با توجه به فضای حاکم بر منطقه، آیا باید در آینده منتظر بروز حوادثی از این دست بود؟ با توجه به اینکه ایران نیز روزهای حساسی را در پیش دارد و اسراییل نیز در حال نشان دادن چنگ و دندان به ایران است، آیا در آینده باید منتظر تشدید تنش های منطقه ای در کانون های بحران بود؟
این دوگانگی اتفاقا یک امر طبیعی است و از زمان جنگ 33 روزه در منطقه شفاف تر و روشن تر شده است. طرفداران جریان سازش و مقاومت مشخص هستند؛ در نهایت این تقابل چیزی نیست که از بین برود به این دلیل که این دو جریان در نهایت در کنار و یا در مقابل اسراییل هستند. آنهایی که ضد اسراییل هستند، نمی توانند موجودیت این رژیم غاصب را به رسمیت بشناسد. من تصور می کنم این تقابل استمرار می یابد و تا زمانی که گفتمانی عقلانی در چارچوب محافل علمی و رسانه وجود نداشته باشد و تقابل خیابانی به این شکل صورت می گیرد، متأسفانه این تقابل استمرار می یابد.

5252

 

کد N2173

وبگردی