آفتاب

نبردی که معادله جدیدی رقم می زند

نبردی که معادله جدیدی رقم می زند

درگیری های حکومت سوریه به همراه هم پیمانانش در القلمون با مخالفان و جریان های سلفی، بر اساس داده های موجود، حکایت از ترسیم نقشه ای جدید دارد.

درگیری های حکومت سوریه به همراه هم پیمانانش در القلمون با مخالفان و جریان های سلفی، بر اساس داده های موجود، حکایت از ترسیم نقشه ای جدید دارد که لبنان را نیز در بر می گیرد. اگر چه این عملیات نگرانی های داخلی و منطقه ای بسیاری به وجود آورده و بر پیچیدگی ها افزوده و راه حل ها را به چالش کشیده است. در این میان آن چه با روند درگیری ها تناقض دارد سفر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در ماه گذشته به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود تا برگزاری کنفرانس ژنو 2 در مورد سوریه را گوشزد کند و نسبت به هر گونه ایجاد چالش در برگزاری آن هشدار دهد. اگر چه وی در این دیدار مسئولان کشورهایی که از آنها دیدن کرد را مطمئن ساخت که در آینده سوریه جایی برای بشار اسد نیست اما زمانی خود از اهمیت اظهاراتش کاست که در کنفرانس مطبوعاتی اش با همتای قطری اش در دوحه گفت آن چه اهمیت دارد اوضاع جاری به روی زمین در سوریه است که بازی های سیاسی را تعریف می کند. وی همچنین گفت که آن چه از تعقیب و گریز در وضعیت میدانی شاهدیم با تصمیم هایی که در کنفرانس ژنو یک اتخاذ شد، تطابق ندارد و رئیس جمهوری سوریه باید نگاهی به مفاد این توافقات بیندازند که بر تشکیل حکومت انتقالی در سوریه تاکید دارد.

دیپلمات های ناظر بر تحولات جاری در سوریه توقف کمک های تسلیحاتی ایالات متحده به مخالفان سوری را در همین چارچوب توصیف می کنند و می گویند که تغییری شگرف در نزدیکی امریکا به جریان ها ایجاد شده که حتی مضامین مرتبط با کنفرانس "دوستان مردم سوریه" ]که هفته گذشته در استانبول برگزار شد

ترجمه: سید علی موسوی خلخالی [strong]

262

کد N2167

وبگردی