آفتاب
ظریف در نشست خبری مشترک با داود اوغلو:

امیدواریم گفتگوی ایران و ترکیه به کاهش آلام مردم سوریه منجر شود

امیدواریم گفتگوی ایران و ترکیه به کاهش آلام مردم سوریه منجر شود

راه حل سوریه تنها مبتنی بر مذاکره است/ در سفر من به ترکیه به این توافق رسیدیم که گفتگو ها ادامه یابد و امیدواریم ایران و ترکیه بتوانند در پایان دادن به این بحران اقداماتی انجام دهند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک خود با احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که بعداز ظهر امروز در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: بسیار خوشحالیم که ایران و ترکیه روابط گسترده و دوجانبه ای دارند و در موضوعات بین المللی حکم همجواری را رعایت می کنند.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: ترکیه از همسایگان نزدیک و مورد اعتماد ماست و امیدواریم روابطمان گسترش یابد. در موضوعات منطقه ای گفتگوهای خوبی داشتیم و امیدواریم این گفتگوها منجر به کاهش آلام منطقه به ویژه مردم سوریه شود.

ظریف در ادامه با بیان اینکه راه حل سوریه تنها مبتنی بر مذاکره است اظهار داشت: راه حل مبتنی بر مذاکره، آتش بس و کمک رسانی را در این مذاکرات مورد بحث قرار دادیم و از طریق طرح نگرانی های منطقه و مواضع دو کشور امیدواریم مانع از گسترش خشونت در منطقه شویم.

ظریف با بیان اینکه در سه ماه گذشته این دفعه چهارم است که با مسئولان ترکیه دیداری انجام می‌شود اظهار داشت: امیدواریم که این روابط ادامه یابد و صحبت ها در سطح وزرای خارجه و بالاتر ادامه یافته و این شروع خوبی برای روابط بهتر باشد.

ظریف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران کشور ترکیه که از او پرسیده بود «» آیا تا زمان کنفرانس ژنو طی دو ماه آینده خونریزی ها در سوریه ادامه می یابد» اظهار داشت: من با نگرانی وضعیت سوریه را پیگیری می کنم و در سفرهای متقابل وزرای خارجه به تهران و ترکیه در این مورد گفتگو کرده ایم. همه تلاش ما باید برای پایان دادن به درگیری و آتش بس و حتی در صورت امکان قبل از اجلاس ژنو دو در سوریه باشد.ما باید با یکدیگر برای کمک رسانی به مردم سوریه که در شرایط ناگوار به سر می برند همکاری کنیم.

ظریف در ادامه تأکید کرد: یکی از توافقات ما این است که مسئله سوریه راه حل نظامی ندارد و برای کمک رسانی این تصمیم را گرفته ایم که از طریق مراکز امدادرسانی به مردم سوریه کمک کنیم تا وضعیت مردم سوریه به ویژه در آغاز فصل سرما بهتر شود.

وی خاطرنشان کرد: در سفر من به ترکیه به این توافق رسیدیم که گفتگو ها ادامه یابد و امیدواریم ایران و ترکیه بتوانند در پایان دادن به این بحران اقداماتی انجام دهند.

کد N2015

وبگردی