آفتاب
یک کارشناس آمریکایی مطرح کرد؛

دلایل نگرانی عربستان از توافق هسته ای ایران و 1+5

دلایل نگرانی عربستان از توافق هسته ای ایران و 1+5

یک استاد علوم سیاسی آمریکا با درج مطلبی در یک رسانه آمریکایی به بررسی دلایل نگرانی عربستان سعودی از توافق هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5 پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر ، گیریگوری گاوس استاد علوم سیاسی دانشگاه ورمونت با انتشار مطلبی در روزنامه نیویورکر به تشریح دلایل نگرانی عربستان سعودی از توافق هسته ای بین ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 پرداخت.

این استاد آمریکایی می نویسد نگرانی عربستان سعودی فقط مربوط به توان هسته ای ایران نیست، زیرا عربستان نگرانی های دیگر و مهمتری هم در خصوص نزدیک شدن آمریکا و ایران دارد.

گاوس علت استقبال محتاطانه سعودی از توافق هسته ای گروه 1+5 و ایران را اینگونه اعلام می دارد که عربستان دارای توان لابی علیه باراک اوباما در آمریکا نیست و از طرفی هم نمی خواهد با شرکای امنیتی خود یعنی انگلیس و فرانسه فاصله پیدا کند، بنابراین با تمام نگرانی هایی که از این توافق اخیر دارد، ناچار محتاطانه از آن حمایت کرده است.

وی معتقد است در وضعیت فعلی تمایلات ژئوپلتیکی در منطقه به سمتی حرکت می کند که به ضرر عربستان سعودی خواهد بود و موقعیت عربستان در منطقه و امنیت داخلی این کشور را تهدید می کنند.

به نوشته گیریگوری گاوس، عربستان از میزان نفوذ ایران در لبنان و عراق کاملا آگاه است و همچنین می بیند که ایران چگونه قدرتمندانه از متحد خود در سوریه حمایت و می کند، حالا هم شاهد این است که ایران با رقیب دیرینه خود آمریکا در حال حل مشکلاتش است که با حل این مشکلات دیگر مانعی برای جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در منطقه باقی نخواهد ماند.

وی همچنین معتقد است افزایش نفوذ ایران در منطقه سبب تشویق و روحیه گرفتن بیشتر بسیاری از مردم شیعه برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد شد از جمله در درون خود عربستان، که این امر سبب نگرانی مقامات عربستان سعودی شده است.

شایان ذکر است در ماه های گذشته عربستان سعودی به همراه رژیم صهیونیستی مخالفت های گسترده ای را با دستیابی به یک توافق هسته ای بین ایران و آمریکا داشته اند.

کد N1883

وبگردی