آفتاب

سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت افتتاح شد

سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت افتتاح شد

استاد دانشگاه هنرهای زیبا در امریکا: من به غزه و کرانه غربی رفتم. دیدم کودکان به دست تیراندازهای اسرائیلی کور شده بودند. در کمپ پناهندگان شاهد اوضاع وحشتناک مردم در غزه و لبنان بودم. مردانی را دیدم که از دست و پا قطع شده بودند.

ایلنا: در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت که شب گذشته(۵ آذر) در فرهنگستان هنر برپا شد، سردار جعفری(فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران) گفت: هنرمندان می‌خواهند با هنر خود، مقاومت را که شعار و محور حرکت اصلی انقلاب اسلامی است در مواجهه با ظلم ستیزی و استبداد ستیزی به جهانیان اعلام کنند.

به گزارش ایلنا، سردار جعفری گفت: مقاومت دفاع از اسلام و حق است در برابر دنیای باطل و نظام استبداد جهانی چون نقطه مقابل انقلاب اسلامی، استکبار جهانی و نظام سلطه است و محور اصلی با شعار اصلی انقلاب هم ایستادگی، مقاومت در برابر ظلم نظام سلطه و استبداد جهانی است.

وی افزود: انقلاب و تکلیفی که خدا بر دوش جامعه مومنان جکومت دینی اسلامی و مسلمانان قرار داده است از این طریق به انقلاب اسلامی، مسیر انقلاب و تحقق اهداف والای او کمک کند.

جعفری ادامه داد: در اینجا وجه تمایز شما که به دنبال هنر مقاومت در انقلاب اسلامی هستید را با دیگر هنرمندان بیان می‌کنیم، جوهره اصلی اسلام همین ایستادگی در برابر باطل و وسوسه‌های شیاطین و بدی هاست و حرکت به سمت خوبی‌ها، ارزش‌ها، الله، عدالت و همه خوبی هاست و مبارزه با ضد ارزش‌ها و بدی‌ها به شمار می‌رود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: مقاومت هم چیزی جز همین حرکت و ایستادگی و همرامی با این حرکت الهی و مقابله با دشمنی‌ها و بدی‌ها نیست. اسلام بدون حکومت، حاکمیت مورد رضای الهی نیست و هدف همه ائمه معصومین به قول امام حسین (ع) تشکیل حکومت اسلامی بود و همه امامان در این راه به شهادت رسیده‌اند و از صدر اسلام شهدای بی‌شماری جان خود را تقدیم کردندکه مجاهدت‌ها در مبارزه با ظلم و طاغوت و دفاع از حق و تلاش برای استمرار و توسعه حق که‌‌ همان توسعه نورخدا در زمین یا دین برگزیده خداوند در زمین است، نیست.

وی تاکید کرد: خدا را شکر که در مقطعی زندگی می‌کنیم که از نعمت جمهوری اسلامی ایران، نظام اسلامی، ولایت، هدایت‌های اسلامی و انقلاب اسلامی برخورداریم و در آغاز راهی بس طولانی و سخت قرار گرفتیم و بنای یک تمدن بزرگ را در ایران پایه گذار هستیم که در طول تاریخ اسلام و شیعه انتظار چنین فرصتی را همه مبارزان راه حق می‌کشیدند. فرصت بسیار بزرگی در دست ماست که باید با استفاده از همه امکانات و توان و نیرویی که خداوند داده در این راه یعنی توسعه هرچه بیشتر انقلاب که توسعه ارزش‌ها و خوبی هاست و مبارزه با باطل و ارزشهاست تلاش کنیم.

سردار جعفری گفت: در این راستا یکی از بستر‌ها هنر است که معنای واقعی هنر را بهتر است از کلام رهبر انقلاب اسلامی و روایتی از حضرت امام در رابطه با هنر متعهد بشنویم. رهبر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۰ در رابطه با اصحاب فرهنگ و هنر می‌گوید: حقیقت هنر، هر نوع هنری یک عطیه الهی است اگرچه بروز هنر در چگونگی تبیین است اما همه حقیقت هنر نیست.

وی ادامه داد: پیش از تبیین، یک ادراک و احساس هنری وجود دارد و نکته اصلی آنجاست که بعد از آنکه یک زیبایی، ظرافت و یک حقیقت ادراک شد از آن هزار نقطه باریک‌تر از مو که‌گاه افراد غیرهنرمند قادر به درک یک نقطه آن نیستند، هنرمند را وا می‌دارد تا با روح هنری که درون او برافروخته شده ظرایف و حقایقی را ابراز کند که می‌شود هنر واقعی و حقیقی ناشی از ادراک و بازتاب و تبیین. هنرمند متعهد با سایر هنر‌ها و هنرمندهای غیرمتعهد یا هنری که در مسیر مقاومت و حق و حقیقت، خوبی‌ها و ارزش‌ها نباشد آن هنر از منظر اسلام و خدا هنر کاملی نیست.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: الزام اصلی هنر واقعی از آن درک و احساس حقیقی است که به هنرمند دست می‌دهد و با بهره گیری از آن استعداد الهی می‌تواند آن را تبیین یا ابراز کنند. هنر مقاومت در این راستاست که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام ائمه هدی، اسلام فقرای دردمندف اسلام پابرهنگان و اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت‌ها باشد.

سردار جعفری در پایان سخنانش تاکید کرد: هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیست خون آشام و اسلام سازشکار و فرومایگی و مرفهین بی‌درد اسلام آمریکایی باشد. هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نکات کور و مبهم اقتصادی، سیاسی و نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیم زوشن عدالت و شرافت و انعطاف و تجسم تلخکامی گرسنگان قدرت و پول است.

مرادخانی(معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در این نشست گفت: آثاری که در این جشنوارهارائه می‌شوند، ویژگی نگاه هنری در این مقطع زمانی را به ظهور می‌رسان دو آثار این نمایشگاه دربردارنده مباحث و مفاهیم ارزشی هستند.

مرادخانی تصریح کرد: تمرکز بر فعالیت در برنامه‌هایی با مفاهیم ارزشی چون مقاومت کمتر از سایر بخش هاست که لازم است نگاه ویژه‌ای به آن شود.

وی همچنین یادآور شد: سالهایی که در مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم خیلی‌ها به ما کمک کردند. به همراه چمران فعالیت‌های مفصلی انجام دادیم به طوریکه خیلی‌ها امروز می‌پرسند آیا فعالیت‌ها را ضبط کرده‌اید چرا که اقدامات شما جزء اسناد قابل توجه است. خوبی کارهای هنری این است که نشان می‌دهد که ما برای این ارزش آفرینی‌ها چه کرده‌ایم و چه از خود باقی گذاشته‌ایم.

وی گفت: آثاری که در این مجموعه گرداوری شده است و کارهایی که این مقطع را به خوبی بروز و ظهور داده است بسیار قابل توجه است. حضور دوستان نشان می‌دهد مولفه‌های مهمی وجود داشته که این جشنواره را به جشنواره قابل اعتنا در این عرصه تبدیل کره است.

مرادخانی گفت: با توجه به آنچه که از دست ما برمی آید امیدواریم بتوانیم در مباحث حمایتی از این موضوع کمک ساز باشیم. و انتظار داریم دوستان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی هم بتوانند در این زمینه کارهایی را که بیشتر باید به ان‌ها پرداخته شود مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: در برخی زمینه‌ها کار کردن بسیار سخت است چون معمولا در خیلی از موارد کمتر به آن کارهایی که باید بها داده شود توجه می‌شود. همچنین نحوه مخصوصا در کارهایی که برای ما ارزش محسوب می‌شوند هرچه فاخر‌تر، دقیق‌تر و درست‌تر باشد بهتر است.

حبیب اله صادقی(دبیر کل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت) گفت: در آخرین روز هفته بسسیج این جشنواره افتتاح می‌شود و من بسیار خرسندم که در این جلسه با شکوه حضور جلوه‌های نورانی، اسلامی این حقیقت بسیجی یعنی فرماندهٔ هنرمند سپاه سردار عزیز جعفری، سردار نقدی، مرادخانی-معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی-، مهندس چمران را در افتتاح این تلاش بزرگ جهانی هنر متعهد در کنار خود داریم. همزمانی ماه محرم و هفته بسیج و نمایش آثار هنری که پیام جضرت زینب (س) را در فرهنگ مقاومت و ایثار دلالت می‌کند از جمله برکات این جشنواره می‌دانم.

وی خاطرنشان کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری هیچ اندیشه و معنایی اگر به زبان هنر ترکیب و گفته نشود در تاریخ نخواهد ماند. پس از منظر هنر به معرفت مقاومت باید توجه نمود تا در تاریخ بماند.

دبیرکل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت در این مراسم اعلام کرد: هنرمندان، پژوهشگران و نمونه سازان آثار هنری در جهان در یکصد سال گذشته بسیار پرتلاش عمل کردند و تنها حاصلی که از میان این تلاش برآمده اندیشه ترکیبی پست مدرنیزم می‌باشد.

وی همچنین افزود: در این نظریه و خواستگاه بدون توجه به علل و عوامل پیدایش هنرهای مختلف که حاصل تحربه‌های فرهنگی انسانی مطرح می‌شود به یک نتیجه نافرجام و بی‌کیفیت رسیدند و تصورشان بر این بوده که با ترکیب نامتجانس می‌توان هر پدیده ماندگری را ایجاد کرد. اگر به سیر تحول، معرفت و تاریخ هنر در جهان بنگریم به تاریخ هنر اجتماعی در جهان می‌رسیم. به معنای هنر زیبا، سودمند و ساختارمند ایرانیان از دیرباز تاریخ توجه داشته‌اند. هنر معنوی انسانی، ارجمند مقاومت که امروز در حال برگزاری سومین دوره آن هستیم این دو ساحت را دارا می‌باشد. توجه به عناصر تجسمی برای یافتن زبانی زیبا که مجموعه مولفه‌های سازنده هنر را به نمایش درآورد.

صادقی ادامه داد: فرم، محتوا و برخورداری از تکنیک و فرم‌های انتظام یافته بصری، ایجاز، اتحاد دیداری صورت و ادراک فضایی، تداخل، همپوشانی و باز نمایی و رمز‌پردازی حرکت در فرم و فضا همه و همه از ویژگی‌های هنری است که به مضامینی اجتماعی و انسانی می‌پردازد. به طور قطع و یقین یافتن و شناخت این شناسه‌ها نیاز به نمونه سازی تجربه، نشانه‌شناسی دارد. امروز مردم جهان در انتظار عدالت و مصلح حقیقی هستند. دبیر دبیر کل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت تاکید کرد: ایرانیان در مقام و جایگاه معنوی و ارزشی و تاریخی که در فرهنگ خود تحربه کرده و به زیبایی در زوایای مختلف هنر و فرهنگ هدایای بیشمار به مردم جهان اهدا نموده‌اند و اینکه در این دوران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به زیبایی بزرگ‌ترین تجربه معنوی و اجتماعی و دیداری را در فرهنگ خود تجربه کرده‌اند و هنرمندان که چشمان بینای جوامع محسوب می‌شوند در انتشار و بسط و معرفی این فرهنگ تلاش کرده‌اند.

صادقی اعلام کرد: به عنوان یک هنرمند و پژوهشگر که یافته‌های تحقیق و نمونه سازی خود را باید ارائه دهم به این نکته اذعان دارم که این تجربه معنوی و زیبا‌شناسانه در هنر معاصر ایران نتیجه بخش بوده و هنرمندان این دوره تاریخی در ایران می‌توانند با هوشمندی، توانمندی بهترین‌های این نظریه را به جهان معاصر هدیه دهند.

دبیرکل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت بیان کرد: بسیار خرسندم که اعلام کنم اگر هنرمندان معاصر ما از پیش قراولان ایثار و شهادت و فداکاری منش، بینش، صبر، تلاش و جدیت در نیت و عمل را فراگرفته و جهت نمایش آرا و مبانی معرفتی انسان با اخلاص تعالی خواه تلاش کنند هنر ایران معاصر می‌تواند جلوه‌های معنوی و دیداری و‌شناختی این ملت بزرگ را به جهان هدیه دهد.

صادقی افزود: هنر معاصر جهان و تجربه‌های پی در پی فرصت ثبت هیچ خواستگاه و نظریه‌ای در خور، ممکن و ثابت را نمی‌دهد. اندیشه‌های توتالیته، سوسیالیستی، کاپیتالیستی به انسان اجزا، عناصر و مولفه‌های علوم انسانی و نگره و نگاه به انسان چه در روایت مکرر و این‌گاه در فرهنگ غیر ثابت و غیر پایدار معاصر نتوانستند وفادار بمانند. انسانی که خداجوست معرفت تعالی خواهانه دارد آیینه فام به جهان می‌نگرد و درصدد آئینه گی به مراقبه و اندیشه می‌نوی و لاهوتی می‌نگرد به رابطه صورت و معنا و عشق گونه‌ای دیگر نگاه می‌کند. کدام چشم این حقیقت زیبا را می‌بیند.

در ادامه این مراسم تمبر سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با حضور، علی مرادخانی-معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- محسن مومنی شریف-رئیس حوزه هنری- سردار جعفری-فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران-، جواد جباری-مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت –سردار محمد رضا نقدی-رئیس سازمان بسیج مستضعفین-، مجتبی رحماندوست-نماینده مجلس-مهندس چمران- عضو شورای شهر تهران رونمایی شد.

دانا بارتلت کهبه عنوان استاد دانشگاه هنرهای زیبا در امریکا در این برنامه حضور داشت گفت: من بخاطر کارهایی که در حوزه فلسطینی در طول ۲۰ سال گذشته انجام داده‌ام اینجا هستم، اما دلیل اینکه می‌گویم فقط بیست سال، این است که من از واژه تنها استفاده کردم چراکه با اینکه همه ما می‌دانیم که اشغال فلسطین ۶۵ سال پیش اتفاق افتاده است اما من تا قبل از سال ۱۹۹۳ از واقعیت غافل بودم.

وی ادامه داد: رسانه‌های خبری در ایالات متحده تبلیغات به نفع اسرائیل را منعکس می‌کنندو من پس از اینکه از فلسطین و اسرائیل دیدن کردم تازه با حقیقت روبرو شدم. حقیقتتلخی بود برای هضم این مطلب چراکه من هم مثل دیگر آمریکائیان ساده انگار باور داشتم که آمریکاآدم خوبه ماجرا ست که با آدم‌های بد مبارزه می‌کندو این باور در روح آمریکائیان ریشه دوانده است اما حالا می‌دانم که چه می‌خواهم.

بارتلت افزود: من می‌خواهم جامعه آمریکا را از واقعیات اتفاق افتاده در فلسطین با خبر کنم. هرچند بسیار سخت است که به آن‌ها بقبولانی که آنچه در رسانه‌ها و اخبار می‌شنوید همگی دروغ است. آن‌ها می‌خواهنذ بپرسند چرا ما باید شما را باور کنیم؟ از کجا باید بفهمیم چه کسی حقیقت را می‌گوید؟ من به غزه و کرانه غربی رفتم. من دیدم که کودکان به دست تیراندازهای اسرائیلی کور شده بودند. من به کمپ پناهندگان رفتم و شاهد اوضاع وحشتناک مردم در غزه و لبنان بودم. از جمله مردانی را دیدم که از دست و پا قطع شده بودند. قربانیان، استخوان‌های شکسته شده در لشگر کشی‌ها ی اسرائیل را دیدم. من به کالیکیلاکه زمانی یک شهر پر رونق بود رفتم، شهری که حالا شبیه شهر مردگان شده است و پشت این دیوار هااسرائیلی‌ها بزرگ‌ترین سکوی پمپاژ آب را درست کردند تا منبع آب زیر زمینی فلسطینی‌ها را بدزدند و از آن استخراج کنند.

استاد دانشگاه هنرهای زیبا امریکا تاکید کرد: در آنجا نه تنها از اتفاقات ترسناک و وحشتناکی که شاهد آن بودم شوکه شدم، بلکه از دولتم هم از این جنایات با ارسال سلاح‌های نظامی و میلیون‌ها دلار حمایت می‌کند متعجب شدم. همچنین از اینکه از دستم کار زیادی بر نمی‌آید ناراحتم، هرچند برنامه‌هایی را از قبیل نمایشگاه‌های پوس‌تر، جشنواره‌های فیلم حتی نمایش‌هایی را سازمان دهی کردم تا مردم را آگاه سازم.

وی اذعان کرد: در تمام این سال‌ها پس از ۱۹۹۳سازمان‌ها، «ان جی او»‌های بسیاری در سراسر آمریکا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تا آمریکائی‌ها را از حقیقت این اشغال با خبر سازند. لابی سهیونیم میلیون‌ها دلار خرج کرده است تا سیاستمداران را بخرد و حمایت آن‌ها را از اسرائیل همچنان حفظ کند. هرچند که با گسترش حمایت عمومی و مردمی از فلسطین باز هم به عقیده من این جنگ یک جنگ نابرابر است.

بارتلت در پایان سخنانش تصریح کرد: ما به عنوان ضد یهود شناخت شده‌ایم حتی از من در یک رسانه ملی یهودی به عنوان تروریسم یاد شده است اما این مسئله در برابر رنجی که فلسطینی‌ها در مقابل این سرکوب‌ها تحمل می‌کنند بسیار ناچیز است. به عقیده من این یک وظیفه عمومی است به خصوص اینوظیفه بر دوش هنرمندان است چرا که می‌توانند باروح و جان مردم ارتباط برقرار کنندو صدای آنان را به گوش جهانیان برسانند. می‌دانم که این صدا ناچیز است ولی امیدوارم و باور دارم تاثیر بسزایی بر اذهان عمومی داشته باشد.

کد N1847

وبگردی