آفتاب
تحولات مصر/

بازداشت دهها معترض و روزنامه نگار/ تعلیق فعالیت کمیته 50 و دعوت به تظاهرات

بازداشت دهها معترض و روزنامه نگار/ تعلیق فعالیت کمیته 50 و دعوت به تظاهرات

بازداشت دهها معترض و روزنامه نگاری مصری و تعلیق فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی موسوم به کمیته 50 از جمله خبرهای مصر به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الیوم السابع، طرفداران اخوان المسلمین ائتلاف موسوم به ائتلاف "حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا" در بیانیه ای از مردم مصر خواست که امروز در اعتراض به محاکمه غیر نظامیان در دادگاه های نظامی تظاهرات برپا کنند.

در این بیانیه همچنین خشونت نیروهای پلیس علیه فعالان سیاسی در مقابل پارلمان مصر محکوم شده است. طرفداران اخوان المسلمین شب گذشته در مقابل پارلمان مصر تظاهرات برپا کردند که نیروهای امنیتی 24 نفر را بازداشت کردند. برخی رسانه ها نیز این تعداد را 43 نفر اعلام کرده اند.

معترضان خواستار لغو قانون تظاهرات بودند. نیروهای پلیس مصر برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و ماشین های آبپاش استفاده می کردند.

دادستانی قصر النیل به ریاست عمرو عوض دستور داده است که 24 نفر از این افراد به اتهام دست داشتن در حوادث پارلمان به مدت 4 روز بازداشت شوند.

مرکز "دیدبانی خبرنگاران ضد شکنجه" نیز خشونت نیروهای امنیتی علیه تظاهرات کنندگان در مقابل پارلمان و میدان طلعت حرب را محکوم و اعلام کرد که 15 روزنامه نگار در جریان اعتراضات شب گذشته بازداشت شده اند.

النشره نیز به نقل از "بدر عبدالعاطی" سخنگوی وزارت امور خارجه مصر اظهار داشت: هیچ کشوری حق ندارد در امور داخلی مصر دخالت کند. وی در واکنش به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی و انتقاد آنها از قانون تظاهرات اظهار داشت که وزارت خارجه مصر نیازی نمی بیند به اظهارات اخیر مقامات آمریکا واکنش رسمی نشان دهد.

روسیا الیوم نیز گزارش داد: کمیته تدوین قانون اساسی موسوم به کمیته 50 اعلام کرد که در اعتراض به سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز معترضان در مقابل پارلمان مصر، فعالیت های خود را به حال تعلیق درآورده است.

از سوی دیگر "محمد سلماوی" سخنگوی کمیته 50 اعلام کرد که تصویب نهایی پیش نویس قانون اساسی مصر سوم دسامبر (12 آذر) به پایان خواهد رسید.

کد N1778

وبگردی