آفتاب
نوبخت:

لایحه بودجه 93 اوایل هفته آینده آماده می شود/ بانک مرکزی از کاهش نرخ ارز جلوگیری نمی کند

لایحه بودجه 93 اوایل هفته آینده آماده می شود/ بانک مرکزی از کاهش نرخ ارز جلوگیری نمی کند

سخنگوی دولت با تاکید بر این که پس از گذشت شش ماه ارقامی بسیار بیشتر از 8 میلیاردی که البته مورد تایید ما نیست به ایران بازخواهد گشت گفت: بانک مرکزی هیچگونه اقدامی در جهت جلوگیری از کاهش نرخ ارز انجام نداده است.

به گزارش خبرنگار مهر محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت امروز چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص این که اعداد متعددی نظیر 8 میلیارد، 4.3 میلیارد و ... برای آزادسازی دارایی های ایران شنیده می شود رقم دقیق این دارایی ها چقدر است و ظرف مدت شش ماه به چه میزان آزاد خواهد شد، اظهار کرد: بنده عدد هشت میلیارد دلار که در رسانه ها ذکر شده بود را تایید نمی کنم.

وی افزود: منابع آزاد شده و وارد شده به ایران طی شش ماه آینده بسیار فراتر از این اعداد و ارقامی است که اکنون ذکر شده و مورد اشاره قرار می گیرد.

نوبخت در خصوص رقم دقیق این دارایی ها که طی شش ماه آزاد می شود عنوان کرد: رقم دقیق را بعد از بررسی و به وقت اعلام خواهیم کرد.

نوبخت افزود: هیات وزیران امروز کارش را با تصویب چند موضوع مهم آغاز کرد که اولین مصوبه تسریع در تامین کالاهای اساسی و جلوگیری از پرداخت دموراژ به کشتی ها بود، بر اساس این مصوبه کالاهای اساسی به وقت خود به دست مردم خواهد رسید.

وی مصوبه دوم دولت را تقسیط بدهی های کشاورزان خسارت دیده که باز هم زمان آن تمدید شده است خواند و گفت: مصوبه دیگر امروز هیات دولت اختصاص 5 هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزان بود.

سخنگوی دولت دیگر مصوبه امروز دولت را مربوط به جبران خسارت های وارد شده ناشی از حوادث طبیعی سیل و زلزله در امامزاده ابراهیم گیلان، یزد و ایلام خواند و یادآور شد: بر اساس این مصوبه مبالغی به صورت تسهیلات و کمک بلاعوض در اختیار خسارت دیدگان این حوادث قرار خواهد گرفت.

وی بخش دیگری از جلسه امروز هیات دولت را مربوط به ارائه گزارش تفصیلی و دقیق وزیر امور خارجه درباره توافقنامه ژنو و مذاکراتی که در این خصوص انجام شد، خواند و ادامه داد: در این گزارش آقای ظریف جزئیات را اعلام کرد و آثار سیاسی اجتماعی این توافقنامه در جلسه هیات دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با انتقاد از برخی رسانه ها در خصوص انتشار مطالب مربوط به دولت که البته خارج از جلسات هیات دولت صورت می گیرد عنوان کرد: متاسفانه مطلب بنده در خصوص آثار مثبت اقتصادی توافقنامه ژنو به صورت دیگری از سوی یک خبرنگار انتشار یافت و خبرنگاری از یک رقم هشت میلیاردی که معلوم نبود از کجا آمده است خبر داد که البته عدد دقیق نبوده است چرا که آثار اقتصادی و ما به ازای این توافقنامه بسیار بیشتر هشت میلیارد دلار است.

نوبخت همچنین از تصمیمات هیات وزیران در خصوص بودجه سال 93 مطالبی را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد: خوشبختانه چهار تبصره دیگر بودجه 93 در هیات وزیران روز گذشته به تصویب رسید و امروز هم جلسه هیات وزیران در این خصوص ادامه خواهد یافت پیش بینی می شود اوایل هفته آینده لایحه بودجه 93 آماده و در زمان قانونی به مجلس ارائه شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تلاش دولت برای گشایش فضای سیاسی و رفع محدودیت های امنیتی نیز اظهار کرد: اگر قرار باشد گشایشی حاصل شود در گفته نخواهد بود و باید در عمل صورت گیرد قطعا گشایش در فضای سیاسی و فرهنگی مبتنی بر آرمان های نظام صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر قرار است اقدامی در این خصوص صورت گیرد تکرار آن نامطلوب و ممکن است در روند پیگیری ها مشکل ایجاد کند ان شاء الله به وقتش آثار تلاش های دولت در این خصوص را مشاهده خواهید کرد.

وی درخصوص تعیین نرخ های مربوط به رشد اقتصادی، تروم، دلار و نفت در بودجه 93 تاکید کرد: بودجه به عنوان یک سند مالی که منابع و مصارف کشور را تامین می کند حتما باید شفافیت لازم را داشته و آثار آن در زندگی مردم دیده شود.

نوبخت با بیان این که باید تلاش کنیم آثار اعداد مربوط به نرخ های ذکر شده در بودجه مثبت باشد و تاثیر مثبتی در زندگی مردم بگذارد خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم بودجه در جهت رشد اقتصادی، کاهش تورم و افزایش اشتغال تهیه و تصویب شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اضافه کرد: از بین سناریوهای مختلفی که برای بودجه 93 از سوی این معاونت تهیه شده بود هیات وزیران به تناسب آثار اعداد ذکر شده بر زندگی مردم گزینه ای را انتخاب کردند که شرایط را رو به بهبود ببرد. این اعداد در حال نهایی شدن است و به محض اتمام کار بنده در جلسه ای با خبرنگاران آن ها را اعلام خواهم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که پس از توافق نامه ژنو شاهد کاهش نرخ دلار در بازار بودیم اما گفته می شود بانک مرکزی با عدم تزریق دلار به بازار از این کاهش جلوگیری کرده آیا بنای دولت جلوگیری از کاهش نرخ دلار است گفت: بنده این موضوع را رسما تکذیب می کنم. بانک مرکزی چنین اقدامی در جهت جلوگیری از کاهش نرخ ارز انجام نداده است و اتفاقا دولت از واقعی شدن نرخ ارز استقبال می کند.

وی ادامه داد: رویکرد دولت رفتن به سمت نرخ واقعی و واحد ارز است. قطعا در ماه های آینده منابع ارزی بسیار فراتر از منابع موجود خواهد شد. پیش بینی ما هم این است که هر چه از کار دولت بگذرد به اعداد واقعی تر در خصوص نرخ ارز نزدیک شویم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای بزرگ شدن سفره های مردم چیست یادآور شد: همه ما از این که نرخ تورم آنقدر بالاست که نمی توانیم و نتوانستیم حقوق و دستمزد را افزایش دهیم ناراحتیم. همه تلاش ما برای افزایش قدرت خرید مردم است و در بودجه هم گزینه ای که منجر به افزایش نرخ رشد، کاهش نرخ تورم و افزایش قدرت خرید مردم باشد به کار گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: کاهش تورم نقطه به نقطه نشان دهنده این است که دولت در جهت افزایش قدرت خرید مردم حرکت می کند. ما تلاش می کنیم که لبخند رضایت بر لبان مردم بنشیند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که دولت چه اقدامی برای رفتن به سمت اقتصاد غیر نفتی انجام داده است گفت: فرصتی که شب گذشته در اختیار رئیس جمهور برای ارائه گزارش صد روزه بود بسیار محدود بود. دولت تلاش خواهد کرد که از طریق وزیران، معاونین رئیس جمهور و بنده این گزارش را از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه ها ارائه دهد تا اقدامات شفاف و روشن باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد منابع حاصل از برداشته شدن تحریم ها و آزاد شدن دارایی های ایران در کجا هزینه خواهد شد گفت: اگر گشایشی در منابع ارزی و ریالی کشور به وجود بیاید آن وقت تصمیم خواهیم گرفت که چطور آن را هزینه کنیم، متاسفانه رشد محدود اقتصادی در سال های گذشته شده از برنامه پنج ساله توسعه کشور نشان می دهد استفاده بهینه ای از منابع ارزی صورت نگرفته است، دولت در حال برنامه ریزی برای استفاده بهینه در صورت افزایش منابع است.

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات امام جمعه تهران مبنی بر این که برخی نیروهای انقلاب با عملکرد دولت در حال کنار گذاشته شدن هستند نیز گفت: تریبون نمازجمعه تریبون مقدس و معتبری است، دولت همیشه از بیانات ائمه جمعه در خطبه ها و راهنمایی های آن ها استفاده می کند، قطعا مطالبی از مجاری مختلف به ائمه جمعه می رسد که شاید برخی از آن ها به حق باشد، ما انتظار داریم که ابتدا این گزارش ها احراز و سپس از تریبون نمازجمعه اعلام شود.

وی اضافه کرد: استقبال می کنیم اگر موارد خاصی هست به دولت گفته شود. ما حتما به آن رسیدگی خواهیم کرد. ضمن این که به همکارانمان در دولت تدبیر و امید اعتقاد داریم اقدامات صورت گرفته منطقی و در چارچوب قانون است و البته اقدامات دولت با حداقل تغییرات صورت گرفته است، قطعا رویکرد دولت مغایر با این تلقی است که از آن یاد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس مجلس سومین مصوبه دولت را لغو کرده است خاطر نشان کرد: تاکنون چیزی به هیات وزیران نرسیده است.

سخنگوی دولت درباره توجه به موضوع فرهنگ به ویژه در بودجه سال آینده اشاره کرد: فرهنگ در دوبعد قابل بررسی است. یک در سیاست های فرهنگی و دو فرهنگ از حیث منابع مالی که به دستگاه های متولی این امر اختصاص می یابد.

نوبخت  تصریح کرد: انتظار می رود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر متولیان امر فرهنگ اقدامات صد روز گذشته دولت در این حوزه را تشریح و ارائه کنند.

نوبخت با اشاره به جلسه خود با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: بنده در جایگاه معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور جلسه ای با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشتم و به توافقاتی رسیدیم. با توجه به نوع نگاه رهبر معظم انقلاب مسائل فرهنگی ارتباطات ویژه ای در این بخش دیده خواهد شد.

سخنگوی دولت در پایان درباره سفرهای استانی و برقرار شدن پرواز مستقیم ایران و آمریکا یاداور شد که به محض قطعی شدن، موضوعات را اعلام خواهیم کرد.

کد N1732

وبگردی