آفتاب

جشنواره هنر مقاومت کلید خورد/ درخواست فرمانده سپاه از هنرمندان انقلابی

جشنواره هنر مقاومت کلید خورد/ درخواست فرمانده سپاه از هنرمندان انقلابی

فرمانده سپاه پاسداران در افتتاحیه سومین جشنواره "هنر مقاومت" تاکید کرد که باید با استفاده از همه امکانات و توان در راه توسعه هرچه بیشتر انقلاب اسلامی و مبارزه با باطل تلاش کنیم که یکی از این ابزارها هنر است.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته پنجم آذرماه،‌ سومین جشنواره بین المللی هنر مقاومت نخستین روز خود را در حضور مقاماتی چون سردار سرلشگر عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار علی نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفان، محسن مومنی‌شریف رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، چمران عضو شورای شهر تهران، علی مرادخانی معاون هنری ارشاد و جمعی از هنرمندان در تالار ایران فرهنگستان هنر آغاز کرد.

در ابتدای این مراسم "دانا بارتر" هنرمند آمریکایی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه هنر مقاومت مردم فلسطین به روی صحنه رفت و گفت: من اینجا هستم تا ثابت کنم مردم فلسطین روزی پیروز خواهند شد.

وی افزود: 65 سال پیش اشغال فلسطین صورت گرفت اما من از سال 1993 کار درباره هنر مقاومت و چگونگی مقاومت مردم فلسطین را آغاز کردم.

این مدرس دانشگاه هنر آمریکا دلیل این فاصله زمانی را تبلیغات و جوسازی های رسانه ها و دولتمردان آمریکا دانست و بیان کرد: می شنیدیم که در این بخش از دنیا جنگ است ولی رسانه‌های آمریکا تحت لابی صهیونیست‌ها طوری وانمود می کردند که گویا آنها آدم خوب‌هایی هستند که جنگ با آدم بدها را در پیش گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در سال 93 من به لبنان، فلسطین، غزه و اراضی اشغالی سفر کردم. در این سفرم جنایت‌های زیادی دیدم. دیدم کودکانی توسط تک تیراندازهای اسرائیلی و به خاطر تفریح آنها کشته شدند. در لبنان شاهد اوضاع وحشتناک مردم بودم. در غزه خانه های ویران شده را نگریستم و همه اینها باعث شد که واقعیت ها برایم روشن شود.

ودانا بارتر با اظهار ناراحتی از این که کار زیادی از دستش بر نمی‌آید، افزود:  این که نمی‌توانم کاری برای فلسطینی‌ها بکنم ناراحتم می‌کند اما هر آنچه از دستم برآید مانند برپایی نمایشگاه پوستر و نقاشی دریغ نمی‌کنم تا شاید بتوانم گوشه‌ای از حقایق این قسمت جهان را نشان دهم.

بارتر با ذکر این جمله که صدای من ناچیز است ولی مطمئن هستم که تاثیرگذار خواهد بود در پایان سخنان خود گفت: لابی صهیونیسم بیلیون‌ها دلار خرج کرده تا سیاست‌مداران آمریکایی و رسانه‌های این کشور را بخرد تا آنجا که مرا به جای یک ضدصهیونیست یک ضد دین یهود معرفی کند که این دروغ است.

در ادامه این برنامه حبیب‌الله صادقی، دبیر کل سومین دوره جشنواره هنر مقاومت به روی صحنه رفت و گفت: ما به دنبال تعامل بیشتر با هنرمندان دنیا هستیم و قصد داریم با برگزاری منظم و هدفمند این جشنواره هنرمندان متعهد دنیا را شناخته و گرد هم آوریم.

وی همزمانی مراسم افتتاحیه جشنواره امسال را با هفته بسیج خوش یمن و مبارک قلمداد کرد و افزود: جشنواره هنر مقاومت حاصل تلاش زیاد هنرمندان بزرگی است که حاصل کار آنها را در این چند روزه نمایشگاه خواهیم دید.

صادقی به تفکرات هنرمندان مسلمان پپرداخت و در این مورد خاطرنشان کرد: هنرمندان متعهد جهان اسلام با به تصویر کشیدن ذهنیات خود به مقابله با هنر نامتجانس معاصر غرب پرداخته و در این راه بسیار هم موفق بوده‌اند. آنها با یافتن و شناختن شناسه‌ها و تجربه‌های دینی آثاری خلق می‌کنند که زبانزد عالم است.

دبیرکل سومین جشنواره هنر مقاومت در پایان سخنانش هنرمندان را چشمان بینای هر جامعه‌ای دانست که حقیقت را دیده و آن را به تصویر می‌کشند.

در ادامه این برنامه سردار سرلشکر عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: آنچه ما را دور هم جمع کرده و امروز در رابطه با آن صحبت می‌کنیم هنر مقاومت است.  تلاش ما بر این واقعیت استوار است که موضوع انقلاب اسلامی و دفاع از اسلام و دفاع حق در برابر دنیای باطل و استکبار جهانی یک موضوع همگانی است.

وی با بیان این که مقاومت در برابر استکبار جهانی شعار اصلی انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امروز در آغاز یک راه طولانی و سخت قرار داریم و باید از همه توان خود برای توسعه انقلاب استفاده کنیم. هنرمندان انقلابی می‌خواهند با ابزار هنر و از طریق آن مقاومت را که شعار اصلی انقلاب اسلامی است، به تصویر بکشند و به تحقق اهداف بالای استکبارستیزی کمک کنند.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: جوهره اصلی اسلام ایستادگی در برابر باطل و وسوسه‌های شیطان و حرکت به سمت خدا، خوبی‌ها و عدالت است و مقاومت چیزی جز این حرکت، ایستادگی و همراهی برای مقابله با دشمنی‌ها و بدی‌ها نیست. انقلاب اسلامی نقطه مقابل استکبار جهانی و نظام سلطه است و شعار اصلی انقلاب ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و استکبار است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه هدف همه ائمه معصومین تشکیل حکومت اسلامی بود و شهدای زیادی از ابتدای اسلام تا کنون در راه استقرار عدل داده‌ایم، افزود: در مقطع فعلی که ما در آن  زندگی می‌کنیم از نهضت جمهوری اسلامی، ولایت، هدایت‌های اسلامی و انقلاب اسلامی برخورداریم که البته این ابتدای راه طولانی و سختی است که باید بپیماییم.

وی افزود:‌ ایران بنای تمدن بزرگی را می‌گذارد که در طول تاریخ اسلام و شیعه، همه مبارزین و اولیاءالله انتظار آن را می‌کشیدند لذا ما باید با استفاده از همه امکانات و توان و نیرو در راه توسعه هرچه بیشتر انقلاب اسلامی و مبارزه با باطل تلاش کنیم که یکی از این بسترها و ابزاری که می‌توان از آن استفاده کرد هنر است.

سردار جعفری در پایان سخنان خود به فرمایش حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در ارتباط با هنر اشاره کرد و گفت: حضرت امام(ره) در بخش‌هایی از فرمایشاتشان در زمینه هنر اینگونه اشاره فرمودند که تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام ائمه هدی، اسلام فقرا، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان، باشند. همچنین مقام معظم رهبری نیز در سال 80 خطاب به اصحاب هنر سخنانی را مطرح کرده‌اند که باید چراغ راه هنرمندان باشد. هنر مقاومت در این راستا است هنری که صیقل‌دهنده اسلام ناب است.

در پایان این مراسم و بعد از رونمایی از تمبر سومین جشنواره هنر مقاومت علی مرادخانی،‌معاون هنری ارشاد گفت:‌  آثاری که در این جشنوارهارائه می شوند، ویژگی نگاه هنری در این مقطع زمانی را به ظهور می رساند و  آثار این نمایشگاه دربردارنده مباحث و مفاهیم ارزشی هستند.

مرادخانی تصریح کرد: تمرکز بر فعالیت در برنامه هایی با مفاهیم ارزشی چون مقاومت کمتر از سایر بخش هاست که لازم است نگاه ویژه ای به آن شود.

وی همچنین یادآور شد: سالهایی که در مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم خیلی ها به ما کمک کردند. به همراه آقای چمران فعالیت های مفصلی انجام دادیم به طوریکه خیلی ها امروز می پرسند آیا فعالیت ها را ضبط کرده اید چرا که اقدامات شما جزو اسناد قابل توجه است. خوبی کارهای هنری این است که نشان می‌دهد که ما برای این ارزش‌آفرینی‌ها چه کرده‌ایم و چه از خود باقی گذاشته‌ایم.

معاون هنری ارشاد افزود: آثاری که در این مجموعه گردآوری شده است و کارهایی که این مقطع را به خوبی بروز و ظهور داده است بسیار قابل توجه است. حضور دوستان نشان می دهد مولفه های مهمی وجود داشته که این جشنواره را به جشنواره قابل اعتنا در این عرصه تبدیل کره است.

وی ادامه داد: با توجه به آنچه که از دست ما برمی آید امیدواریم بتوانیم در مباحث حمایتی از این موضوع کمک ساز باشیم و انتظار داریم دوستان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی هم بتوانند در این زمینه کارهایی را که بیشتر باید به آنها پرداخته شود مورد توجه قرار دهند.

مرادخانی در پایان گفت: در برخی زمینه‌ها کار کردن بسیار سخت است چون معمولا در خیلی از موارد کمتر به آن کارهایی که باید بها داده شود توجه می شود. همچنین مخصوصا در کارهایی که برای ما ارزش محسوب می شوند هرچه فاخرتر، دقیق تر و درست تر باشد بهتر است.

کد N1684

وبگردی