آفتاب

توصیه‌های آیت‌الله حائری به هنرمندان/ کوتاهی هنرمندان در ایجاد جامعه‌ای سالم

توصیه‌های آیت‌الله حائری به هنرمندان/ کوتاهی هنرمندان در ایجاد جامعه‌ای سالم

نماینده‌ سابق ولی فقیه در استان فارس در جلسه "درس اخلاق برای هنرمندان" بر لزوم تفکر و اندیشیدن تاکید کرده و اخلاق را امام جماعت ذهن زیبا دانست که همچون رهبر ارکستر از آشفتگی‌ها جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته پنجم آذرماه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی نماینده‌ سابق ولی فقیه در استان فارس در حسینیه هنر واقع با هنرمندان به گفتگو نشست و به آن‌ها درس اخلاق داد.

در این مراسم که بعد از نماز مغرب و عشاء، قرائت قرآن و مداحی اهل بیت شروع شد، آیت‌الله حائری از هنرمندان خواست که فکر کردن را تعطیل نکنند اما تفکر به اندازه را در دستور کار خود قرار دهند.

وی گفت: از هنرمندان می‌خواهم که فکر کردنشان را تعطیل نکنند. وقتی روش فکر کردن را به دست آوردید آرام آرام بر مسائل سوار می‌شوید. اگر بیش از اندازه‌ که فکر می‌کنید، کار کنید بعد از مدتی می‌بینید دیگران بر شما مسلط شده‌اند و شما به یک انجام‌دهنده امور برای سفارش‌دهندگان تبدیل می‌شوید.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی معلم‌های ابتدایی نوابغ عالم را عناصر نامطلوب می‌دانسته و از مدرسه اخراج می‌کردند. دلیلش این است که این‌هایی که اندیشمندند به کار تقلیدی و ندانسته قانع نمی شوند. این‌ها می گویند باید بدانیم چرا.

وی فرق میان اندیشمندان و آدم‌های معمولی را در روش و افکار این دو قشر در جهت کار کردن برای دیگران دانست و بیان کرد: یک عده می‌گویند ما فقط باید کار کنیم و برخی هم می‌گویند چرا باید این کار را بکنیم. این مهمترین تفاوت میان دو قشر اندیشمند و معمولی است.

آیت‌الله حائری خاطرنشان کرد: یک نیروی نظامی نمی‌پرسد "چرا" و به همین دلیل نیروهای نظامی را به یک "نظام جمع" عادت می‌دهند تا به محض شنیدن یک فرمان به یک عمل برسند ولی این قاعده در مورد اندیشمندان و هنرمندان مصداق ندارد.

در ادامه آیت الله حائری شیرازی به مناسبت چهلمین سال ازدواج خود با همسرش آخرین شعری را که برای همسرش سروده بود، قرائت کرد.

وی در بخش دیگری از این برنامه به الزام وجود یک رهبر در هر کاری اشاره کرد و گفت: این رهبر ارکستر است که اجرا را به زیبایی سازماندهی می‌کند. اگر این نقش کارگردانی نباشد موسیقی خوب خلق نمی‌شود، اگر رهبر نباشد چیزی که از یک ارکستر شنیده می‌شود اثری زشت و ناموزن است. اخلاق نیز به همین‌گونه است که باید رهبری ذهن آدمی را در مقابل آرزوها و غرایز برعهده بگیرد.

نماینده سابق ولی‌فقیه در استان فارس اخلاق را امام جماعت یک ذهن زیبا دانست و خاطرنشان کرد: اگر ذهنی سالم باشد اخلاق را امام جماعت خود قرار می‌دهد. انسان‌هایی که ایده ندارند امامت و رهبری ذهن خود را به آشفتگی سپرده‌اند.

وی ادامه داد: به هنرمندان می‌گویم که در عالم بگردید و خدا را در عالم پیدا کنید نه در خیالات خود. خدا در مخلوقات خود متجلی است نه در خیال. برای موفقیت در هنر اول هنرمند باید خودش را اصلاح کند تا بتواند اصلاحگر باشد.

حائری شیرازی از هنرمندان خواست که مالک زبان، گوش و دست خود شوند که این کار باعث می‌شود اخلاق بر آنها حاکم شود.

آیت‌الله حائری شیرازی با انتقاد از اینکه جامعه ما سلامت‌محور نیست، بیان کرد: این اتفاق به این دلیل است که هنرمندانش سلامت را تبلیغ نکرده‌اند. هزاران نصحیت را می‌توان در قالب یک فیلم آورد بدون اینکه مخاطب متوجه شود که درحال شنیدن نصیحت است.

نماینده‌ سابق ولی فقیه در استان فارس به هنرمندان گفت که می‌توانند بهترین صادرکنندگان دین اسلام در دنیا باشند به شرط اینکه از آب و گل دربیایند.

حائری شیرازی در پایان سخنان خود به الگوسازی مردم از چهره‌های شناخته‌شده اشاره کرد و در این مورد زین الدین زیدان فوتبالیست مطرح جهان را مثال زد و گفت: برای جامعه اسلام مایه مباهات بود که جوانی مسلمان در فرانسه الگوی جوانان شده بود. این برای اسلام بسیار مناسب بود ولی او با یک کار اشتباه و کم‌عقلی کردن و هدزدن به سینه بازیکن مقابل برای اسلام نیز مشکل درست کرد به همین دلیل از همه هنرمندان می‌خواهم که راننده عقل خود باشند.

 

کد N1550

وبگردی