آفتاب

تاکید پاپ و پوتین بر انجام مذاکره برای حل‌وفصل بحران سوریه

تاکید پاپ و پوتین بر انجام مذاکره برای حل‌وفصل بحران سوریه

واتیکان اعلام کرد، ولادیمیر پوتین و پاپ فرانسیس طی دیدار خود در شهر واتیکان لزوم مذاکره برای حل‌وفصل جنگ داخلی سوریه را مورد بحث قرار دادند.

جهان > اروپا- واتیکان اعلام کرد، ولادیمیر پوتین و پاپ فرانسیس طی دیدار خود در شهر واتیکان لزوم مذاکره برای حل‌وفصل جنگ داخلی سوریه را مورد بحث قرار دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که مقامات بین‌المللی طی نشستی در شهر ژنو به بحث درباره تاریخ برگزاری کنفرانس صلح ژنو 2 بپرداختند.

واتیکان اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و پاپ فرانسیس در دیدار خود درباره لزوم فوری پیشبرد ابتکارعمل‌های ملموس برای حصول راه‌حل مسالمت‌آمیز برای جنگ داخلی سوریه و حمایت از مذاکرات گفتگو کردند.

بیانیه واتیکان پس از ملاقات رسمی 35 دقیقه‌ای پوتین و پاپ فرانسیس در کاخ آپوستولیک منتشر شد.

واتیکان در این بیانیه تاکید کرد که این دو مقام توافق کردند هر گونه راه‌حلی برای سوریه باید شامل گروه‌های مذهبی و قومی گوناگون شده و نقش ضروری ‌آنها در جامعه را به رسمیت بشناسد.

رئیس‌جمهوری روسیه و پاپ همچنین به بحث درباره فوریت پایان دادن به خشونت‌ها و تضمین کمک‌های انسانی لازم برای مردم سوریه تاکید کردند.

پاپ فرانسیس یکی از مخالفان سرسخت مداخله نظامی در جنگ داخلی سوریه بوده و نسبت به مشکلات اقلیت مسیحیان این کشور و همچین مسیحیان دیگر بخش‌های خاورمیانه اظهار نگرانی کرد.

فدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان اظهار کرد که ولادیمیر پوتین همچنین پیام تبریکی از سوی اسقف اعظم کی‌ریل که اسقف ارتدوکس‌های روسیه است، برای پاپ فرانسیس آورده است اما پاپ را به مسکو دعوت نکرد.

پاپ فرانسیس از زمان انتخاب شدن به عنوان پاپ در ماه مارس تاکید ویژه‌ای بر بهبود روابط واتیکان با جهان مسیحیان ارتدوکس داشته است.

این چهارمین دیدار پوتین با پاپ در جهان است. وی پیشتر در سال‌های 2000 و 2003 و 2007 با دو پاپ دیگر یعنی پاپ ژان پل دوم و پاپ بندیکت شانزدهم دیدار کرده بود.

در سال‌های اخیر روابط تیره میان کلیسای کاتولیک و کلیساهای ارتدوکس در روسیه بهبود یافته است.

پوتین قرار است روز سه‌شنبه با سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا در ضیافت شامی حضور پیدا کند.

برلوسکنی گزارش‌ها درباره اینکه رهبر کرملین قرار است اسناد دیپلماتیکی را به وی ارائه دهد که اجازه فرار کردن وی از چند پرونده حقوقی را می‌دهد رد کرد.

پوتین همچنین قرار است امروز سه‌شنبه به شهر تیرسته در شمال شرق ایتالیا برود تا با انریکو لتا، نخست‌وزیر این کشور مذاکراتی را داشته باشد. قرار است طی این دیدار توافقات تجاری متعدد میان ایتالیا و روسیه امضا شده و یک صندوق سرمایه‌گذاری یک میلیارد یوروی مشترک اعلام شود.

کد N1485

وبگردی