آفتاب
منتقدان دولت آمریکا؛

بازگرداندن تحریم ها بسیار سخت خواهد بود/فضای بازار جهانی به سود ایران تغییرخواهد کرد

بازگرداندن تحریم ها بسیار سخت خواهد بود/فضای بازار جهانی به سود ایران تغییرخواهد کرد

منتقدان آمریکایی لغو تحریم های ایران معتقدند دایره ریزش تحریم ها بسیار فراتر از میزان اعلام شده است و این تحریم ها پس از لغو به دلایل فنی غیرقابل برگشت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یو اس ای تودی با درج مطلبی اعلام کرد لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران بسیار گسترده تر از آن چیزی خواهد بود که در موافقتنامه ژنو به آن اشاره شده است.

همچنین در این مطلب آمده است در صورت دست نیافتن به توافق نهایی با ایران، برگرداندن تحریم های لغو شده به حالت اول کار بسیار سختی برای آمریکا و به ویژه اروپایی ها خواهد بود.

مارک دوبویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی در این خصوص می گوید: برداشتن محدودیت از میزان فروش نفت ایران موجب بهبود روانی اوضاع بازار های جهانی به سود ایران خواهد شد و فضا را از ترس و نگرانی به فضای  دلپذیرتری تغییرخواهد داد و همین امر باعث ایجاد یک شکاف بزرگ در نظام تحریم ها خواهد شد و این شکاف آنقدر وسیع خواهد بود که ایران به سادگی می تواند از این شکاف برای فروش نفت خود استفاده کند.

اریک کانتور از رهبران اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اظهارات اوباما و برخی مقامات غربی که گفته اند در صورت عدم پایبندی ایران به توافقات ژنو بلافاصله تحریم های لغو شده مجددا اعمال خواهد شد، معتقد است برگشت تحریم ها به طور سریع امکان پذیر نخواهد بود و ایران به خوبی از این موضوع آگاه است.

وی در این خصوص می گوید: ما سال ها تلاش کرده ایم تا تحریم های موجود را بر قرار و  عملیاتی کنیم، اما اکنون درها به روی ایران باز شده است.

به نوشته یو اس ای تودی، بسیاری از منتقدان لغو تحریم ها بر این باورند که برقراری مجدد تحریم ها به ویژه برای اروپایی ها که به تصمیم گیری های جمعی پایبند هستند، بسیار سخت و دشوار خواهد بود .

نویسنده در ادامه می نویسد شاید در صورت عدم پایبندی ایران به توافقنامه ژنو ،فرانسه، انگلیس و آلمان بتوانند دوباره تحریم ها را برقرار کنند، اما آیا سوئد، ایتالیا و مالت هم به این امر تن خواهند داد.

دوبویتز با انتقاد از تصمیم دولت اوباما در لغو تحریم ها می گوید: دولت اوباما در برآورد ارزش تحریم هایی که لغو کرده اشتباه کرده و میزان برگشت اعتماد به نفس به اقتصاد ایران را در محاسبات خود مد نظر قرار نداده است به همین دلیل اگر ایرانی ها بخواهند به خواسته های توافقنامه تن ندهند آمریکا دیگر قادر به فشار به ایران و بازگرداندن تحریم ها نخواهد بود.

همچنین دنیل پلتکا معاون موسسه آمریکایی اینترپرایز در این خصوص می گوید: لغو تحریم ها حتی به صورت حداقلی مانند باز شدن یک  روزنه کوچک در یک آب بند رودخانه است.

 

 

 

کد N1230

وبگردی