آفتاب
میخائیل بوگدانوف:

حضور 30 کشور در ژنو 2/جدل مسکو و واشنگتن درباره مشارکت ایران و عربستان

حضور 30 کشور در ژنو 2/جدل مسکو و واشنگتن درباره مشارکت ایران و عربستان

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه 30 کشور جهان در نشست ژنو 2 حضور خواهند داشت از بحث و جدل مسکو با واشنگتن درباره حضور ایران و عربستان در این نشست خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با روسیا الیوم اظهار داشت: ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه ریاست هیئت کشورش در نشست ژنو 2 را برعهده خواهد داشت و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در این نشست حضور نخواهد داشت.

وی همچنین اعلام کرد که مسکو و واشنگتن درباره مشارکت ایران و عربستان در نشست ژنو 2 با یکدیگر بحث و جدل دارند. به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه، مشارکت ایرانی ها در نشست ژنو 2 برای ارائه راه حل هایی درباره بحران سوریه بسیار مهم خواهد بود.

بوگدانوف در عین حال بر ضرورت مشارکت تمام گروه ها در ژنو 2 تاکید و اعلام کرد که مسکو به رایزنی با مخالفان سوری برای حضور در نشست ژنو 2 ادامه خواهد داد. وی همچنین بر ضرورت مشارکت تمام کشورهایی همچون قطر، عراق، کویت و مصر که در نشست ژنو 1 حضور داشتند در نشست ژنو 2 تاکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: دعوت از هند، برزیل، شماری از کشورهای غربی و نیز اندونزی بزرگترین کشور مسلمان برای حضور در نشست ژنو 2 مهم است. به گفته وی، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه باید تا آخر دسامبر فهرست مدعوین به نشست ژنو 2 را ارائه کند.

وی اظهار داشت که روز چهارشنبه با ابراهیمی در ژنو دیدار و درباره نتایج دیدارهای هیئت روسی با نمایندگان مخالف سوریه رایزنی خواهد کرد. بوگدانوف افزود: تعداد روزهای نشست ژنو 2 مشخص نیست و تا زمان دستیابی به توافق ادامه خواهد داشت و مسئله تامین بودجه برگزاری این نشست نیز هنوز قطعی نشده است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پایان با اعلام اینکه نابودی سلاح های شیمیایی سوریه به خوبی در حال انجام است گفت: دولت روسیه از آوارگان سوری حمایت مالی می کند. به گفته بوگدانف، کنفرانس ژنو 2 در سطح وزیران خارجه برگزار می شود.

 

 

کد N1227

وبگردی