آفتاب

ساختار برنامه‌های هسته‌ای ایران حفظ و ساختار تحریم‌ها فرو ریخت

ساختار برنامه‌های هسته‌ای ایران حفظ و ساختار تحریم‌ها فرو ریخت

همشهری آنلاین: وزیرامورخارجه با بیان اینکه نباید گول حرف های آمریکایی را بخوریم، گفت: آمریکایی می‌خواهند به قول خودشان به اخبار چرخشی بدهند و می‌گویند حق استفاده از انرژی هسته‌ای در ان پی تی نیامده است اما من در جواب می‌گویم مگر حق تاسیس راکتور و تاسیسات هسته‌ای در ان پی تی نوشته شده است؟

ایران > سیاست‌خارجی- همشهری آنلاین:
وزیرامورخارجه با بیان اینکه نباید گول حرف های آمریکایی را بخوریم، گفت: آمریکایی می‌خواهند به قول خودشان به اخبار چرخشی بدهند و می‌گویند حق استفاده از انرژی هسته‌ای در ان پی تی نیامده است اما من در جواب می‌گویم مگر حق تاسیس راکتور و تاسیسات هسته‌ای در ان پی تی نوشته شده است؟

فارس نوشت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز (دوشنبه) در همایش دیدار یاران بسیج سازمان انرژی اتمی با گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدای بسیجی و شهدای عرصه علم و فناوری، شهدای هسته‌ای را بزرگترین سرمایه تلاش برای پاسداری از عزت و سربلندی ایران، ایرانی،‌ اسلام و مسلمانان برشمرد و گفت: از خانواده‌های معزز این شهدای بزرگوار که بزرگواری کردند و ضمن حمایت از تلاش‌های این خدمتگزار کوچک و هیئت مذاکره کننده هسته‌ای دیشب قدم رنجه کرده و به فرودگاه آمدند، تشکر می‌کنم.

وی از صالحی تشکر کرد و برای وی در این مسئولیت در سازمان انرژی اتمی به عنوان سازمانی مهم و موثر در کشور آرزوی موفقیت کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به توافق صورت گرفته در ژنو 3 گفت: آنچه که در روزهای گذشته در مذاکرات ژنو 3 شاهد بودیم جلوه‌ای از توان مردم ایران بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به دنیای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گفت: به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی با دنیای دیگری روبرو هستیم. دنیایی که شرایط متصلب نظام دوقطبی در آن فروپاشیده و شرایط جدیدی جایگزین آن شرایط متصلب نشده است و این سیالیت این شرایط بین المللی رقابت‌ها را آسان‌تر و هم سهمگین‌تر کرده است.

ظریف ادامه داد: در دنیای دوقطبی، رقابت‌ها در حوزه روابط دو ابرقدرت تعریف می‌شود و سایر کنشگران در عرصه بین‌المللی توان چندانی نداشتند که در این حوزه تاثیرات جهانی داشته باشند اما با فروپاشی نظام دوقطبی فضا برای حضور فعال‌تر کشورهایی که در آن دوران نمی‌توانسته‌اند در آن شرایط ویژه عرض‌ اندام کنند، فراهم‌تر شد اما همزمان نگرانی قدرتمندان نیز زیادتر شد. چراکه انحصار همیشگی بر حوزه قدرت را از دست می‌دادند و بازیگران جدیدی می‌توانستند وارد این حوزه قدرت شوند که در دنیای قبلی با توجه به اینکه هر یک از این دو قدرت نه تنها می‌توانست خودش و رقیبش را نابود کند، بلکه می‌توانست بقیه دنیا را نیز صدها بار به نابودی بکشاند برای دیگران عرصه برای حضور وجود نداشت. نگران شدند که شرایط تغییر کرده و دیگران می‌توانند وارد بازی قدرت بزرگترها شوند.

وی خاطرنشان کرد: رقابت آسان‌تر شد ولی تبعات آن بسیار سنگین شد، خیلی نگران بودند. انقلاب اسلامی که تازه از شرایط دشوار جنگ تحمیلی خارج شده بود و امکان قدرت‌نمایی در شرایط جدید را داشت، به عنوان یک مخاطره جدی مطرح بود.

ظریف با بیان اینکه قصد بزرگ‌نمایی ندارم، افزود: به عنوان یک واقعیت، عرض می‌کنم. جمهوری اسلامی به دلیل حرف جدیدی که برای گفتن دارد و به دلیل پیام نوینی که از نحوه زمامداری دارد. ما اولین حکومتی هستیم که مبنای اداره اجتماع را نه بر مدل‌های غربی لیبرالی دموکراتیک گذاشتیم نه بر مدل‌های شرقی سرکوب و سلطه؛ بلکه نوعی از حاکمیت مردمی مبتنی بر اصول دینی و مذهبی را بنیان نهادیم.

وزیرامورخارجه با اشاره به حماسه سیاسی ملت ایران گفت: ایران تنها کشوری است که در 34 سال گذشته چندین انتخابات آزاد برگزار کرده که مثال این انتخابات آزاد این است که این انتخابات را رئیس جمهوری اداره کرده که پیروز آن انتخابات از جریان مخالف آن دولت بوده است بنابراین ایران یک نمونه از دموکراسی را بدون تصویربرداری نابجا از دیگر کشورها ارائه داده است.

وی گفت: حداقل مردم ایران 4 بار تقاضای خود را از طریق صندوق رای به کرسی نشاندند که یک نمونه آن 8 سال پیش و نمونه اخیر آن انتخابات سال 92 بود اما سایر مدلها نتوانستند پایداری را که مدل جمهوری داشته است، داشته باشند و ما یک برداشت از نحوه حکمرانی ارائه دادیم.

وزیرامورخارجه ادامه داد: حضور مردم در صحنه تصمیم گیری و ایستادگی و مقاومتشان در برابر زیاده خواهی استکبار در طول 8 سال جنگ تحمیلی و تحریم های غیر عادلانه و منطقی قدرتی ساختند که نمایندگان شما در مقابل بزرگترین قدرتهای جهان که سلاح هسته ای نیز دارند توانستند بایستند و دیدگاه صلح طلبانه ایران را مطرح کنند و علیرغم همه فشارها با سربلندی بیرون بیایند.

وی افزود: نیازی نیست برویم بیانیه بخوانیم بلکه می شود با عزت هم وارد شد.

ظریف با بیان اینکه ما باید قدرت و توانمندی های خود را باور کنیم، گفت: ما بعضی وقت ها توانمندی های خودمان را قبول نداریم و زورمداران دنیا را ابرقدرت می خوانیم که این خودباختگی است.

وی افزود: خود باوری منتج از انقلاب، فرهنگ بسیجی و 35 سال مقاومت در برابر زورگویی این توان جسارت را به ما می دهد که وارد مذاکره شویم و پیروز از آن بیرون بیاییم و این قدرتی است که انقلاب اسلامی به ما اعطا کرده است.

ظریف با تاکید بر اینکه در این مذاکرات ساختار برنامه های هسته ای ایران حفظ و ساختار تحریم ها فرو ریخت، گفت: در این مذاکرات حق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شد.

وزیرامورخارجه با بیان اینکه نباید گول حرف های آمریکایی را بخوریم، گفت: آمریکایی می خواهند به قول خودشان به اخبار چرخشی بدهند و می گویند حق استفاده از انرژی هسته ای در ان پی تی نیامده است اما من در جواب می گویم مگرحق تاسیس راکتور و تاسیسات هسته ای در ان پی تی نوشته شده است؟

ظریف گفت: آنچه که در ان پی تی آمده است و آنچه را که به رسمیت می شناسد حق برخورداری از انرژی هسته ای برای مصارف صلح آمیز است.

وی ادامه داد: در کنفرانس های بازنگری که یک بار در سال 1990 و بار دیگر در سال 2010 با حضور آمریکا و رای مثبت آمریکا مورد تاکید قرار گرفت، این بود که حق فناوری هسته ای و احترام به انتخاب کشورها در چرخه سوخت هسته ای را یکی از ضرورت های ان پی تی می داند.

وزیرامورخارجه با بیان اینکه غربی ها 10 سال راه اشتباه را در برابر فعالیت های هسته ای ایران پیش گرفته بودند، اضافه کرد: دیپلمات ها یک اصطلاحی دارند و می گویند ابتدا راههای غلط را انتخاب می کنیم تا مجبور شویم راه درست را انتخاب کنیم و غربی ها نیز در این مدت 10 سال راه فشار، ارعاب، تحمیل و تحریم را در پیش گرفتند. درست است که در این مدت یک مقدار فشار اقتصادی به مردم وارد شد اما تولید سانتریفیوژهای ما از 10 به 19 هزار رسید و این یعنی باخت برای غربی ها.

ظریف با بیان اینکه برخی ها فکر می کنند تحریم ها ایران را پای میز مذاکره با غرب نشاند، گفت: غرب در این مدت فهمید که فشار، تحقیر و تهدید کارساز نیست و باید از طریق احترام سازنده و تعامل با مردم ایران سخن بگویند.

وی با اشاره به اینکه گروههای فشار نیز در این مدت دست به کار شده اند، گفت: اگر گروههای فشار در این مدت موفق شدند منافع و زورگویی های خود را تحمیل کنند آن وقت راه بازگشت از این توافقنامه نیز وجود دارد.

وزیرامورخارجه تاکید کرد: ایران با حسن نیت وارد این مسیر شده است چرا که ما نمی خواهیم کار مقطعی کنیم و نظام ما بر اساس وعده دروغ نیست حتی در مقابل پیمان شکنان.

ظریف با اشاره به اینکه ایران بدنبال سلاح هسته ای نیست، گفت: آن قدرتی که قبلا در ایران حکومت می کرد به دلیل شرایط متفاوت روابط استراتژیک اش ممکن بود بتواند از سلاح هسته ای بهره ببرد.

وی افزود: البته من اعتقاد دارم سلاح هسته ای برای هیچ کس در دنیا امنیت ایجاد نکرده است چرا که اگر می توانست قدرت ایجاد کند امروز اسرائیل چرا عصبانی است و جیغ می کشد. امروز که ما اعلام کردیم سلاح نمی خواهیم آنان باید خوشحال باشند چرا اینقدر نگران هستند و امروز نعره می کشند اما در گذشته این نعره را نمی کشید آریاقی کری گفت دو ساعت داد.

وزیرامورخارجه با بیان اینکه ایران در این مذاکرات بر بهره مندی از حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای تاکید کرد، گفت: آن حوزه ای که برای دشمنان ما قدرت ایجاد می کرد یعنی بهانه جویی،برای اینکه بتواند سیاست های ظالمانه خود را اعمال کند و حمله علیه مردم فلسطین را با شعارهای جلوگیری از ایران هسته ای پوشش دهد، این بهانه را داریم از دست آنها می گیریم؛ ضمن اینکه از دستاوردهای بزرگ ملت ایران نیز پاسداری می کنیم. بنابراین این دلیلی است که رژیم صهیونیستی را نگران کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مبنای قدرت جمهوری اسلامی در شرایط کنونی توپ و تانک و اسلحه نیست، خاطرنشان کرد: توپ و تانک قدرت کمی را ایجاد می کند در حالی که در حوزه پیرامونی ما نیازی به چنین قدرتی نداریم.

ظریف با بیان اینکه ایران بزرگترین و قدرتمندترین کشور همسایه است، گفت: ما برای اینکه به همسایگانمان ثابت کنیم که از بزرگی ایران نگرانی نداشته باشند، آماده ایم اقدامات اعتماد ساز انجام دهیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ایران اسلامی از طریق قلب و مغزها نفوذ می کند، گفت: ما نیازی به توپ و تانک نداریم چرا که با قدرت نظامی نمی شود قلب ها و مغزها را تسخیر کرد و امروز دیگر جای نگرانی برای جامعه جهانی نیست چرا که بهانه از دست آنان گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در این مذاکرات هسته ای ضمن حفظ دستاوردهای ما در عرصه هسته ای و در کنار آن نیز فشارهای اقتصادی که بر دوش مردم وارد شده بود، از بین می رود چرا که سیاست دولت این بود که فشار بر روی دوش مردم نباشد.

ظریف باتاکید بر اینکه مذاکره به معنای اعتماد بیجا نیست، گفت: ما وارد مرحله ای شده ایم که غرب باید اعتماد مردم ایران را نسبت به خودش جلب کند.

وزیرامورخارجه تصریح کرد: ما سرعت را فدای دقت نمی کنیم اما در عین حال فرصت کوتاه است و ما نهایت استفاده را از این فرصت برای رسیدن به راه حل نهایی خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: طرف مقابل باید یاد بگیرد که با ایران باید با احترام متقابل و حوزه برابر صحبت کند چرا که ما نمی پذیریم که به ما دستور بدهند و زور بگویند و این با عزت مردم سازگاری ندارد.

ظریف ادامه داد: در همین مذاکرات آنها چند بار گفتند که ما می خواهیم و یا می گوییم که این گونه شود اما من این را قبول نکردم و گفتم ما از کسی دستور نمی گیریم چرا که من این عزتمندی را از شما مردم آموخته ام و هیچ کس نمی تواند جز با زبان تکریم با مردم ایران سخن بگوید.

کد N692

وبگردی