آفتاب
پشت پرده انتصاب دقیقه نودی رضا رحمانی وزیر سابق صمت

آقای مدرس خیابانی، مراقب مافیای فولاد باشید!

آقای مدرس خیابانی، مراقب مافیای فولاد باشید!

رضا رحمانی در آخرین روزهای کاری خود به عنوان وزیر سابق صمت، بزرگترین شرکت سرمایه گذاری فولاد در بورس را با چالش مدیریتی مواجه کرد که نگرانی هایی را برای فعالان بازار فولاد پدید آورده است.

او همزمان با اطلاع از احتمال برکناری خود از سوی رئیس جمهوری در حالی به تغییر مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) اقدام کرد که عملکرد مثبت عزیزاله عصاری مدیرعامل وقت این شرکت زبان زد، مدیران فولادی کشور بود. با این وجود رحمانی با کنار گذاشتن عصاری، یونس الستی معاون خود را به مدیرعاملی ومعادن منصوب کرد. فردی که از زمان محمد شریعتمداری در جایگاه معاونت وزارت صمت قرار داشته است.

هر چند که این اقدام به ظاهر با حکم سهامداران و استعفای عصاری انجام شد، اما اطلاع ما از فولاد مبارکه و صندوق سرمایه گذاری روستائیان و کشاورزان به عنوان سهامداران اصلی ومعادن نشان می دهد که این تغییر با نظر و خواست وزیر انجام شده است. عجله وزیر وقت آنقدر بود که منتظر استعلام از سازمان بورس نماند. بر اساس قانون مدیران شرکت های سرمایه گذاری بورسی باید مورد تائید سازمان بورس قرار بگیرند، اما این فرایند در مورد الستی اجرا نشد، بطوریکه خود وی نیز بعد از انتصاب به این سمت بدون اشاره به این فرار قانونی اعلام کرد که مراسم معارفه وی در آینده ای نزدیک برگزار می شود.

از سوی دیگر با برکناری رحمانی از وزارت صمت، حسین مدرس خیابانی سرپرست این وزارتخانه چند معاون و مدیر این وزارتخانه را جابجا کرد تا در همان ابتدای کار، تیم مناسب با سیاست های مورد نظر رئیس جمهوری را بچیند و در عین حال مدیران ارشد یکی از این تغییرات برکناری یونس الستی از سمت معاونت برنامه ریزی وزیر بود. یونس الستی از جمله مدیرانی بود که با محمد شریعتمداری وارد وزارت صمت شد. در دوره شریعتمداری و رحمانی وزارت صمت با پرونده های فساد مهمی دست به گریبان شد. از فساد در تثبت سفارش در سازمان تجارت به بازداشت های متعدد از جمله بازداشت معاون وزیر منجر شد، تا فساد در خودروسازی ها که به بازداشت مدیرعامل ایران خودرو و مدیران ارشد سایپا منتهی شد. از جمله دیگر مواردی که در دوره معاونت الستی در وزارت صمت رخ داد، پرونده آسکوتک است. علاوه بر اینها برخی مواردی هم در فضای مجازی فاش شد که از کنار آنها می گذریم.

واکنش چهره های سیاسی عرصه صنعت

در هر صورت این وضعیت واکنش های  مختلفی را برانگیخت؛ اما جالب اینجاست که هیچ فردی از این اقدام دفاع نکرد و بسیاری خواستار ورود سرپرست جدید وزارت صمت به این مهم و تعین مدیر دیگری شدند

همانطور که رئیس کمیسیون عمران مجلس خواست که سرپرست وزارت صمت با تایید سازمان بورس نسبت به انتصاب مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات اقدام کند.

محمدرضا رضایی کوچی تاثیر تلاطم بازار فولاد بر مسکن را مورد توجه قرار داده و ضمن هشدار می گوید: تلاطم بخش فولاد در بخش مسکن نیز تاثیر گذار بوده است و همین مسئله بر پروژه های عمرانی نیز تاثیر گذاشته است و از جمله دلایل گرانی مسکن همین تلاطم بازار فولاد است.

وی در عین حال می گوید:عدم ثبات مدیریتی در برخی شرکت های فولاد و برخی تغییرات در دوران وزارت وزیر سابق به این تلاطم دامن زده است،متاسفانه بزرگ‌ترین شرکت فولاد کشور در بورس نیز شامل این تغییرات شد و مدیرعامل این شرکت به یکباره تغییر کرد و همین مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه شده است .

منتخب مردم در مجلس یازدهم تاکید می کند: در حال حاضر و با توجه به اینکه این شرکت در بورس واگذار شده است بهتر است که آقای مدرسی سرپرست وزارت صمت فردی را انتخاب کنند که مورد تایید رییس سازمان بورس نیز باشد و فردی که انتخاب می شود  به مسائل و شرایط اقتصادی ،حوزه فولاد و همچنین بورس آگاهی و تخصص و تجربه کافی را داشته باشد.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دهم نیز عدم ثبات در مدیریت شرکت های دولتی  سم مهلکی برای اقتصاد کشور عنوان کرده و می گوید: قطعا بی ثباتی در اداره شرکت‌های تابعه وزارت صمت و بویژه شرکت‌های فولاد که در بحث تولید کشور تاثیر گذار هستند تهدیدی برای تولید کشور است و باید هرچه سریعتر تثبیت مدیریت در این شرکت ها صورت گیرد.

حسن حسینی شاهرودی ادامه می دهد: تغییرات انجام شده در شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات آن هم در شرایطی که این شرکت در بورس است اقدام خوب وبه موقعی توسط آقای رحمانی نبود و اینگونه تغییرات ضربه های زیادی را متوجه تولید کشور کرد.

وی در انتها به حسین مدرس خیابانی توصیه می کند: مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات باید بدور از هرگونه سیاسی کاری و بدون دخالت قدرتهای بالادستی و با تایید سازمان بورس توسط سرپرست وزارت صمت انتخاب شود و بیش از این در این زمینه وقت کشی نشود چراکه این عدم ثبات مدیریتی به ضرر حوزه فولاد و بازار است.


محمد ابراهیمی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با انتقاد از اقدم وزیر سابق ، خاطرنشان می کند: آقای رحمانی باید با دقت بیش‌تری نسبت به تغییر و تحولات در وزارت صمت و شرکت‌های و مجموعه تابعه شان عمل می کردند چراکه تصمیمات آنی به زیان مردم است و هزینه آن را باید نظام جمهوری اسلامی بپردازد.

مجلس نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی در عین حال خطاب به سرپرست وزارت صمت می گوید: آقای مدرس خیابانی باید بدور از مباحث سیاسی فردی  متخصص ‌‌،متعهد و با روحیه جهادی که در عین حال مورد تایید سازمان بورس نیز باشند  را در مسند شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات  قرار دهد.


سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی ثباتی مدیریتی ،برنامه ریزی دراز مدت و هدفمند را از کشور گرفته است، می گوید: صنعتی به بزرگی فولاد نباید دچار این بی ثباتی شود و باید هر چه سریعتر آقای مدرس خیابانی نسبت به تعیین مدیر عامل کارآمد و سالم در شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات  تعیین تکلیف کنند.

علی ابراهیمی با انتقاد از اقدام رضا رحمانی خاطر نشان می کند: صنعتی به بزرگی فولاد نباید دچار این بی ثباتی شود و باید هر چه سریعتر آقای مدرس خیابانی نسبت به مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات  تعیین تکلیف کنند و البته مسئله اساسی که آقایان در وزارت صمت باید در نظر داشته باشند این است که مدیر عامل این شرکت با تایید سازمان بورس انجام شود.


سید جواد حسیمی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن  نیز  اهمیت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در بخش صنعت و بورس را مورد توجه قرار داده و می گوید: واگذاری این شرکت در بورس ظرفیتش برای بخش صنعت را دوچندان کرده است، لذا آقای مدرس خیابانی با درنظر گرفتن قوانین سازمان بورس باید نسبت به معرفی مدیرعامل جدید اقدام کند.

این منتخب مجلس یادزهم در عین حال تاکید می کند: آقای مدرس خیابانی  برای اینکه از التهابات بازار فولاد جلوگیری کند باید سریعا تصمیم گیری کند تا فردی با تجربه و متخصص سکان این مجموعه را به دست بگیرد.


جان کلام...

همانطور که  از این مجموع اظهارات بر می آید شایسته است آقای مدرس خیابانی برای جلوگیری از هرگونه شائبه ای و با هدف تمکین به قانون، فرد دیگری را به سازمان بورس معرفی و بعد از تائید آن به مدیرعاملی ومعادن برگزیند.

سکوت سرپرست وزارتخانه در قبال این موضوع می تواند به معنای حمایت وی از این تغییرات تلقی شود که در این صورت آقای مدرس خیابانی باید مسئولیت هرگونه تنش در بازار فولاد را نیز بپذیرد. بدون ترید، اگر همین رویه باقی بماند و عرصه فولاد نیز مانند خودرو سلطان آفرین شود، آقای خیابانی نمی تواند از این ماجرا شانه خالی کند.
کد N2404702

وبگردی