آفتاب

روابط عمومی دیجیتال چیست؟

روابط عمومی دیجیتال چیست؟

عمق رابطه ای که ما در کسب‌و‌کار‌ با مخاطبین خود داریم به طور حتم در روند شکل‌گیری روابط آینده‌ی ما با آن‌ها موثر است.

بنابراین هر اندازه که روابط فعلی ما با مخاطبین بنیادی‌تر باشد ما را به اهداف تجاری‌مان نزدیک‌تر می‌سازد. اهمیت این موضوع تا آن اندازه است که روابط عمومی از هر نوع آن چه روابط عمومی دیجیتال (DPR) و چه روابط عمومی سنتی، به عنوان یک اصل مهم‌ مدیریتی در تمامی سازمان‌های ایرانی و خارجی پذیرفته شده است.

به همین دلیل است که امروزه کم‌تر سازمانی را می‌توان مشاهده کرد که دارای واحد روابط عمومی (PR) نباشد. چرا که واحد روابط عمومی یک سازمان در واقع روزنه‌ی ارتباطات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی آن مجموعه‌ی کوچک و یا بزرگ است  که از طریق آن، اهداف مدیریتی به شکل واقعی و ملموسش شکل می‌گیرند.
• روابط عمومی دیجیتال چیست؟ (?What is digital public relations)
• پنج ویژگی‌ مهم روابط عمومی دیجیتال
• ضرورت بکارگیری روابط عمومی دیجیتال

اگر بخواهیم برای روابط عمومی تعریف خاصی بیان کنیم، باید بگوییم که روابط عمومی، در واقع شناسایی، ایجاد، حفظ و مدیریت روابط بهینه‌ی یک سازمان با اجتماع درون و برون خود است. اجتماعی که موفقیت و مهم‌تر از آن عدم موفقیت آن سازمان دقیقا به همان اجتماع وابسته است.

با این تعاریف به سادگی به اهمیت اهمیت روابط عمومی (PR) در دنیای کنونی می‌توان دست یافت. تا جایی که امروزه عبارتی تحت عنوان روابط عمومی دیجیتال  (Digital PR)  به میان آمده است.

روابط عمومی دیجیتال چیست؟ (What is digital public relations?)


برای اینکه بخواهیم به طور دقیق بگوییم که روابط عمومی دیجیتال چیست؟ در ابتدا باید بگوییم که تا چند سال قبل‌تر واحد‌های روابط عمومی در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ فعالیت‌های ارتباطی خود را تنها از طریق تکنیک‌های سنتی پیش می‌بردند، تا جایی حتی کار آن‌ها با همان روش‌های کهنه و قدیمی نیز به طور کامل راه می‌افتاد. این در حالی بود که تکنولوژی خیلی قبل‌تر از آن وارد دنیای پر رقابت کسب‌و‌کار‌های مختلف شده بود و برخی از صاحبان مشاغل می‌دانستندکه واقعا روابط عمومی سنتی و یک‌طرفه‌ی جوابگوی تعاملات آن‌ها با مخاطبینشان نمی‌باشد.

در این میان پیشرفت از آنِ آن دسته ازسازمان‌هایی شد که در همان زمان نیز می‌دانستند روابط عمومی دیجیتال چیست؟ تعریف: روابط عمومی دیجیتال (Digital PR)  یا همان روابط عمومی آنلاین (Online PR)  یک استراتژی نوین تبلیغاتی به منظور انتقال پیام به مخاطبین هدف از طریق کانال‌ها و روزنه‌های آنلاین است که به منظور افزایش مشتری و برندسازی سازمانی انجام می‌گیرد. برای مثال: وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی، برگزاری رویداد‌های آنلاین و رپورتاژ آگهی همه از جمله ابزار‌های مورد استفاده در فعالیت‌های روابط عمومی آنلاین (Online PR) هستند که قطعا با داشتن دانش تخصصی در این حوزه، می‌توان بهره‌بری مطلوبی از آ‌ن‌ها را همراه داشت.

جالب است بدانید که روابط عمومی دیجیتال شرکت و یا سازمان مربوطه را به مخاطبان هدف جدید معرفی می‌کند و دقیقا به همین دلیل است که در میان کسب‌و‌کار‌ها و مدیران واحد‌های روابط عمومی از توجه و اهمیت بالایی برخوردار است.

خوب حالا که دقیقا می‌دانید روابط عمومی دیجیتال چیست؟ به بیان ویژگی‌های این نوع از ارتباطات نوین روز یعنی ویژگی‌های روابط عمومی دیجیتال (DPR)  می‌پردازیم.


پنج ویژگی‌ مهم روابط عمومی دیجیتال  یا همان روابط عمومی آنلاین


روابط عمومی آنلاین دسترسی به اطلاعات را آسان می‌کند.

دسترسی به اطلاعات در دنیای روابط عمومی آنلاین آسان است. چرا که امروزه اینترنت به عنوان یک بستر نا‌محدود جهانی در زمینه‌ی اطلاع یابی و اطلاع‌رسانی همواره همراه با مدیران کسب‌و‌کار‌ها و واحد‌های روابط عمومی (PR) است.

روابط عمومی آنلاین مخاطبین را هدف‌گذاری ‌می‌کند.

به منظور سرعت اثربخشی‌  فعالیت‌های روابط عمومی آنلاین می‌توان مخاطبان مدنظر را به صورت کاملا تخصصی، هدف‌گذاری کرد.

روابط عمومی آنلاین نسبتاً کم هزینه است.

فعالیت‌های روابط عمومی آنلاین بسیار ارزان تر از هر نوع تبلیغ دیگری است. به غیر از هزینه های برندسازی، بسیاری از فعالیت‌های روابط عمومی می‌توانند تقریباً بدون هیچ هزینه‌ای انجام شود.

• روابط عمومی آنلاین غیر قابل کنترل است.

یک سازمان یا شرکت فقط می‌تواند یک مقدار کنترل مستقیم بر روی فعالیت‌های روابط عمومی دیجیتال (DPR) خود داشته باشد، که آن هم دقیقا هنگام تدوین استراتژی‌ لازم در شروع هر دوره از فعالیت‌های استراتژیک تیم مربوطه است.

• و نهایتا روابط عمومی آنلاین از اعتبار بالایی برخوردار است.

فعالیت‌های روابط عمومی در مقایسه با سایر منابع تبلیغاتی مانند تبلیغات سنتی، از اعتبار بالایی برخوردار هستند. چرا که اکثر مخاطبین پیام‌های دریافتی ناشی از فعالیت‌های روابط عمومی آنلاین (Online PR) را غیر تجاری تلقی کرده و پیگیرشان می‌شوند.

ضرورت بکارگیری روابط عمومی دیجیتال

در این قسمت می‌خواهیم بدانیم که اصلا چرا باید از روابط عمومی دیجیتال استفاده کنیم و مزیت‌های قابل توجه این رویکرد از بازاریابی دیجیتال چیست؟

روابط عمومی آنلاین


• باعث ارتقاء سئو خارجی سایت می شود.

• موجب افزایش ترافیک موثر به وب‌سایت می‌شود.

• معمولا باعث ساخت بک لینک دائمی به سایت می شود.

• برندسازی می‌کند.

• مشتریان واقعی را فرا می‌خواند.

• فروش را افزایش می‌دهد.

و در پایان باید این مهم را نیز در نظر بگیریم که با این که روابط عمومی دیجیتال  تفاوت‌های بسیار زیادی با روابط عمومی سنتی دارد اما هنوز هم باید روابط عمومی سنتی را به عنوان یک مکمل تبلیغاتی در کنار روابط عمومی آنلاین به کار بست.

بنابراین با به کارگیری روابط عمومی آنلاین  و سنتی در کنار یکدیگر می‌توانید با قدرت فراوانی در دنیای دیجیتال مارکتینگ حاضر شده و از رقیبان خود پیشی بگیرید.

برای اجرای یک کمپین از جنس روابط عمومی دیجیتال معمولا نیاز به دسترسی به رسانه‌های متعدد برای انتشار محتوا به شکل رپورتاژ آگهی، نیاز دارید. برای دسترسی سریع تر به رسانه های پربازدید و انتشار محتوا، میتوانید از پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی تریبون استفاده نمایید. تا یکجا به بیش از ۳۰۰ رسانه پربازدید دسترسی داشته باشید


کد N2342205

وبگردی