آفتاب

عوامل فردی که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند

عوامل فردی که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند

بعد از سرطان ریه پستان سینه دومین علت مرگ در زنان بدلیل سرطان  است. سالانه بیش از ۲۶۵۰۰۰ زن در ایالات متحده به سرطان پستان مبتلا می شوند  با این وجود همه زنان در طول زندگی خطر ابتلا به سرطان پستان را ندارند.

مطالعات نشان داده است که عوامل خاصی به نام فاکتورهای خطر احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. در این نوشته عوامل فردی که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش یا کاهش می دهد مورد بررسی قرار می دهیم. خطرات ابتلا به سرطان پستان را می توان در سه گروه عوامل خطر ژنتیکی و محیطی و سبک زندگی فردی بررسی کرد. پزشک با پرسیدن سابقه بیماریهای شخصی و سابقه بیماریهای خانوادگی وبررسی  عوامل خطر می تواند افراد با احتمال ابتلای بیشتر به سرطان را زودتر شناسایی کند و بدین ترتیب شناسایی ودرمان زودتر و موثرتری برای بیمار انجام گیرد.

همچنین یادآوری این نکته حائز اهمیت است که سرطان پستان در زنانی که فاکتور خطر قابل تشخیص ندارند نیز می تواند رخ دهد. اگرزنی تا ۹۰ سالگی عمرکند ۱۵ درصد احتمال ابتلا به سرطان پستان دارد. این در حالی است که احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان با عوامل خطر ژنتیکی مثبت به ۵۰ درصد می رسد.

افزایش سن - عامل اصلی خطر ابتلا به سرطان پستان. شیوع سرطان پستان تا سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی به شدت افزایش می یابد. سپس از سن۷۵ تا ۸۰ سالگی ، شروع به نزول می کند.

نژاد / قومیت - در ایالات متحده ، زنان سفید پوست بالاترین میزان سرطان پستان را دارندو کمترین میزان در آسیاییان آمریکایی / جزایر اقیانوس آرام است.

وزن/افزایش وزن و چاقی درزنان یائسه ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.این در حالی ست که زنان با شاخص توده بدنی بالاتر(BMI))

در سنین قبل از یائسگی با کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند.

قد/ساختاربدن و قد میتواند با سرطان پستان مرتبط باشد. زنان بلندتر از ۱۷۵ سانتیمتر بیشتر به سرطان پستان مبتلا می شوند و زنان کوتاهتر از ۱۶۰ سانتیمتر کمتر.

قرار گرفتن در معرض استروژن بیشتر با افزایش احتمال سرطان پستان همراه است.

بیماری خوش خیم پستان. این ناهنجاری های پستان می تواند به دلیل رشد بیش از حد بافت غده پستان (که به عنوان ضایعات غیر پرولیفراتیو نیز شناخته می شود) ایجاد شود. زنانی که سابقه ضایعات پرولیفراتیو پستان دارند ،نیز خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند ، بخصوص اگر سلول غیر طبیعی باشد (هایپرپلازی آتیپیک)

تراکم پستان در ماموگرافی - زنانی که ماموگرافی آنها عمدتا بافت چربی را نشان می دهد بیشتر از زنانی که از تراکم کمترنسج برخوردارندبه سزطان سینه مبتلا می شوند.

تراکم بالای استخوان – زنان باتراکم بالای استخوان در معرض خطر بیشتری از سرطان پستان هستند. استخوان حاوی گیرنده های استروژن است که می تواند نشاندهنده سطح استروژن گردش خون باشد

سابقه قبلی سرطان پستان: اگر کسی سابقه ابتلا سرطان در سینه یک سمت داشته باشد احتمال ابتلا سرطان در پستان مقابل نسبت به فرد عادی بیشتر است.

سابقه فامیلی: سابقه فامیلی یک عامل خطر مهم در سرطان پستان است که شامل خواهر، مادر و دختر می شود. هرچند که فقط در بیست درصد افراد مبتلا به سرطان پستان در افراد فامیل درجه یک انها قبلا سرطان پستان یافت شده است.

سایر عوامل هورمونی

درمان هورمونی یائسگی - استفاده طولانی مدت از استروژن-پروژستین خوراکی ترکیبی (به عنوان مثال برای پنج سال یا بیشتر) در زنان ۵۰ تا ۷۹ سال، خطر ابتلا به سرطان پستان در خانم ها و همچنان که بیماری های قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون در پا را افزایش می دهد.خطر ابتلا به سرطان پستان به ویژه هنگامی که استروژن  به تنهایی بکار رود و به همراه پروژسترون نباشد وبرای مدت کوتاهی استفاده شود، ظاهر نمی شود.

در مقابل ، بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که داروهای ضد بارداری خوراکی به وضوح با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان همرا ه نیستند.

هنوز هم داده ها در مورد ارتباط سرطان پستان و داروهای باروری مخلوط و پراکنده هستند ، اما به نظر نمی رسد که یک ارتباط باشد. آندروژن ها - سطح تستوسترون بالا در زنان با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان همراه است، با این وجود برخی از مطالعات حاکی از افزایش خطر بخصوص برای بیماری هایی باگیرنده  مثبت هورمونی است.

همچنین هورمونهای دیگری که ممکن است در سرطان پستان تأثیر بگذارد شامل سطح بالای انسولین و فاکتورهای رشد است.

عوامل باروری:

سن در زمان شروع قاعدگی و یائسگی مهم است. هرچه در سن پایین تری قاعده شده و در سن بالاتری یائسه شویم احتمال سرطان سینه بیشتر است این موضوع به احتمال زیاد به دلیل طولانی تر قرار گرفتن در معرض استروژن در طول زندگی یک زن است.

زنانی که هرگز زایمان نکرده بیشتر از خانمهایی که چندین بار زایمان کرده اند به احتمال زیاد به سرطان پستان مبتلا می شوند. علاوه بر این ، زنان جوانتر هنگامی که اولین بارداری خود را به پایان می رسانند، خطر ابتلا به سرطان پستان کمتری دارند. همچنین مشخص شده است که شیردهی طولانی مدت در برابر ابتلا به سرطان پستان اثر حفاظتی دارد.

در آخر سقط جنین با خطر ابتلا به سرطان پستان همراه نیست.

دکتر سمیه ادائی
متخصص زنان
کد N2281942

وبگردی