آفتاب
در گفتگو با مهر اعلام شد

زمان بهره‌برداری از سامانه جراحی رباتیک

زمان بهره‌برداری از سامانه جراحی رباتیک

محققان یک شرکت دانش بنیان که موفق به تولید سامانه ای رباتیکی برای جراحی شده بودند در صدد هستند تا سه سال دیگر از این ربات برای جراحی انسان استفاده کنند.

علیرضا میرباقری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: محصولی که در این شرکت به تولید رساندیم «سامانه جراحی رباتیک از راه دور» است که بیشتر برای اعمال جراحی ناحیه شکمی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون از این سامانه جراحی دوبار در ورژن های مختلف رونمایی شده است، بیان کرد: این ربات به اندازه یک اتاق عمل است که زمان زیادی برای ساخت آن صرف شده است؛ در واقع یک دستگاه مفصلی است که ۱۵ سال برای ساخت آن زمان برده و ورژن اصلی آن ساخته شده است.

میرباقری با اشاره به قسمت های این ربات خاطر نشان کرد: این سامانه از دو قسمت تشکیل شده؛ کنسول جراحی که در اختیار جراح قرار می گیرد و حرکتهای دست جراح را دریافت می کند و ربات های جراح که بر بالین بیمار قرار می گیرند و با حرکتهایی، دست را در داخل بدن بیمار کپی می کنند.

به گفته مدیر این شرکت دانش بنیان، به این ترتیب با هر حرکت دست جراح  با درجات آزادی و پیچیدگی هایی در داخل شکم با شکاف ۵میلیمتر جراحی را انجام می دهد.

وی ادامه داد: یکی از مزیت های این ربات این است که معمولا در جراحی های شکمی جراح مجبور است که شکاف های بیشتری به بدن بیمار وارد کند ولی به واسطه این سامانه در جراحی های شکمی ۵میلیمتر شکاف ایجاد می شود که آسیب به بدن به مراتب کمتر است.

وی با اشاره به کاربرد کنونی این ربات گفت: این ربات نمونه آموزشی است که مجوز استفاده حیوانی دارد و در حال حاضر هم در بیمارستان های سینا و شریعتی تهران برای آموزش روشهای جراحی روی حیوانات و اجساد مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر شرکت دانش بنیان در پاسخ به اینکه چه زمانی تخمین می زنید که از این ربات برای جراحی روی انسان استفاده شود، گفت: باید تست های فنی، پیش بالینی و بالینی انجام بگیرد تا بتوانیم این جراحی ها را آغاز کنیم. در واقع در صدد هستیم که مطالعات پیش بالینی و تست های فنی را شروع کنیم تا سامانه آماده ورود به استفاده بالینی روی انسان شود.

میرباقری با بیان اینکه اکنون در آغاز انجام تست ها هستیم عنوان کرد: این پروسه سه سال زمان می برد تا بتوانیم از این ربات روی بدن انسان استفاده کنیم و ما به تازگی تست های خود را شروع کرده ایم.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اگر این تست ها با موفقیت انجام شود سه سال دیگر از این سامانه برای جراحی روی انسان استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک نمونه امریکایی جراحی روی بدن انسان را انجام می دهد، بیان کرد: کشورهای دیگر هم روی چنین سامانه ای کار می کنند ولی هنوز مجوز نگرفته اند زیرا این سامانه پیچیده ای است که نیاز به نظارت سنگین و سخت گیرانه ای دارد.
کد N2230672

وبگردی