آفتاب

اهمیت سیستم های اعلام و اطفا حریق را می دانید؟

اهمیت سیستم های اعلام و اطفا حریق را می دانید؟

احتمالا شما هم تا کنون چندین بار این ضرب المثل را از دوستان و والدینتان شنیده اید که : " پیشگیری بهتر از درمان است " . و البته کمتر کسی را می توان یافت که با صحت این حرف مخالف باشد.

متاسفانه اکثریت ما به این مساله توجه زیادی نداریم غافل از اینکه واقعا این امر در زندگی ما بسیار تاثیرگذار است. آنچه هدف ما در این مقاله است، پیشگیری های مربوط به سوانحی مانند آتش سوزی و استفاده از سیستم های اعلام و اطفا حریق است.

چرا مهم است؟


شاید بتوان گفت ضرب المثل بالا بهترین شکل برای نشان دادن اهمیت این سیستم است. چرا که سیستم های اعلام و اطفا حریق در بسیاری از موارد از به وجود آمدن آتش سوزی ، توسعه آن در محیط ، غافل گیری افراد در اثر آن و از بین رفتن بسیاری از منابع ناشی از آتش سوزی جلوگیری می کنند. حریق و آتش سوزی همیشه جزو خطراتی بوده که باعث نابودی مقدار زیادی از منابع و انسان ها بوده و هم چنان در صدر خطراتی قرار دارد که بیشترین کشتار ها را داشته است. شاید هنوز حادثه آن ساختمان بزرگ که چندی پیش در تهران ریخت در خاطرمان باشد ، بله همان پلاسکو معروف که به خاطر آتش سوزی منفجر شد و بسیاری را داغدار کرد. پس حالا می توان دریافت سیستم های اعلام و اطفا حریق چقدر برای ساختمان ها و به خصوص صنایع مهم و حیاتی است.

ایمن فیدار اروین به امنیت شما می اندیشد


ما همیشه در ایمن فیدار اروین به فکر امنیت و آرامش تمام هم میهنان هستیم از این رو بر خود واجب می بینیم تا اطلاعات مورد نیاز در مورد این سیستم ها را در اختیار دوستانی که قصد استفاده از سیستم های اعلام و اطفا حریق را دارند قرار دهیم تا صدمات ناشی از حریق را بتوانیم با تکنولوژی های اعلام و اطفا حریق به حداقل برسانیم

اعلام و اطفا حریق چه تفاوتی دارند؟


همانطور که از نام این سیستم ها پیداست تفاوت های زیادی بین آن ها وجود دارد و عمدتا عملکرد این دو سیستم نیز بسیار متفاوت است. آنچه از اعلام حریق می دانیم این است که وظیفه اصلی این سیستم هشدار دادن به افراد و تجهیزات پیش از حریق یا در هنگام احساس خطر است. در واقع سیستم های اعلام حریق مجموعه ای از سنسور های تشخیص دهنده هستند که در هنگام احساس خطر به وسیله ابزار های متفاوت از جمله بوق و آژیر هشدار های لازم را به افراد می دهند و به صورت همزمان باعث شروع مرحله بعد پیشگیری ، یعنی سیستم اطفا حریق می شوند.

اما در سیستم های اطفا حریق قضیه کاملا متفاوت است. سیستم های اطفا حریق از ابزار های بزرگ تر و عظیم تری استفاده می کنند و همچنین انواع بیشتری نیز دارند. علاوه بر آن راه اندازی آن ها منوط به داشتن سیستم های اعلام حریق مناسب است چرا که سیستم های اطفا حریق پس از گرفتن دستور از سیستم اعلام حریق وارد مدار می شوند و سپس اقدام به خاموش کردن آتش می کنند.

تفاوت بین مواد اولیه سیستم های اطفا حریق در چیست؟


برای بررسی این مسئله به صورت فنی نیاز به داشتن اندکی دانش شیمی داریم اما به صورت کلی آنچه واضح است تمام آتش سوزی ها را نمی توان با یک ماده خاموش کرد همانطور که هر موتوری را نمی توان با یک نوع سوخت روشن کرد. پس بنابراین نوع ماده استفاده شده در سیستم اطفا حریق باید با نوع مواد مشتعل همخوانی داشته و امکان پوشش مناسب و خاموش کردن با کمترین آسیب به نیرو های انسانی و تجهیزات را داشته باشد.

برای مثال مواد استفاده شده برای سیستم اطفا حریق یک کارگاه چوب را نمی توان در یک صنعت تزریق پلاستیک استفاده کرد. دلیل آن هم درصد اشتعال ، میزان حرارت تولید شده و سرعت توسعه هر یک از این مواد است. در صورت استفاده از مواد اشتباه در سیستم اطفا حریق احتمالا صدمات وارد شده شدید تر از آن خواهد بود که فکرش را بکنیم.

چگونه تشخیص دهیم از کدام مواد باید استفاده کنیم؟


البته تشخیص این موضوع نیازمند دانش فنی است. اما ما در ایمن فیدار اروین همیشه آماده دادن مشاوره های رایگان به عزیزانی هستیم که در مورد این سیستم ها سوالاتی دارند. در کل برای تشخیص نوع ماده استفاده شده و میزان فضای مورد نیاز برای راه اندازی بازدید حضوری از محل نصب است.

هر چند وقت یکبار سیستم باید چک شود؟


یکی از چیزهایی که عمدتا بعد از راه اندازی سیستم های اعلام و سیستم های اطفا حریق فراموش می شود بازدید دوره ای و حصول اطمینان از عملکرد صحیح این سیستم است. برای این کار معمولا لازم است که سالیانه 2 بار ( هر شش ماه یکبار ) این سیستم ها مورد آزمایش قرار بگیرند تا در صورت وقوع حادثه از عملکرد صحیح آن ها اطمینان داشت.
کد N2228971

وبگردی