۱۱فوریه ۱۸۲۱ ـ دوستویفسکی در زاد روز او

فئودور دوستویفسکی Feodor Dostoevsky نویسنده روس در این روز در فوریه ۱۸۲۱ در مسکو به دنیا آمد و ۵۹ سال وچند ماه عمر کرد . پدرش یک پزشک بود که کشته شد. فئودور قلم و مهارت خود را در شرح و توصیف رنج انسانها …

فئودور دوستویفسکی Feodor Dostoevsky نویسنده روس در این روز در فوریه ۱۸۲۱ در مسکو به دنیا آمد و ۵۹ سال وچند ماه عمر کرد . پدرش یک پزشک بود که کشته شد. فئودور قلم و مهارت خود را در شرح و توصیف رنج انسانها بکار برد.
وی که دارای افکار سوسیالیستی بود به همین دلیل در سال ۱۸۴۸ دستگیر و زندانی شد . در پی ۴ سال زندان ، او را به چهار سال تبعید هم محکوم کردند. محصول این دوران کتاب « یادداشتهایی از خانه مردگان » بود. دیدار دوستوفسکی از آلمان، انگلستان ، فرا نسه و ایتالیا جهان بینی اورا گسترش داد. او لندن آن زمان را پایتخت کاپیتالیسم جهان نامید.
مهمترین داستانهای او ؛ جنایت و مجازات ، شبهای سفید ، مضاعف ، و برادران کارامازوف هستند.
بررسی زندگی دوستویفسکی توسط پژوهشگران قرن ۲۰ باعث شده است که اصحاب اندیشه مخالف را به جای فرستادن به زندان و تبعید با اعمال شاقه ؛ تنها منزوی کنند و رفت و آمد آنان را محدود سازند ، زیرا ثابت شد که محبس، تفکرات اندیشمندان را تیز تر می کند . به علاوه ، هدف از زندان متنبه ساختن و اصلاح فرد است که در مورد اصحاب فکر مصداق ندارد.