نقش زنان عشایر در اقتصاد خانواده

در هر خانواده ای، مسکن، خوراک و پوشاک سه عامل اصلی اقتصاد است. اگر این سه عامل فراهم نشود زندگی و حیات هر خانواده با خطر جدی مواجه می شود اما زنان عشایر در این سه مقوله کاملا فعالند. مسکن …

در هر خانواده ای، مسکن، خوراک و پوشاک سه عامل اصلی اقتصاد است. اگر این سه عامل فراهم نشود زندگی و حیات هر خانواده با خطر جدی مواجه می شود اما زنان عشایر در این سه مقوله کاملا فعالند.
مسکن عشایر را سیاه چادرهایی تشکیل می دهند که از موی بز ساخته شده اند. زن عشایری موی بز را با دوک خود بارها و بارها می تابد تا محکم و آماده شود. سپس روزهای متمادی، شاید چند ماه، موها را به هم می تند و قسمت های اصلی سیاه چادر را که لت نامیده می شود می بافد و با دسته ای از نخ های مویین به هم می دوزد. جهت این نیاز مهم، هزینه ای پرداخت نمی شود و به خودی خود باری از دوش مردان برداشته می شود.
همچنین کل غذاهای لبنی و پروتیینی توسط زنان فراهم می شود. زنان شیر را می دوشند و با آن ماست یا پنیر درست می کنند. ماست را می زنند و دوغ وکره درست می کنند. از دوغ کشک درست می کنند. آن ها می پزند و با پرورش مرغ از خرید تخم مرغ هم بی نیاز می شوند.
زنان عشایر در قسمتی دیگر از کارهای خود با تابیدن و ریسیدن پشم و موی گوسفندان و رنگ کردنشان به بافتن قالی و قالیچه، گلیم و جاجیم های رنگارنگ می پردازند تا هم هنر زن ایرانی را به نمایش بگذارد و هم با فروش آن ها خانواده خود را یاری کند. گلیم، قالی و قالیچه زیراندازهای بسیار خوب و محکمی هستند و به قیمت بسیار بالایی در بازارهای کشور و در سطح جهان به فروش می رسند.
زنان عشایر درآوردن هیزم و آب و تربیت فرزندان مشغول به کارند. با توجه به مسایل بالا و فعالیت های زنان در زندگی خانوادگی مزدی دریافت نمی کنند و تصمیم گیری جهت زندگی به عهده مردان است.

آرمون بختیاری