موسیقی درمانی چیست؟!

تا به حال درباره موسیقی درمانی چیزی شنیده اید؟! بله با موسیقی هم می توان بیماری را درمان کرد! البته به وسیله متخصصان. دکتر نعمتیان یکی از متخصصین این رشته پیرامون این موضوع توضیحاتی …

تا به حال درباره موسیقی درمانی چیزی شنیده اید؟!
بله با موسیقی هم می توان بیماری را درمان کرد! البته به وسیله متخصصان. دکتر نعمتیان یکی از متخصصین این رشته پیرامون این موضوع توضیحاتی را ارائه داده است:
«موزیک تراپی» یک نوع استفاده نظام مند از موسیقی است. موسیقی همانند یک تیغ جراحی در دست یک جراح است. این طریقه درمان در توانبخشی و بهداشت جسم و روان تاثیر مستقیم می گذارد و هر کدام سه سطح مختلف دارد. سطح اول: جلوگیری از به وجود آمدن بیماری. دوم: بیماری بوجود آمده به درستی درمان شود و سوم: یماری آثاری را به جا گذاشته که ما باید توانبخشی کنیم. سطح اول موسیقی برای تخلیه هیجانی و جلوگیری از استرس به کار می رود. سطح دوم افسردگی را بدون داروهای شیمیایی درمان می کنیم و سطح سوم برای بیمارانی که دچار اختلالات مغزی شدند، مثل کسانی که در تصادفات به این بیماری دچار می شوند راه درمان پیدا می کنیم. همچنین برای بهبود کیفیت زندگی افرادی که دچار بیماری های سخت هستند تلاش می کنیم. مثلا در کهولت سن آلزایمر قابل درمان نیست ولی از طریق موسیقی درمانی می توان به آنها امید بهتر زندگی کردن داد.
● آیا این نوع درمان فقط در سالمندان استفاده می شود؟
خیر، به کودکان هم کمک می کند. موسیقی درمانی فواید خاص دارد.
۱) ارزان و در دسترس بودن موسیقی.
۲) مقرون به صرفه است و در اکثر خانه ها وجود دارد یکی از دلایلی که برای درمان از موسیقی استفاده می شود این است که محققان این رشته با پیشرفت روش های تصویر برداری و مطالعات فراوان متوجه شدند که موسیقی در سیستم عصبی مغز تاثیر فراوانی دارد. شما وقتی یک موزیک ملایم گوش می دهید آرام می شوید و استرس را از خود دور می کنید.
● تفاوت این روش با آب درمانی چیست؟
هر کدام از روشها کارایی خود را دارند. در هر نوع از موسیقی کشورها روش درمان باید متفاوت باشد. به طور مثال موسیقی راک با پاپ تفاوت دارد. ما در ایران از موسیقی پاپ استفاده می کنیم و باید در درمان هم از این سبک استفاده کنیم چون مردم اکثرا این نوع موسیقی را گوش می کنند. اما در مورد تفاوت این نوع درمان باید بگویم که این روش در مرحله ای مورد استفاده قرار می گیرد که بیمار به پزشک مراجعه کرده و از این مراجعه جوابی نگرفته . اینجاست که موسیقی درمانی به کار می آید و روی فرد بیمار اثر می گذارد. ولی هیچ بیماری برای درمان اولیه مستقیما به سراغ ما نمی آید. ما در مدارس، بیمارستانها و حتی در خانه سامندان هم این روش را در پیش گرفته ایم اما می خواهم در مورد مکانیزم تاثیر این نوع درمان هم با شما صحبت کنم.
بهترین رویکرد، رویکرد مغزی است، اول باید بفهمیم که در مغز چه فعل و انفعالی رخ می دهد. متخصصان اول روی سیستم عصبی و دوم سیستم هورمونی کار می کنند. وقتی موسیقی گوش می کنید "مخصوصا موسیقی ملایم" فشار خونتان پایین می آید. تعداد تنفس در دقیقه کاهش پیدا می کند و استرس از شما دور می شود. این یکی از موارد تاثیر گذاری بود که توضیح دادم.
یک مژده به هموطنانم می دهم که امسال در روزهای ۲۶ و ۲۷ مهر ماه در تالا وحدت کنگره دو روزه خواهیم داشت. این کنگره سراسری کاربرد موسیقی در سلامت جسمانی نام دارد و مردم را بیشتر با این طریقه درمان آشنا می کند. منتظر اخبار جدیدی در مورد موسیقی درمانی باشید.