موتورهای جستجوگراینترنتی

موتور جستجو یا جویشگریا جستجوگر به طور عمومی به برنامه‌ای گفته می‌شود که کلمات کلیدی را در یک سند یا بانک اطلاعاتی جستجو می‌کند. در اینترنت به برنامه‌ای گفته می‌شود که کلمات …

موتور جستجو یا جویشگریا جستجوگر به طور عمومی به برنامه‌ای گفته می‌شود که کلمات کلیدی را در یک سند یا بانک اطلاعاتی جستجو می‌کند. در اینترنت به برنامه‌ای گفته می‌شود که کلمات کلیدی موجود در فایل‌ها و سندهای وب جهانی، گروه‌های خبری، منوهای گوفر و آرشیوهای FTP را جستجو می‌کند.
برخی از موتورهای جستجو برای تنها یک وب‌گاه(پایگاه وب) اینترنت به کار برده می‌شوند و در اصل موتور جستجویی اختصاصی آن وب‌گاه هستند و تنها محتویات همان وب‌گاه را جستجو می‌کنند.
برخی دیگر نیز ممکن است با استفاده از SPIDERها محتویات وب‌گاههای زیادی را پیمایش کرده و چکیده‌ای از آن را در یک پایگاه اطلاعاتی به شکل شاخص‌گذاری‌شده نگهداری می‌کنند. کاربران سپس می‌توانند با جستجو کردن در این پایگاه داده به پایگاه وبی که اطلاعات موردنظر آن‌ها را در خود دارد پی ببرند.
موتورهای جستجو به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. موتورهای جستجوی پیمایشی (خودکار) و فهرست‌های تکمیل‌دستی (غیر خودکار). هر کدام از آن‌ها برای تکمیل فهرست خود از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که گونه ای جدید از موتورهای جستجوگر تحت عنوان "ابر جستجوگر" (Meta Search Engines) نیز وجود دارد.
این گونه جدید از موتورهای جستجوگر که قدمت چندانی نیز ندارند، به صورت همزمان از چندین موتورجستجوگر برای کاوش در شبکه برای کلید واژه مورد نظر استفاده می کنند. بدین معنی که این موتور عبارت مورد نظر شما را در چندین موتورجستجوگر جستجو کرده و نتایج آن‌ها را با هم ترکیب کرده و یک نتیجه کلی به شما ارائه می‌دهد.
به‌عنوان مثال موتورجستجوگر داگ پایل از نتایج حاصل از موتورهای Google - Yahoo - MSN و ASK استفاده کرده و نتیجه حاصله را به شما ارائه می‌دهد.لازم به ذکر است که روش و یا راهکار مشخص و یکسانی برای ترکیب نتایج حاصله از موتورهای پایه - موتورهایی که به عنوان موتور جستجوگر استفاده می‌شوند مانند Yahoo که یک موتور پایه برای dogpile می‌باشد - وجود ندارد.
http://pr-so.blogfa.com