چند توصیه برای صرفه جویی در آب

۱) بازدید کولرهای آبی: از آنجا که این روزها در بیشتر ساعات شبانه روز کولرها مشغول به کار هستند، کنترل هرچند روز یک بار شلنگ آب کولر و همچنین نحوه کارکرد شناور آن می تواند از بسیاری …

۱) بازدید کولرهای آبی: از آنجا که این روزها در بیشتر ساعات شبانه روز کولرها مشغول به کار هستند، کنترل هرچند روز یک بار شلنگ آب کولر و همچنین نحوه کارکرد شناور آن می تواند از بسیاری از موارد هدر رفتن غیرآگاهانه آب جلوگیری کند.
۲) تعمیر شیرها: واشر اغلب شیرهای آب گرم در مجاورت با گرمای حاصل از آب داغ و باز و بسته شدن پیاپی به مرور زمان صدمه دیده و همین مسئله موجب چکه کردن آب می شود. به همین جهت به محض ملاحظه چنین موردی به سرعت آن را تعویض کرده و یا در صورتی که چکه کردن ناشی از مشکل دیگری در ساختمان شیر است، آن را تعمیر کنید.
▪ نکته: در صورتی که شیر آب دستشویی و یا آشپزخانه خانه شما تنها هنگام شب شروع به چکه کردن کرده و برای تعمیر آن و یا تعویض واشر لوازم مورد نیاز را در دسترس ندارید، مجبور نیستید تا صبح به خاطر صدای آزاردهنده چکه های آب بیدار بنشینید. کافی است طنابی بلند و کتانی را به دهانه علم شیر گره زده و ادامه آن را بر روی سطح کاسه دستشویی قرار دهید به این ترتیب شما مسیری برای انتقال قطرات آبی که از شیر خارج شده به داخل چاهک ایجاد کرده اید. البته از آنجا که همواره گفته اند قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، بهتر است کاسه ای بزرگ در داخل دستشویی قرار داده و انتهای نخ را درون آن بگذارید. به این صورت قطرات آب به جای چاه در کاسه جمع شده و برای مواردی همچون آبیاری گیاهان داخل گلدان ها و یا باغچه قابل استفاده خواهد بود.
۳) آبیاری با آب غیر شرب: از آب حاصل از شست وشوی میوه ها و سبزیجات برای آبیاری باغچه و یا گلدان ها استفاده کنید. برای این منظور لازم است در زیر سبد حاوی میوه ها و سبزیجات در حال شست وشو، لگنی قرار داده و آب جمع شده در لگن را مورد استفاده قرار دهید.
۴) تعمیر سیفون توالت: خراب بودن سیفون توالت فرنگی و معمولی می تواند مقدار زیادی از آب را به هدر دهد. این خرابی و در نتیجه انتقال آب از مخزن به چاه ممکن است آنقدر مستمر و بدون صدا باشد که توجه شما را به خود جلب نکرده و مدت زمان طولانی ادامه یابد. لذا در صورتی که به مصرف بیش از حد آب در قبض مربوط مشکوک شدید، سیفون ها را نیز بازدید کنید، برای امتحان در مورد فلاش تانک ها، شما می توانید در آب داخل مخزن آنها چند قطره جوهر ریخته و در واقع آب داخل آن را رنگی کنید. حال در صورت وجود هرگونه اشکالی در کارکرد شناور و اجزای دیگر و در نتیجه انتقال آب به داخل چاه، سیر آب رنگی روان به صورت خطی بر روی سطح کاسه نمایان خواهد شد. به این ترتیب با اطمینان، به تعمیر و رفع مشکل اقدام کنید. البته این کار نیاز به بازدید چندساعته دارد.
▪ نکته: از آنجا که معمولاً حجم مخزن فلاش تانک ها به خصوص در توالت های معمولی زیادتر از حد نیاز برای تخلیه بوده و به این ترتیب مقدار زیادی آب با هر بار کشیدن طناب و یا فشار دادن دکمه مخصوص وارد فضای کاسه توالت شده و سپس تخلیه می شود، یافتن راهکاری برای کم کردن این میزان در موضوع صرفه جویی آب می تواند نقش داشته باشد. برای این منظور علاوه بر اقدامات فنی مربوطه، شما می توانید مقداری از فضای داخل مخزن سیفون را با جسم دیگری پر کرده و در واقع امکان جمع شدن مقدار آب کمتری را در مخزن ایجاد کنید. به عنوان مثال شما می توانید یک شیشه نوشابه ۵/۱ لیتری را از آب پر کرده و به حالت خوابیده در کف مخزن جای دهید به این ترتیب ۵/۱ لیتر از آب داخل مخزن کمتر می شود.
۵) استفاده صحیح از ماشین های لباسشویی و ظرفشویی: هیچ گاه ماشین ظرفشویی و لباسشویی را با مقدار اندکی لباس و یا ظرف چرک روشن نکنید مگر آنکه دستگاه برای کاهش مصرف آب دارای دکمه ای مخصوص نصف ظرفیت و یا مانند آن باشد. زیرا در حالت عادی حتی اگر قطعه ای ظرف و یا تکه ای لباس نیز برای شست وشو در ماشین قرار داده باشید، دستگاه با توجه به برنامه تنظیم شده همان میزان آبی را که برای شست وشوی ظرفیت کامل نیاز است، مصرف می کند.
۶) کاربرد جارو به جای آب: این روزها با توجه به گرم بودن هوا، داشتن حیاطی سرسبز و یا بالکنی با چشم انداز زیبا یکی از نعمت ها محسوب می شود ولی مسئله اینجا است که برای تمیز کردن این فضاها و مهیا کردن شرایط استفاده، برخی به جای جارو برای جمع کردن خاک و خاشاک و سپس شست وشو با آب از همان ابتدا از فشار قوی آب به عنوان جارو نیز استفاده می کنند که به این ترتیب مقدار آب مصرفی چندین برابر خواهد شد.
۷) کاربرد تجهیزات و شیرهای مخصوص: مهندسین سازمان آب و فاضلاب به منظور کاهش مصرف آب اقدام به تولید و عرضه تجهیزات مخصوص کرده اند که با به کارگیری آنها در شیرها، می توان از میزان خروج با فشار زیاد آب جلوگیری به عمل آورد. علاوه بر اینها نصب شیرهای همراه با چشمی الکترونیک و همچنین شیرهای تایمردار نیز از جمله راهکارهای بسیار مهم در امر صرفه جویی آب به حساب می آیند.