تاریخچه پرلاشز

نام این قبرستان برگرفته از نام (Pere Francois de la Chaise(۱۶۲۴- ۱۷۰۹ است. اودر آن زمان یکی از صاحب نفوذان در دادگاه فرانسه، و شخصی بود که از لویی شانزدهم اقرار می گرفت. این قبرستان توسط ناپلئون بنا …

نام این قبرستان برگرفته از نام (Pere Francois de la Chaise(۱۶۲۴- ۱۷۰۹ است. اودر آن زمان یکی از صاحب نفوذان در دادگاه فرانسه، و شخصی بود که از لویی شانزدهم اقرار می گرفت. این قبرستان توسط ناپلئون بنا پارت در سال ۱۸۰۴ بنا شد، در آن زمان از سال ۱۷۸۶ ساخت قبرستان در داخل شهر پاریس ممنوع شده بود.
در زمان گشایش این قبرستان، به دلیل دور بودن آن از شهر، تعداد اندکی مراسم خاکسپاری در آن برگزار می‌شد. به همین دلیل صاحب منصبان به فکر ایجاد یک روش نمایشی برای استفاده مناسب تر از این فضا افتادند.
آنها برای شروع، بقایای اجساد نویسندگانی چون La Fontaine و مولیررا طی مراسمی درسال ۱۸۰۴ به آنجا منتقل کردند. در ادامه در سال ۱۸۱۷ اجساد Pierre Abelard و Helois نیز به این قبرستان آورده شد.
برگزاری چنین مراسمی برای محبوب شدن این گورستان موثر واقع شد و باعث شد تعداد زیادی از مردم برای اینکه پس از مرگ در کنار افراد مشهور دفن شوند، اشتیاق فراوان از خود نشان دهند. آمار نشان داده که تنها در طول چند سال، تعداد قبرهای پرلاشز از کمتر از صد عدد به بیش از۳۳۰۰۰ رسید. امروز بیش از ۳۰۰ هزار نفر در آنجا ذفن شده اند.
دیوار معروف Communard که سمبل آزادیخواهی و آرمان طلبی مردم فرانسه است، نیز در این مکان واقع شده. همان دیواری که در ۲۸ ماه مه سال ۱۸۷۱ تعداد ۱۴۷ نفر از رهبران احزاب مختلف پاریس پس از شکست، در پای آن به گلوله بسته شدند.
از میان افراد مشهور که در پرلاشز دفن شده اند نام دو نویسنده نامور ایرانی : صادق هدایت، غلامحسین ساعدی و نیز فرهاد مهراد (خواننده ترانه هایی چون جمعه و کنجشگک اشی مشی و ... ) نیز به چشم می‌خورد.