چگونه مرجانها را به رشد واداریم؟

دوبی که روزی یک مرکز تجاری بسیار کوچک بود، میخواهد با جذب ارز و سرمایه گذاری خارجی به شرایط اقتصادی برسد که بتواند خود را در زمان لازم از وابستگی به ذخایر نفتی که به سرعت درحال …

دوبی که روزی یک مرکز تجاری بسیار کوچک بود، میخواهد با جذب ارز و سرمایه گذاری خارجی به شرایط اقتصادی برسد که بتواند خود را در زمان لازم از وابستگی به ذخایر نفتی که به سرعت درحال اتمام است، رها کند. این شهر آسمان خراشهای مدرن، که فاقد هرگونه جاذبه تاریخی، طبیعی یا مذهبی است، میخواهد مطمئن باشد که ۱.۴ میلیون نفر ساکن و بیش از پنج میلیون توریست آن، هرچه میخواهند در آنجا پیدا کنند! و این هدف، دوبی را به زمین بازی معماران و مهندسین مبدل کرده است.
درحال حاضر قیمت بالای بی سابقه نفت در حال به وجود آوردن یک جهش سازندگی در شهری است که در واقع بیش از یک واحه بزرگ و پر از بزرگراه با آب و هوایی شرجی و سوزان نیست.
مسئولین پروژه نخیل در جواب اعتراض دفاتر حفظ محیط زیست گفته اند که آنها زیانی به اکوسیستم وارد نکرده اند و بیشتر مرجانهای ساحل، مرده بودند. این شرکت توسعه املاک، که برای ساخت یک هتل مجلل ۴۰۰ میلیونی در جزیره مصنوعی جمیرا (Jumeirah)، شریک تشکیلات ترامپ (Trump Organization دانلد ترامپ، یکی از با نفوذترین و ثروتمندترین مردان آمریکا در زمینه املاک و ساختمان سازی) است، ادعا دارد که با یک روش انقلابی قرار دادن شبکه های شارژ شده با برق در زیر آب رشد مرجانها را تقویت خواهد کرد.
دکتر عماد حفار (Imad Haffar) رییس تحقیقات و توسعه نخیل، میگوید: "من در این تکنولوژی هیچ ایرادی نمیبینم. ما زمانی که این کار را در ابعاد بسیار بسیار وسیعتر انجام دادیم، باید منتظر نتیجه شویم. منظور من از ابعاد بزرگ، ابعادی غول آسا است."
علاوه بر تمام اینها، بقایای دو هواپیمای جنگی، چند جمبو جت و هفت کرجی به اعماق دریا برده شده اند تا برای غواصان یک پارک زیر دریایی موضوع دار به وجود بیاورد. و نخیل معتقد است که گل و لای ناشی از این عملیات بالاخره نشست خواهد کرد و آب صاف خواهد شد. لاونی میگوید که کوششهای انجام شده برای ترمیم محیط خوب هستند اما چیزی نیستند که طرفداران حفظ و نگهداری محیط زیست را راضی نگهدارند. متاسفانه مقامات امارات در امر بررسی عواقب این پروژه موفق نبوده اند.