اختلاف جنسیتی در استفاده از اینترنت

تقسیم بندی های جنسیتی در استفاده از اینترنت نیز خودنمایی می کنند هرچند بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده تفاوت در میزان استفاده زنان یا مردان از اینترنت نیست. مطالعات انجام …

تقسیم بندی های جنسیتی در استفاده از اینترنت نیز خودنمایی می کنند هرچند بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده تفاوت در میزان استفاده زنان یا مردان از اینترنت نیست.
مطالعات انجام شده توسط "پیو اینترنت پراجکت"، یک شرکت متولی تحقیقات اجتماعی پیرامون اینترنت در آمریکا حاکی است زنان و مردان به یک نسبت بصورت جدی از اینترنت استفاده می کنند.
با این وجود تحقیقات نشان می دهد مردان، اینترنت را به دلیل امکانی که برای تجربه راه های تازه برای انجام امور مختلف به آنها می دهد، ارزش گذاری می کنند.
در مقابل، زنان اینترنت را به دلیل فرصت هایی که برای حفظ و توسعه روابط انسانی به آنها می دهد دوست دارند. نتایج این تحقیق گسترده نشان می دهد که چگونه زنان و مردان از اینترنت استفاده می کنند و برخی تفاوت های برجسته در این زمینه را آشکار کرده است. یکی دیگر از یافته های این تحقیق حاکی است شمار زنانی که از اینترنت استفاده می کنند از مردان بیشتر است.
آمار جمع آوری شده توسط شرکت "پیو" نشان می دهد مردان ۶۸ درصد و زنان ۶۶ درصد کاربر اینترنت هستند. با این حال مجموع کاربران اینترنت در میان زنان بیشتر بوده به این دلیل که شمار زنان در جمعیت ایالت متحده آمریکا از مردان بیشتر است.
این تفاوت در بخش هایی از جمعیت، قابل توجه تر است. بعنوان مثال ۶۰ درصد از زنان سیاه پوست از اینترنت استفاده می کنند اما در مقایسه، ۵۰ درصد مردان سیاه پوست کاربر اینترنت هستند.
دو دنیای مختلف این تحقیق نشان می دهد که مردان و زنان به یک نسبت اینترنت را بخاطر کمک به کارآمدی و تسهیل امور عادی زندگی نظیر پرداخت سریع صورتحساب های بانکی، مغتنم می شمارند.
اما تفاوت های عمده در این تحقیق که بر اساس مصاحبه با بیش از ۶۰۰۰ نفر صورت گرفته در نحوه استفاده زنان و مردان از اینترنت خودنمایی می کنند.
مردان گرایش دارند که در آزمایش فن آوری های تازه "اول" باشند. ۶۸ درصد مردان در مقابل ۴۵ درصد زنان مسئول تنظیم رایانه ها در خانه هستند.
این تحقیقات همچنین نشان می دهد که مردان بیشتر تمایل دارند از اینترنت برای بدست آوردن انواع و اقسام اطلاعات استفاده کنند. نتایج مسابقات ورزشی، وضع آب و هوا، اخبار، کاریابی و رتبه بندی اجناس و خدمات، موضوعات مورد علاقه مردان هستند.
زنان در اینترنت بیشتر سراغ ای میل می روند، مطالب مربوط به سلامت و بهداشت را جستجو می کنند، از نقشه های مسیریاب استفاده می کنند و موضوعات دینی را مطالعه می کنند.
زنان همچنین به استفاده از ای میل برای ارتباط با دوستان و خانواده گرایش دارند تا روابط اجتماعی خود را حفظ کنند. در مقابل مردان از ای میل بیشتر بعنوان راهی برای حفظ و گسترش رابطه با سازمان ها و گروه ها بهره می جویند و کمتر برای ارتباط با اشخاص منفرد از آن استفاده می کنند.
مردان همچنین از اینترنت برای سرگرمی، شنیدن موسیقی، جمع آوری اطلاعات پیرامون دل مشغولی های شخصی یا عضویت در گروه های ورزشی استفاده می کنند.