تجارت اینترنتی

در دوران صنعتی اگر نگاه کنید مثلأ در کپنهاگ، هامبورگ و یا دیگر مراکز بندرگاهای جهان، کشتیها لنگر می انداختند و اغلب کارخانجات و معادن بزرگ دنیا در کنار این بنادر قرار داشته …

در دوران صنعتی اگر نگاه کنید مثلأ در کپنهاگ، هامبورگ و یا دیگر مراکز بندرگاهای جهان، کشتیها لنگر می انداختند و اغلب کارخانجات و معادن بزرگ دنیا در کنار این بنادر قرار داشته است، از این طریق جهانیان با هم به مبادله و تجارت دست می زدند هرچند که امروزهم این بندرگاهها وجود دارند ولی با آمدن اینترنت، امروزه ما شاهدیم که فردی که در یکی از روستاهای شهر بمبئی زندگی میکند، قادر است با یک دستگاه کامپیوتر متصل به اینترنت به یک شرکت بزرگ در آمریکا و یا شهروندان اروپایی سرویس دهد. میزان تجارت اینترنتی روز به روز در جهان گشترش می یابد و سرمایه، تجارت و شغل گلوبال می شود و میلیون ها شغل از امریکا و اروپا بسوی کشورهای توسعه یافته آسیا و دیگر قاره ها منتقل می شود.
مهم تر از همه با ایجاد سازمان تجارت جهانی که حدود ۸ الی ۹ سال است که از تاسیس می آن گذرد و بیش از ۱۵۰ کشور عضو WTO عضو هستند و اخیرأ ایران هم بعد از ۲۲ بار مخالفت آمریکا، بعنوان ناظر در این سازمان پذیرفته شد. کشورهایی که عضو سازمان تجارت جهانی هستند باید سوبسید انرژی را در واقع حذف کنند و ارز هم باید تک نرخی شوند. تعرفه های گمرگی به حدود ۵ درصد برسد ودر این سازمان همه کشورها حق برابرداشته و از حق وتو برخوردارند. بعنوان مثال در سال گذشته کشورهای ونزوئلا،‌ چین و هند بودند بعنوان اعتراض در مقابل سوبسیدی که اروپائیان و آمریکا میخواستند به کشاورزان خود بدهند، سازمان را با بحران جدی مواجه ساختند .
شناخت مشتری و تحلیل رفتار سازمانی ان در دنیای مجازی ، یک اصل مهم برای مدیران سایت های تجارت الکترونیک است . مشتریانتان را بشناسید و خواسته های آنها را که رقبایتان توجهی به آنها نداشته اند را براورده سازید . ebay یک نمونه بارز است . ebay خیلی سریع به مردمی که خواستار کسب درامد بیشتر از طریق خرید و فروش کالاهای دسته دوم بودند معرفی شد .
سایتهای ایرانی از قبیل سایت saddarsad.com به ضرورت ایجاد چنین محیطی که خریداران و فروشندگان با یکدیگر ملاقات و معامله نمایند پی برد . فناوری تجارت الکترونیک در جهت ایجاد فضایی برا ی پاسخگویی به تقاضای عمومی کمک کرد و سایر موارد ی که راجع به آن شنیده اید داستانی بیش نیست .



امیر غرانی