روانشناسی زندگی

وقتی گرفتار موقعیت های پراسترس شغلی و یا مشکلات خانوادگی می شویم و یا زمانی که احساس می کنیم زندگی روند آرام و طبیعی خود را از دست داده است، آن موقع است که عصبانی و کلافه شده و …

وقتی گرفتار موقعیت های پراسترس شغلی و یا مشکلات خانوادگی می شویم و یا زمانی که احساس می کنیم زندگی روند آرام و طبیعی خود را از دست داده است، آن موقع است که عصبانی و کلافه شده و نمی توانیم آرامش خود را حفظ کنیم. همین اضطراب و هول و هراس ها نه تنها اوضاع را بهتر نمی کند بلکه وضع را از آن هم که هست، حادتر و وخیم تر می سازد. اما چطور می توان به بهترین شکل این مسائل را حل کرد و فشارهای عصبی را از خود دور کرد؟ اولین راهکار در این باره این است: خونسردی خود را حفظ کنید!
● کنترل هیجانات
زندگی همه ما سرشار از لحظات شادی و خوشحالی، غم و اندوه و اتفاقات پیش بینی نشده ای است که حتی لحظه ای تصور آنها را نیز نمی کنیم. برای رویارویی با تمام این موقعیت ها، باید بیاموزیم که چگونه بر خود تسلط داشته باشیم، هیجانات و عکس العمل های خود را کنترل کنیم و با اولین مشکلی که پیش روی خود دیدیم، میدان را خالی نکنیم و شکست نخوریم. وقتی که مدت طولانی در ترافیک می مانیم و یا فرزندانمان ساعت ها بازی و سروصدا می کنند، داد و بیداد کردن و از کوره در رفتن، راه حل مناسبی نیست.
اما حتی زمانی که احساس می کنید آسمان روی سرتان خراب شده است، بازهم راه حلی برای حفظ آرامش وجود دارد:
قبل از اینکه در مورد موضوع پیش آمده، مطلبی بگویید و یا کاری کنید چند دقیقه ای نفس عمیق بکشید. پس از این سعی کنید تا حد ممکن بی طرفانه به موضوع نگاه کنید. اهمیت موضوع را در نظر بگیرید و به راه حل هایی که می توانید برای مقابله با مشکل به کار برید، فکر کنید. اگر موفق شدید که این مراحل را انجام دهید، پس باید گفت که شما در یک مسیر صحیح تصمیم گیری قرار گرفته اید.
● دوست خود باشیم!
تمدد اعصاب و آرام شدن یکی از راه های مهمی است که به شما این امکان را می دهد تا آرامش خود را در تمام شرایط حفظ کنید. روش های بسیار متنوعی برای کسب آرامش وجود دارد. این تمرینات را می توان تنها یا با حضور در کنار دیگران، در منزل، محل کار و یا شرکت در کلاس های خاص انجام داد. تنفس عمیق، کشش عضلات و کار بر روی حواس از جمله این تمرینات کسب آرامش است که نگرانی های شما در برابر مشکلات و تصمیم گیری مناسب در این باره را تغییر می دهد.
واقع بین باشید و قبول کنید که «یک ناجی» نیستید که بتوانید از پس تمام مشکلات به تنهایی بربیایید.پس در مواقع بروز مشکل، از شخص دیگری کمک بخواهید. در این صورت وقتی که مشکل خود را با دیگران در میان می گذارید، علاوه بر اینکه می توانید محدودیت های خود را بشناسید، در موقعیت های آینده نیز بهتر می توانید از مخمصه رها شوید.
به اشتباهات خود و مشکلاتی که در آینده پیش می آید خیلی فکر نکنید و آنها را بزرگ جلوه ندهید، به هر حال آنها هم بخشی از زندگی هستند. اگر با وجود این باز هم احساس کردید که مشکلات واقعی در آینده شما را مضطرب کرده و اغلب نگران هستید، بهتر است با یک مشاور یا روانشناس مشورت کنید.
● آرامش و کیفیت زندگی
گاهی کمی عصبانی شدن ایرادی ندارد، چون این امکان را به شما می دهد که چیزهایی که دوست دارید، به دست آورید. اما همچنین باید بدانید که بر خود مسلط باشید و آرامش خود را حفظ کنید. در این صورت کیفیت زندگی شما به بهترین شکل خواهد بود. خصوصا در جهان امروز که همه چیز به سرعت اتفاق می افتد. کمتر سکوت وجود دارد و ممکن است پیدا کردن لحظاتی آرام مشکل باشد. فراموش نکنید که هول و هراس، خود نگرانی و اضطراب را به همراه خواهد داشت، پس بیشتر به آرامش فکر کنید، متوجه خواهید شد که این مطالب در خوشبختی شما و اطرافیانتان بسیار تاثیر خواهد داشت.