پس‌خبا؛ فن بهسازی حافظه

یکی از معروف‌ترین فنون بهسازی حافظه روش “پس خبا” نام دارد. این روش بدین‌منظور ابداع شده که توانایی مطالعه و به خاطر سپردن مطالب درسی را افزایش دهد. نام این روش در فارسی (پس خبا) …

یکی از معروف‌ترین فنون بهسازی حافظه روش “پس خبا” نام دارد. این روش بدین‌منظور ابداع شده که توانایی مطالعه و به خاطر سپردن مطالب درسی را افزایش دهد. نام این روش در فارسی (پس خبا) و در انگلیسی )PORST( نام دارد و متشکل از حرف اول نام پنج مرحله آن است. پیش‌خوانی، سوال کردن، خواندن، به خود پس دادن و آزمودن. در مرحله اول شما مطالب فصل را پیش‌خوانی می‌کنید تا برداشتی کلی از موضوع‌ها و بخش‌های اصلی آن داشته باشید. پیش‌خوانی شامل خواندن فهرست مطالب فصل، مروری سریع بر مطالب فصل همراه با توجه ویژه به عناوین بخش‌های اصلی و فرعی آن و خواندن دقیق خلاصه مطالب در پایان فصل است. این نوع پیش‌خوانی احتمالا شما را وادار به سازمان‌دهی فصل می‌کند و این سازماندهی مطلب کار بازیابی را بسیار آسان می‌کند. مراحل دوم، سوم و چهارم در هر یک از بخش‌های اصلی فصل انجام می‌شود. معمولا در یک کتاب هر فصل مرکب از چندین بخش اصلی است و شما باید مراحل سوال کردن، خواندن و به خود پس دادن را در مورد هر بخش به کار ببندید و پس از آن به مرحله بعدی بپردازید. در مرحله سوال کردن عنوان‌های اصلی و فرعی را به دقت بخوانید و آنها را به صورت سوال درآورید.
در مرحله خواندن هر بخش را به قصد پاسخ دادن به سوالات بخوانید و در مرحله به خود پس دادن تلاش کنید اندیشه‌های اصلی آن بخش را به یاد آورید و اطلاعات را از بر بخوانید (بی‌صدا یا ترجیحا با صدای بلند) مرحله‌های سوال کردن و خواندن تقریبا به‌طور قطع شخص را وا می‌دارد هنگام رفوگردانی مطالب به بسط معنایی آن بپردازد و در مرحله به خود پس دادن مجبور می‌شود بازیابی را تمرین کند. مرحله پنجم یا مرحله آزمودن پس از خواندن فصل می‌آید . شما سعی می‌کنید نکات اصلی خوانده‌های خود را به یاد آورید و بفهمید مطالب مختلف چگونه به یکدیگر پیوند می‌خورند. این مرحله بسط معنایی و تمرین اضافی برای بازیابی را بر می‌انگیزد خلاصه اینکه روش (پس خبا) بر سه اصل بهسازی حافظه استوار است. سازماندهی مطالب، بسط معنایی مطلب و تمرین بازیابی.
تهیه وتنظیم: فائزه رضوی