Die Hard۴

● داستان یک تروریست، برنامه‌ای پی‌ریزی می‌کند تا با حملات شبکه‌ای، هم‌چون از کار انداختن سیستم حمل و نقل، ارتباطات از راه دور، شبکه‌های مالی و پرقدرت با دستبردزدن به سیستم …

● داستان
یک تروریست، برنامه‌ای پی‌ریزی می‌کند تا با حملات شبکه‌ای، هم‌چون از کار انداختن سیستم حمل و نقل، ارتباطات از راه دور، شبکه‌های مالی و پرقدرت با دستبردزدن به سیستم باعث سقوط آمریکا شود. خوشبختانه جان مک‌کلین پلیس نیویورک (ویلیس) به‌طور اتفاقی وارد چرخه کار آنها می‌شود که یک رقیب همتا برای این معمای دیجیتالی است.
”جان سخت“ فیلم وسترن را با آسمان‌خراش‌ها هم‌زمان کرده و فرمول قابل اعتمادی را ارائه می‌دهد. ماهیت جذاب فیلم درباره ویلیس انعطاف‌پذیر، متلک‌پران و یک مرد بسیار خشن است. بیشتر ویژگی‌های عجیب و غریب او همان‌گونه که این‌روزها نشان داده می‌شود، نمایشی نیستند و شور و شوق او برای بازی‌های موش و گربه‌ای کاهش نیافته است. او دباره با یک مغز متفکر جنائی و ماهر روبه‌رو می‌شود و اکنون ضروریت‌های دیگری از تکیه‌کلام‌ها گرفته تا محور مرگ آسانسور در فیلم به‌وجود آمده است.
این داستان از یک مقاله در سال ۱۹۹۷ به نام ”دیوار آتش ارتش“ از جان کارلین الهام گرفته شده که یک بازی نبوغ را در سازمان دفاع آمریکا به نام ”روز بعد“ توصیف می‌کند که در آن افراد سیا، اف‌بی‌آی، ناسا و دیگران برای جنگ دیجیتالی به‌دنبال یک سناریوی فرضی هستند. به‌نظر می‌رسد که متن دیوید مارکنی ”دشمن کشور“ که پس از یازدهم سپتامبر به‌دست فراموشی سپرده شده بود، دوباره از سر گرفته شده و برای یک جنگ کابوئی به بازیگری مک‌کلین بازنویسی شده است.
این مشکل‌های اهریمنی کامپیوترها و آدم‌کش‌های آزاد فرانسوی را مرد مرموزی به نام گابریل (اولیفانت) و همکارش مای (مگی کیو) به راه انداخته و مجموعه کدها و لگاریتم‌های غافلگیرکننده‌ای از هکرهای تنها و بی‌اطلاع جمع‌آوری کرده‌اند که در یک عملیات فوری و هم‌زمان آماده می‌شوند. این اتفاقات از چشم تیزبین پلیس فدرال پنهان نمانده و برای بازجوئی یک هکر علاقه‌مند که هنوز زنده است، اقدام می‌کنند. در حالی‌که مک‌کلین در همین نزدیکی‌هاست و دختر و همکارش اطراف را تحت کنترل دارند به او فرمان می‌رسد که این فرد را دستگیر کند. از طرفی این پسر باهوش (لانگ) این شانس را داشته که در زمان رسیدن قاتل‌ها در بازداشت به‌سر برد.
نتیجه تلاش‌های وایزمن به‌صورت خنده‌داری یک فیلم اکشن خوب با مفاهیم زیرکانه و وحشتناک بوده که در انتظار نوعی ویرانی است که امکان دارد با تروریسم حقیقی نمایان شود. مصیبتی که وقتی علائم ترافیکی و قطارها دچار اختلال شده، رسانه‌های رادیوئی و تلویزیونی و تلفن‌ها از کار افتاده، حساب‌های بانکی خالی شده و چراغ‌ها خاموش شود، اتفاق خواهد افتاد. این فیلم به‌عنوان یک فیلم تلخ پلیسی و جدی کار می‌کند. تنها زمانی حالت سرگرم‌کننده به‌خود می‌گیرد که نوعی طنز سبکسرانه ”جان سخت“ را به‌کار می‌برد. کوین اسمیت به‌عنوان آخرین نویسنده، داستان‌های کمدی به نام ”جادوگر“ دارد که آپارتمان مادرش را ”مرکز کنترل“ می‌نامد. اسمیت خیلی بیشتر از آنچه فکر کنید جزء آن دسته آدم‌هائی است که زندگی را به‌صورت آنلاین سپری می‌کنند.
از همه بهتر اینکه ویلیس وارثان احتمالی و جوان‌تر خود را وارد شرط‌بندی‌های پرتحرک می‌کند و شاید وقتی نوبت به نبرد جان مک‌کلین و مبارز می‌رسد خوب می‌دانیم که باید روی چه کسی شرط‌بندی کنیم.