لکسوس  LF-A

کانسپت دو نفره Lexus برای نشان دادن قدرت طراحی Lexus برای بازار آمریکاست. علاوه بر آمریکا، تویوتا در اروپا نیز Lexus را ارائه می کرده و به طبع این کانسپت به رخ کشیدن قدرت طراحی Lexus به اروپائیان …

کانسپت دو نفره Lexus برای نشان دادن قدرت طراحی Lexus برای بازار آمریکاست. علاوه بر آمریکا، تویوتا در اروپا نیز Lexus را ارائه می کرده و به طبع این کانسپت به رخ کشیدن قدرت طراحی Lexus به اروپائیان نیز خواهد بود.
این خودرو در واقع از سبک جدید طراحی Lexus یعنی L-Finesse بهره برده و به نظر می رسد که این راه و روش آینده طراحی تویوتا و Lexus خواهد بود. شاید به زبانی ساده L-Finesse را بتوان متفاوت بودن معنی کرد چون Lexus معتقد است که شما باید قادر باشید خودرو ها را در جاده از هم تشخیص دهید، هر چند که واژه Finesse بمعنای ظرافت است. مدیر تویوتا این استراتژی را سادگی و ظرافت تعبیر میکند و بیان میکند که این همان چیزی است که یک اسپرت باید باشد.
به دلیل اینکه تویوتا از فروش Lexus در اروپا و بخصوص انگلستان خیلی راضی بوده است، این خودرو در مرکز طراحی تویوتا در اروپا طراحی شده. در مقام مقایسه طول آن ۵۰ میلیمتر کوتاهتر از پورشه ۹۱۱ بوده اما فاصله بین محورها حدود ۲۲۸ میلیمتر بیشتر است و با داشتن ارتفاعی معادل ۱۲۱۹ میلیمتر تقریبا هم ارتفاع فراری F۴۳۰ بوده و همچنین با پهنای ۱۸۵۴ میلیمتر، تقریبا مابین مرسدس SL۵۵ و آستون مارتین DB۹ قرار دارد.
در کابین این خودرو شما تعداد بسیار کمی کلید کنترل و دکمه مشاهده خواهید کرد که تمامی کارهای خودرو را انجام خواهند داد، بدون اینکه از اختراع ب ام و یعنی iDrive و یا سیستم MMI آئودی استفاده شده باشد.
و اما آیا این خودرو به تولید انبوه خواهد رسید؟ تعداد زیادی از طراحان تویوتا خواستار آن هستند و تعدادی هم نه! تویوتا رسما اعلام کرده که در حال بررسی شرایط برای تصمیم گیری در این مورد هستیم، اما اگر این خودرو به تولید انبوه برسد دیگر هیچ فرقی بین کانسپتها و خودروهای خیابانی وجود نخواهد داشت. بهر حال در این مورد نمی توان از خودروسازان انتظار داشت که واقعیت را بیان کنند اما جاسوسان صنعتی تعدادی از مدلهای Lexus را در حال انجام تست جاده مشاهده کرده اند که ظاهرا شباهتهای زیادی به LF-A داشته اند. حتی اگر تویوتا تصمیمی هم برای تولید این خودرو نداشته باشد، بدون شک آینده طراحی خودروهای تویوتا و لکسوس بر اساس L-Finesse خواهد بود. تویوتا اطلاعات فنی زیادی از این مدل در اختیار قرار نمی دهد، فقط به همین اندازه که قدرت در حدود ۵۰۰ اسب بخار از یک پیشرانه V۱۰ با حجم ۵ لیتری و احتمالا چیزی شبیه V۸ فرمول یک!!! وزن این خودرو نیز در حدود ۱۳۶۰ کیلوگرم و حداکثر سرعت آن نیز ۳۰۴ کیلومتر در ساعت است.

نویسنده: محمد رضا شجاعی