روابط جنسی سالم

سلامت + روابط ارضای جنسی به ترکیبی از عوامل جنسی و روانی بستگی دارد و آن چه که درباره یک فرد یا یک زوج صادق است ممکن است مناسب دیگری نباشد. ▪ دوران بلوغ ـ که در طی آن تغییراتی برای …

سلامت + روابط ارضای جنسی به ترکیبی از عوامل جنسی و روانی بستگی دارد و آن چه که درباره یک فرد یا یک زوج صادق است ممکن است مناسب دیگری نباشد.
▪ دوران بلوغ ـ که در طی آن تغییراتی برای گذار از دوران کودکی به بزرگسالی ایجاد می‌شود ـ فرد را از نظر جسمانی آماده فعالیت جنسی و تولید مثل می‌نماید. نمو و گسترش بلوغ عاطفی اغلب بیشتر طول می کشد و مستلزم آن است که هم درباره خودتان یاد بگیرید و هم درباره چگونگی ارتباط با دیگران تجربه بیاموزید. آمیزش جنسی ممکن است تجربه بسیار خوشایندی باشد که احساس خوش و سرحال بودن را تقویت کند و علاوه بر آن آمیزش جنسی منظم با همسر قادر است سلامتی قلبی ـ عروقی را بهبود بخشد و موجب طولانی‌تر شدن عمر شود. با همه این اوصاف، باید از خطراتی که آمیزش جنسی برای سلامتی دارد ـ مثل بارداری و بیماری‌های موسوم به عفونت‌های منتقله از راه جنسی که کلاً یا عمدتاً از طریق مقاربت منتقل می‌شوند ـ نیز آگاه باشید.
▪ روابط جنسی
ارضای جنسی به ترکیبی از عوامل جنسی و روانی بستگی دارد و آن چه که درباره یک فرد یا یک زوج صادق است ممکن است مناسب دیگری نباشد. هم شما و هم همسرتان باید از دفعات فعالیتی جنسی خرسند باشید و باید قادر باشید درباره فعالیت‌های که برایتان لذت‌بخش یا ناخوشایند است، گفتگو کنید. هر کسی که رابطه جنسی برقرار می‌کند باید درباره عفونت‌های منتقله از راه جنسی آگاه باشد و بداند که چگونه می‌توان با‌آمیزش جنسی سالم و مطمئن خطر مواجهه با چنین بیماری‌هایی را به حداقل رساند. (همین صفحه). علاوه بر آن، برای اجتناب از بارداری‌های ناخواسته، باید با روش‌های پیشگیری از بارداری آشنا باشید (به مبحث «روش‌های پیشگیری از بارداری در مردان» ص ۲۵۴ و «روش‌های پیشگیری از بارداری در زنان» ص ۲۷۶ مراجعه نمایید). گذراندن دوره‌هایی از کاهش موقت میل جنسی یا ناتوانی در اجرای اعمال جنسی شایع است. (به مبحث «کاهش میل جنسی در مردان» ص ۲۵۰ و در «کاهش میل جنسی در زنان» ص ۲۷۲ مراجعه نمایید). چنین مسایلی اغلب ناشی از استرس یا مشکلات عاطفی یا نتیجه استفاده از الکل، داروهای محرک یا بعضی از داروها است. اختلالاتی مثل دیابت قندی قادرند مشکلات جنسی بلند مدت‌تری ایجاد نمایند. گفتگو با همسرتان درباره نگرانی‌هایی که دارید، اهمیت بسیار دارد. در صورت تداوم مشکل به پزشک خود رجوع کنید.
▪ آمیزش جنسی سالم
معمولاً تماس با پوست آلوده یا مایعات بدن مثل منی، خون و ترشحات مهبلی، عامل انتشار عفونت‌های منتقله از راه جنسی و بیماری‌ مقاربتی می باشند. بسیاری از انواع بیماری‌های مقاربتی ناراحت کننده‌اند ـ هرچند که صرفاً مشکلات خفیف ایجاد می‌کنند ـ اما بعضی هم مثل عفونت ویروس ایمنی انسانی (بیماری ایدز) حیات را به مخاطره می‌افکنند. اقدامات ساده ای وجود دارند که برای حمایت از خود می توانید انجام دهید. در صورت ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه آمیزشی، باید تا هنگام درمان و علاج از عفونت، از فعالیت جنسی بپرهیزید.