تاثیرات الو

آلو میوه ای تک هسته‌ای از خانواده‌ هلو و زرد‌آلوست. آلو بیشتر به‌صورت تازه مصرف می‌شود؛ اما می‌توان آن را به کیک‌ و سالاد و غذاها اضافه کرد یا ‌به صورت کمپوت و مربا مصرف کرد. نوع …

آلو میوه ای تک هسته‌ای از خانواده‌ هلو و زرد‌آلوست. آلو بیشتر به‌صورت تازه مصرف می‌شود؛ اما می‌توان آن را به کیک‌ و سالاد و غذاها اضافه کرد یا ‌به صورت کمپوت و مربا مصرف کرد. نوع خشک این میوه را می توان در جای خشک و خنک یا در یخچال به‌ مدت ۶ ماه نگهداری کرد.
در طب چینی، آب آلو به ‌عنوان «اکسیر صبحانه» برای سمزدایی و شادابی بدن بعد از خواب توصیه شده است.
● تأثیر آلو در سلامت بدن
۱) آلو یکی از منابع خوب آنتی اکسیدان‌هاست. این میوه حاوی مقادیر مناسبی از ترکیبات فنلی و بتاکاروتن است که با اثر آنتی اکسیدانی خود رادیکالهای آزاد اکسیژن را خنثی می‌کند. رادیکالهای آزاد اکسیژن تأثیرات مخربی در بدن اعمال می‌کند؛ زیرا این رادیکالهای آزاد با اکسیداسیون چربیها در بدن سبب می‌شود که چربی همواره در رگها رسوب کند و گرفتگی عروق پیش آید. این فرایندها جزء عوامل اصلی بروز بیماریهای قلبی- عروقی است.
یکی دیگر از مضرات رادیکالهای آزاد اکسیژن تخریب «دی ان آ» (DNA ) است. چنانچه DNA آسیب ببیند، احتمال تولید سلولهای سرطانی در بدن بشدت افزایش می‌یابد. یکی دیگر از مضرات رادیکالهای آزاد افزایش احتمال بروز استئو آرتریت است که منشأ پیدایش بیماریهایی نظیر آرتریت روماتوئید است.
۲) آلو یکی از منابع غنی پتاسیم است. تحقیقات انجام گرفته در سالهای اخیر تأثیر پتاسیم را در کاهش فشار خون نشان داده‌اند. با توجه به اینکه آلو حاوی سدیم کم است، مصرف متعادل آن در تنظیم فشار خون مؤثر است.
۳) یکی دیگر از ترکیبات درخور توجه در این میوه فیبر است. فیبرها سبب کاهش سرعت جذب مواد مغذی - بویژه قندها - شده و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می‌دهد. بنابر این، مصرف آلو در تنظیم قند ‌خون مؤثر است.
۴) یکی از خواص شناخته شده‌ آلو پیشگیری از یبوست است. این اثر نیز به واسطه‌ وجود فیبر است. در این مورد، آلو از دو طریق عمل می‌کند:
اولاً فیبر که غذای باکتریهای روده‌ بزرگ است با آلو تأمین می‌شود و با تخمیر فیبر با باکتریها، حجم مدفوع زیاد می‌شود. در نتیجه، سرعت و قدرت انقباضات دیواره‌ ‌عضلانی روده بیشتر می‌شود. این کار باعث خروج سریعتر مواد زاید می‌شود.
ثانیاً آلو و آب آلو حاوی مشتقات ماده ای به ‌نام «هیدروکسی فنیلیاتین» است که عضلات صاف دیواره‌ روده‌ بزرگ را تحریک می‌کند. این تحریک باعث شروع افزایش فعالیت در روده‌ بزرگ می‌شود که این امر نیز به افزایش سرعت حرکت مدفوع کمک می‌کند.
همچنین، در ۱۰۰ گرم آلو خشک، حدود ۱۰ گرم قند سوربیتول موجود است که سوربیتول نیز خاصیت ملین دارد.
۵) علاوه بر اثرهای یاد شده، فیبر موجود در آلو سبب افزایش رشد و تکثیر باکتریهای مفید روده می شود و این امر از رشد باکتریهای مضر در داخل روده جلوگیری می‌ کند. در عین حال، بر اثر تخمیر فیبر در داخل روده، اسید بوتیریک تولید می‌شود که منشأ انرژی برای سلولهای روده است و به‌ این ترتیب به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
۶) گیاهخواران و افرادی که مقادیر کمی گوشت قرمز مصرف می‌کنند خود را در معرض خطر دریافت ناکافی آهن و تهی شدن ذخایر آهن بدن قرار می‌دهند. کمبود آهن در نهایت به کمخونی منجر می شود که خستگی مفرط و از دست دادن تمرکز از عوارض آن است؛ ولی باید توجه داشت که آلو خشک منبع خوب «آهن گیاهی» است.
۷) همچنین، آشپزها و کسانی که تمایل ندارند از چربی و کره یا مارگارین در دستورهای خود استفاده کنند می‌توانند از پوره‌ آلوخشک در دستورهای خود - نظیر کیک میوه‌ها و برانی شکلات یا کیک هویج - استفاده کنند که ماهیتی جویدنی و نرم دارند. پوره‌ آلوخشک به حجم و مقدار دستور غذایی می‌افزاید و در عین حال حاوی چربی هم نیست. بنابر این، استفاده از آلوخشک برای افرادی مناسب است که باید برنامه کم‌چربی داشته باشند و تمایل به‌خوردن «هله‌هوله» شیرین دارند