بیمه‌های هواپیما و کشتی

● بیمه بدنه و مسئولیت هواپیما : ▪ بیمه هواپیما به طور کلی سه دسته از خطرات را تحت پوشش قرار می‌دهد: ۱) از بین رفتن یا خسارت وارده به هواپیما ▪ در این زمینه تعهدات بیمه‌گر شامل موارد …

● بیمه بدنه و مسئولیت هواپیما :
▪ بیمه هواپیما به طور کلی سه دسته از خطرات را تحت پوشش قرار می‌دهد:
۱) از بین رفتن یا خسارت وارده به هواپیما
▪ در این زمینه تعهدات بیمه‌گر شامل موارد زیر است:
- پرداخت وجه یا جایگزین نمودن هواپیما و یا تعمیر آن در صورت از بین رفتن یا آسیب‌دیدگی هواپیما یر اثر وقوع خطرات مشمول بیمه، مفقود شدن هواپیما نیز، در صورتی که ۶۰ روز پس از شروع پرواز، اطلاعی از آن در دست نباشد، از بین رفتن تلقی می‌گردد.
- چنانچه هواپیما در مقابل خطرهای پرواز نیز بیمه شده باشد، بیمه‌گر هزینه‌های اضطراری معقولی را که بیمه‌گذار جهت مراقبت‌های ایمنی اولیه از هواپیما به دنبال خسارت دیدن یا فرود اجباری آن ضرورتا مصرف نماید حداکثر تا ۱۰% مبلغ مذکور در جدول مشخصات بیمه نامه پرداخت خواهد نمود.
۲) مسئولیت قانونی نسبت به اشخاص ثالث (غیر از مسافران)
چنانچه در نتیجه برخورد هواپیما و یا سقوط اشخاص و یا اشیاء از هواپیما خسارتی به اشخاص ثالث وارد شود و بیمه‌گذار قانونا مسئول شناخته شده و وجوهی را به عنوان جبران خسارت (به انضمام هزینه‌هایی که علیه بیمه‌گذار توسط محاکم صالحه صادر شود) بابت جراحات بدنی ناشی از حادثه منجر به فوت یا غیر از آن و صدمات وارد به اموال بپردازد، بیمه‌گر مبالغ پرداختی را به وی باز پرداخت خواهد کرد.
۳) مسئولیت قانونی نسبت به مسافران
بیمه‌گر کلیه وجوهی را که بیمه‌گذار تحت عنوان مسئولیت قانونی بابت موارد زیر بپردازد به وی پرداخت خواهد کرد.
- صدمات بدنی ناشی از حادثه (منجر به فوت یا غیر آن) وارد به مسافران در زمانی که به هواپیما سوار می‌شوند، مدتی که داخل هواپیما هستند یا در حالی که از هواپیما پیاده می‌شوند.
- از بین رفتن یا خسارت وارد به بار مسافران و وسایل شخصی آنان که ناشی از وقوع حادثه برای هواپیما باشد.
● میزان تعهدات بیمه‌گر:
تعهد بیمه‌گر در قبال فوت یا صدمات بدنی وارد به مسافران هوایی بر اساس پیشنهاد بیمه‌گذار متغیر است ولی حداکثر آن به موجب پیمان ۱۹۲۹ ورشو ۰۰۰/۱۰ دلار برای هرنفر سرنشین تعیین شده بود که این مبلغ در پروتکل ۱۹۵۵ لاهه به ۰۰۰/۲۰ دلار افزایش یافت. ضمنا خسارت وارد به بار مسافران به میزان ۲۰ دلار برای هرکیلوگرم در تعهد بیمه‌گر می‌باشد.
اضافه می‌نماید با توجه به این که در سالهای اخیر موضوع پرداخت خسارت بر اساس دیه مطرح گردیده است خطوط هواپیمایی ایران میزان تعهدات در قبال مسافران را تا سقف دیات تقاضا می‌نمایند.
● بیمه کشتی
در بیمه کشتی بیمه‌گر مسئول جبران خسارت وارد به بدنه شناورها و نیز مسئولیت مالکان آنها در برابر اشخاص ثالث می‌باشد، بنابراین در بیمه کشتی دو دسته خسارت تحت پوشش قرار می‌گیرند:
الف ) خسارت وارد به کشتی در نتیجه خطرهای زیر:
۱) آتش‌سوزی و انفجار.
۲) طوفان.
۳) به گل نشستن و یا برخورد با صخره.
۴) تصادم شناور بیمه شده با شناورهای دیگر.
۵ )برخورد هواپیما یا وسایل مشابه و یا اشیائی که از آنها سقوط کنند به مورد بیمه، برخورد موارد بیمه با وسایل نقلیه زمینی، حوضچه تعمیر یا تجهیزات و تأسیسات ساحلی.
۶) زمین لرزه، فوران آتشفشان یا صاعقه.
۷) حوادث ناشی از بارگیری، تخلیه یا جابجایی کالا (یا ماهی صید شده در مورد شناورهای صیادی).
۸) ترکیدن دیگ بخار، شکستن شفت.
۹) زیان همگانی و هزینه‌های نجات.
۱۰ ) خسارت وسایل و ادوات صیادی (در مورد شناورهای صیادی).
ب ) مسئولیت ناشی از تصادم
در صورتی که کشتی بیمه شده با کشتی یا شیء دیگری اعم از شناور یا ثابت تصادم کند و بیمه‌گذار به سبب این امر مسئول جبران خسارت شناخته شود وجه و یا وجوهی در رابطه با این تصادم بابت:
۱ ) تلف یا آسیب دیدگی کشتی دیگر با محمولات آن کشتی و یا شیء دیگر.
۲ ) تأخیر یا زیان معقول ناشی از عدم استفاده کشتی دیگر یا محمولات آن کشتی و یا شیء دیگر.
۳ ) زیان همگانی، هزینه نجات قراردادی کشتی دیگر یا محمولات آن کشتی که بیمه‌گذار به شخص یا اشخاص بپردازد. بیمه‌گر بخشی از مبلغ یا مبالغ پرداختی بیمه‌گذار را با توجه به سهم مورد تعهد متناسب با مبلغ بیمه شده کشتی به وی پرداخت خواهد کرد مشروط بر آن که تعهد بیمه‌گر در مورد هرحادثه تصادم از سهم مورد تعهد و از مبلغ بیمه شده کشتی تجاوز ننماید.