استرس شغلی و خطر مرگ

مردان جوانی كه شغلهای استرس زا دارند، در سنین ۳۰ سالگی، در معرض خطر ابتلا به بیماریهای شریانی قرار دارند. كارشناسان فنلاندی با مطالعه بر روی بیش از هزار مرد جوان كه میزان استرس …

مردان جوانی كه شغلهای استرس زا دارند، در سنین ۳۰ سالگی، در معرض خطر ابتلا به بیماریهای شریانی قرار دارند. كارشناسان فنلاندی با مطالعه بر روی بیش از هزار مرد جوان كه میزان استرس ناشی از كار روی آنها بیشتر است، متوجه شدند كه شریانهای آنها خیلی زود دچار آسیب و صدمه می شود و ارتباط نزدیكی بین فشار و استرس ناشی از كار و عملكرد شریانها وجود دارد و مرحله ای را كه در آن صفحه ای در شریانها ساخته می شود را دچار اختلال و سرانجام به مسیر عبور خون آسیب می رساند كه می تواند منجر به حمله قلبی و یا سكته شود. علاوه بر این، دیواره شاهرگی آنها نیز ضخیم تر می شود.
همانطور كه می دانیم، سیگار نكشیدن، ورزش و رژیم غذایی مناسب از عواملی هستند كه از ابتلا به بیماریهای قلبی جلوگیری می كند، اما در مورد آقایانی كه بیش از حد كار می كنند و فشار ناشی از كار و استرس حاصل از آن بر روی آنها زیاد است، دیگر زمانی برای ورزش یا خوردن غذای مناسب باقی نمی ماند، بنابراین اختلالات در مرحله ساخت دیواره شریانها ایجاد می شود كه می تواند مشكل آفرین باشد.
اما در مورد خانمها متفاوت است، زیرا در آقایان این مرحله در اوایل ۳۰ سالگی صورت می گیرد و در خانمها اغلب دیرتر این مرحله شروع به كار می كند. این مرحله «آتروسلراسیس» نامیده می شود.