هر چه بیشتر تلویزیون تماشا کنید، بیشتر چاق می شوید

در سال های اخیر چاقی کودکان بسیار شایع شده است و علت آن هم مصرف بیش از حد غذاهای چرب و پرکالری و کم تحرکی است. تشویق کردن بچه ها به ورزش و انجام بازی های پرتحرک باعث می شود آن ها سالم …

در سال های اخیر چاقی کودکان بسیار شایع شده است و علت آن هم مصرف بیش از حد غذاهای چرب و پرکالری و کم تحرکی است. تشویق کردن بچه ها به ورزش و انجام بازی های پرتحرک باعث می شود آن ها سالم تر باشند و اضافه وزن پیدا نکنند.
شما باید الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید، پس بهتر است اول از همه از خودتان شروع کنید. چطور می توانید بچه ها را متقاعد کنید که به جای تماشای تلویزیون، ورزش و بازی کنند درحالی که خودتان تمام اوقات فراغت تان را جلوی تلویزیون می گذرانید
خریدن دوچرخه، اتلاف پول نیست بلکه سرمایه گذاری روی سلامتی است. می توانید با دوچرخه های خودتان یا دوچرخه هایی که کرایه می کنید، هر چند وقت یک بار در پارک هایی که پیست مخصوص دارند یا در فضاهایی که برای دوچرخه سواری امن است، با فرزندانتان دوچرخه سواری کنید یا زمانی که به خرید می روید یا می خواهید بچه ها را به مدرسه برسانید، به جای استفاده از ماشین پیاده روی کنید. این ها روش هایی ساده است که می توانید به کار گیرید تا عادات خوب ورزش کردن و تحرک داشتن را در فرزندانتان بپرورانید.
اگر بچه ها در زمینه ورزشی خاص استعداد دارند یا به آن علاقه نشان می دهند، آنان را حمایت کنید. اگر مشکلی دارند که آن ها را از ورزش کردن باز می دارد، سعی کنید آن مشکل را برطرف کنید. مثلاً اگر فرزندتان به آسم مبتلاست و در حین ورزش و فعالیت مشکل تنفسی پیدا می کند با پزشکش مشورت کنید و ورزشی خاص برایش انتخاب کنید تا بتواند به طور منظم به آن بپردازد. فراموش نکنید که ورزش کردن موجب بهبود بسیاری از بیماری های جسمی می شود. ورزش شنا یکی از سالم ترین ورزش ها برای افرادی است که از نظر جسمی نمی توانند ورزش های بسیار پرتحرک را انجام دهند. از طرفی چون بچه ها به آب بازی علاقه دارند، حتماً از شنا خوششان خواهد آمد. اگر بچه ها در بیرون از مدرسه به ورزش کردن بپردازند، اعتماد به نفسشان افزایش پیدا می کند و به انجام ورزش های تیمی و فعالیت های گروهی در مدرسه علاقه بیشتری نشان خواهند داد. سعی کنید ورزش و فعالیت را برای فرزندانتان به صورت تفریح جلوه دهید نه تکلیف. اگر فرزندتان از انجام ورزش های گروهی خوشش نمی آید سعی کنید نظر او را به ورزش های انفرادی جلب کنید و علاقه او را در این زمینه کشف کنید. بچه های درون گرا معمولاً ورزش های انفرادی را به ورزش های تیمی ترجیح می دهند.
نوع ورزش باید با سن کودک متناسب باشد. برای خردسالان انجام بازی های مهیج و پرتحرک مانند دویدن، حفظ تعادل، پرش، شوت کردن و پرتاب کردن مناسب است. کودکان شش تا ۱۲ سال می توانند به ورزش هایی بپردازند که در آنها استعداد بیشتری دارند. یکی از علت های چاقی کودکان زیاده روی در تماشای تلویزیون یا انجام بازی های رایانه ای است. والدین باید سعی کنند بچه ها را به انجام دادن تفریحات پرتحرک علاقه مند کنند. هرگز تلویزیون و رایانه را در اتاق خواب بچه ها نگذارید. در بعضی از خانواده ها تلویزیون همیشه روشن است حتی اگر کسی آن را تماشا نکند. همه این ها علاقه بچه ها به تماشای تلویزیون را افزایش می دهد و هر چه تعداد ساعاتی که او جلوی تلویزیون یا رایانه می گذراند بیشتر باشد، اضافه وزنش هم بیشتر خواهد شد.
برای فرزندانتان اسباب بازی هایی تهیه کنید که با آنها بتوانند بازی های پرتحرک انجام دهند، مانند طناب بازی و به بچه ها بازی هایی را یاد بدهید که آنان را مجبور به انجام فعالیت بدنی کند مانند لی لی و گرگم به هوا.
اجازه ندهید بچه ها هر چقدر که دوست دارند تلویزیون نگاه کنند یا بازی های رایانه ای انجام دهند.
برای آنها محدودیت زمانی قائل شوید، مثلاً یک ساعت در روز برای تماشای تلویزیون و نیم ساعت برای بازی های رایانه ای. می توانید از بچه ها بخواهید دقیقاً برابر همان زمانی را که صرف تلویزیون و رایانه می کنند ورزش کنند. مثلاً به ازای هر ۳۰ دقیقه تماشای تلویزیون ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی انجام دهند.
غزاله مرعشی