تقویم نویسان اروپایی و مبدأ تاریخ میلادی

تقویم نویسهای اروپایی(مسیحی) در طول زمان برای خود پنج تقویم در نظر گرفتند. که در همه انها یکم ژانویه نخستین روز سال میلادی است . یکی از این تقویمها ، تقویم ژولیان است که مبدأ آن …

تقویم نویسهای اروپایی(مسیحی) در طول زمان برای خود پنج تقویم در نظر گرفتند. که در همه انها یکم ژانویه نخستین روز سال میلادی است .
یکی از این تقویمها ، تقویم ژولیان است که مبدأ آن سال۱۵۳ پیش از میلاد است . دیگری تقویم سزار ( اسپانیا) است با مبدأ ۳۸ پیش از میلاد . مبدأ تاریخ اکسیون سال ۳۰ پیش از میلاد و مبدأ تقویم پیسا سال یک پیش از میلاد است و نیز تقویم گریگوری ، که همگی از دوقرن پیش به تدریج تقویم میلادی یونیورسال را که مبدأ آن آغاز سال یکم میلادی است پذیرفته اند و جهانی شده و نیز قرار بر این شده است که تاریخ عمومی با آن نوشته شود و سال انعقاد قراردادها و رویدادها به آن تبدیل گردد . ذکر تقویم ملی در کنار آن بلا مانع است.
شورای عالی مسیحیت در اجلاس خود در شهر رم که اول ژانویه سال ۱۶۲۲ برگزار شد ، « اول ژانویه » را به عنوان نخستین روز سال نو اروپاییان تعیین و اعلام داشت. تا آن زمان ، مقر پاپ ۲۵ مارس ( برحسب سال، چهارم و یا پنجم فروردین ) آغاز فصل بهار را که از دیر گاه نوروز میترائیست های اروپایی به اقتباس از نوروز ایرانیان بود نخستین روز سال می دانست و برگزار می کرد. به عبارت دیگر پاپها از سال ۳۱۳ میلادی که امپراتوران رومی دست از آزار مسیحیان برداشتند تا سال ۱۶۲۲ به مدت بیش از ۱۳ قرن نوروز ایرانی را به عنوان آغاز سال نو خود بر گزار می کردند . نوروز ایرانی شامل هفت روز ، نه یک روز( روز اول فصل بهار).