تــــــرفند

با افزایش سرعت سیستم‌ها، تعداد فن‌های خنک‌کننده هم بیشتر شده و درنتیجه آلودگی صوتی ناشی از آن هم افزایش می‌یابد‌. به طور نمونه در هر سیستم یک فن درPSU ، یک یا دو در کیس، یکی در سی‌پی‌یو …

با افزایش سرعت سیستم‌ها، تعداد فن‌های خنک‌کننده هم بیشتر شده و درنتیجه آلودگی صوتی ناشی از آن هم افزایش می‌یابد‌. به طور نمونه در هر سیستم یک فن درPSU ، یک یا دو در کیس، یکی در سی‌پی‌یو و در هارد هم موجود می‌باشد‌. مجموع این فن‌ها آلودگی صوتی حدود ۳۶-۴۵ دسیبل تولید می‌کنند‌. چنانچه سیستم شما در محیط کار باشد مشکلی نیست اما تصور کنید که بخواهید یک فیلم تماشا کنید یا فرد دیگری بخواهد در آن اتاق بخوابد‌. در محیط کاری هم چندین سیستم با هم کار می‌کنند که خود موجب ایجاد نویز بسیاری است و امکان تمرکز را مختل می‌سازد‌. شما می‌توانید به کمک راه‌کارهای ارائه شده در این مقاله تاحدودی این نویز را به حداقل برسانید‌. اگر احساس می‌کنید کهPC شما آلودگی صوتی زیادی دارد درب کیس را برداشته و به دقت گوش کنید تا محل آن را بیابید‌. اغلب فنPSU یا هارد صدای بلندی ایجاد می‌کنند‌. امروزه سازندگان توجه خود را به این مسئله معطوف کرده‌اند که دستاورد آن وسایلی است که صدای کمتری ایجاد می‌کنند‌.
▪ منبع تغذیه
منبع تعذیه اصلی یا همانPSU دارای فنی است که با مرور زمان و جذب گردوغبار سروصدایش هم بیشتر می‌شود‌PSU .های امروزی صدای کمتری تولید کرده و به صرفه هم می‌باشند‌.
▪ خنک‌کننده سی‌پی‌یو
سی‌پی‌یوهای امروزی از جریان برق بیشتری استفاده می‌کنند که در نتیجه گرمای بالا‌تری ایجاد می‌شود که باید فن قوی‌تری برای رفع آن به کار برد‌. فن‌های جدیدتر نویز کمتری ایجاد می‌کنند‌.
▪ فن کیس
ممکن کیس شما به فن اضافی برای تهویه هوای آن نیاز داشته باشد که این خود نویز ایجاد خواهد کرد‌. البته برای اینکه هوا به خوبی جریان داشته باشد باید دو فن موجود باشد، یکی برای کشیدن هوا به داخل و دیگری برای خارج ساختن آن‌.
▪ هارد
هاردهای پرسرعت هم سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند‌. اما هاردهای جدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نویز کمتری داشته باشند‌. البته تهیه تمامی‌این ابزارها کمی هزینه بر است‌. طبق یک نظرسنجی سطح نویز ایجاد شده به ۲۶ دسیبل رسیده است‌. همچنین می‌توانید با کمی دقت از لرزش‌های موجود آگاه شده و آنها را رفع کنید که این خود به کاهش نویز کمک می‌کند‌. البته می‌توانید در صورت اطمینان فرکانس سی‌پی‌یو را کاهش دهید یعنی با فرکانسfsb۰۰۱ کار کند که در این صورت تنها باید سینک را بکار برد و دیگر نیازی به فن نیست در واقع اگر بتوان درجه حرارت تولیدی آن را همواره کمتر از ۵۰ درجه سلسیوس نگاه داشت مشکلی وجود نخواهد داشت‌. اما سیستم شما کمی کند خواهد شد‌.
همچنین می‌توانید توان مصرفی هارد را زمان بیکار بودن آن کم کنید‌. برخی سیستم‌ها به شما این امکان را می‌دهند که یک یا چند فن را زمان لا‌زم به کار برید‌. در نهایت اینکه می‌توانید از کابل‌های بلند و رابط استفاده کرده و مانیتور، ماوس و کیبوردتان را به جایی دور از کیس ببرید‌. دیگر لا‌زم نیست نگران سروصدای کیس باشید‌.