نماد مقدس ارامنه

در بخش جنوبی دره آرارات، یکی از زیباترین کوههای جهان و بلندترین نقطه فلات ارمنستان قرار دارد و آرارات یا ماسیس نام دارد(که در حال حاضر در قلمرو ترکیه است) این کوه دو قله دارد …

در بخش جنوبی دره آرارات، یکی از زیباترین کوههای جهان و بلندترین نقطه فلات ارمنستان قرار دارد و آرارات یا ماسیس نام دارد(که در حال حاضر در قلمرو ترکیه است) این کوه دو قله دارد که سیس (آرارات کوچک) و ماسیس (آرارات بزرگ) نام دارند.
قله ماسیس ۵,۱۵۶ متر و قله سیس ۳,۹۱۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارند و هر دو آتشفشانی هستند.دورنمای پر ابهت و ارتفاع چشمگیر و دره‌های عمیق آن، برای مردم ارمنستان به نمادی فرهنگی و اسطوره‌ای مبدل شده است. اینکه ارامنه خود را نسل مستقیم حضرت نوح میدانند بی‌دلیل نیست، زیرا بنابر داستانهای مذهبی، آرارات کوهی است که کشتی نوح، پس از فرو نشستن سیل، بر آن نشست و نخجوان، یکی از قدیمیترین شهرهای ارمنستان را تاسیس نمود.
● زبان
زبان رسمی کشور، ارمنی است که شاخه جداگانه‌ای از زبانهای هند-اروپایی است. الفبای ارمنی توسط راهبی گرانقدر به نام مزروپ مشتوت (مزروب مشدوت Mesrop Mashtots) و در سال ۴۰۵ میلادی، به وجود آمده است. او نقش مهمی در ترویج مسیحیت در ارمنستان بر عهده داشت و با ابداع الفبای ۳۶ حرفی ارمنی، کتاب عهد جدید و امثال و حکم را از یونانی به ارمنی ترجمه کرد.