آشنائی با پسوندها

▪ A۶P: این پسوند، معرف فایلی كه توسط برنامه ی Authorware ۶.۰ ایجاد می شود. این برنامه یكی از نرم افزارهای شركتMacromedia است كه برنامه های آموزشی تولید می كند. ▪ ABC: این پسوند برای فایلی است كه در برنامه …

▪ A۶P: این پسوند، معرف فایلی كه توسط برنامه ی Authorware ۶.۰ ایجاد می شود. این برنامه یكی از نرم افزارهای شركتMacromedia است كه برنامه های آموزشی تولید می كند.
▪ ABC: این پسوند برای فایلی است كه در برنامه ی ABC Flow Charter استفاده می گردد. این برنامه محصول شركت Micrografx می باشد.
▪ ABF : این پسوند معروف فایل Adobe Binary Font است.كه در برنامه ی Adobe Acrobat استفاده می شود. Adobe Acrobatبرنامه ای است كه اسناد را به فایل هایAdobe Portable Format تبدیل می كند. این فایل با پسوند .PDE شناخه می شود.
▪ ABK : این پسوند برای فایل های پشتیبانی كه به طور خودكار ایجاد می گردند به كار می رود.فایل های مذكور در برنامه یdraw Corel كه بز خانواده ی برنتمه هی گرافیكی هستند به وجود می آیند.
▪ ABS: این پسوند معروف فایل های صوتی است كه توسط اجرا كننده هایMPEG استفاده می شوند. MPEGمخخفف عبارت Moving Pictures Experts Group می باشد و نام كمیته ای است كه استانداردهای فشرده سازی را برای فایل های صوتی و تصویری دیجیتالی به وجود می آورند.
▪ ACM: این پسوند برای فایل های به كار می رود كه عمل فشرده سازی صدا را مدیدیت می كنند. این فایل ها در سیستم عامل های ویندوز ۹۵ به بعد وجود دارند.
▪ AD: این پسوند برای فایلی است كه در برنامهی After Dark به وجود می آید. این برنامه یك محافظ صفحه نمایش (Screen Savaer )است . محصول شركت Berkelely Systems می باشد.
▪ AND: این پسوند معرف یكی از فایلی افزودنی است كه در برنامه ی صفحه گسترده ی Lotus ۱-۲-۳ وجود دارد.
▪ AER: این پسند مختص فایل است كه در برنامه ی Adobe Atmisphere مورد استفاده قرار می گیرد. این برنامه درسال ۲۰۰۱نوشته شده است.
▪ aere: این پسوند یكی از هفت TLD جدیدی است كه در نوامبرسال ۲۰۰۰ توسط گروه ICANN تایید شد aere كوتاه شده ی aerospace می باشد. از اینTLD در صنعت هوافضا استفاده می شود. منظور از TLD حوزه ی سطح بالا است. از این حوزه در سیستم های حوزه و نام آدرس های اینترنت استفاده می گردد.هر یك از حوزه‌های سطح بالا در برگیرنده ی اسامی است كه درآن حوزه قرار دارند.
▪ AF۲ : این پسوند متعلق به فایلی است كه در برنامه ی ABC Flow Charter۲.۰ محصول شركت Micrografx مورد استفاده قرار می گیرد.
▪ AF۳: این پسوند برای فایلی است كه در نسخه ی۳.۰ از برنامه ی ABC Flow Chart استفاده می شود. این برنامه نیز محصول Micrografx می باشد.
▪ AI : این پسوند برای فایل گرافیكی Vector كه وابسته به برنامه ی Adobe Illustrator هستند به كار می رود . این برنامه برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ به بازار عرضه شد.
▪ AIF : این پسوند معرف فرمت صوتی Audio Interchange File است كه توسط برنامه های كاربردی مكینتاش استفاده می‌شود.
▪ ANI: این پسوند معرف فایل Animated Cursor است كه برای اولین بار در ویندوز ۹۵ معرفی شد و پس از آن در نسخه های بعدی ویندوز مورد استفاده قرار گرفت.
▪ ANM : این پسوند معرف برای فایل انیمیشنی است كه در برنامه یDeluxe Paint مورد استفاده قرار می گیرد.این برنامه محصول شركت Electronic Arts است.
▪ APD : این پسوند برای فایل راه انداز پرینتر است و در Lotus۱-۲-۳ استفاده می شود.
▪ apl : این پسوند معرف دو نوع فایل می باشد . یكی از این فایل ها؛ فایل راه انداز پرینتر است كه در برنامه Lotus۱-۲-۳ به كار می رود. فایل دیگر Application Program Interfce است كه در برنامه یAdobe Acrobat وجود دارد.
▪ APP : این پسوند برای فایل Application استفاده می شود . فایل مذكور در برنامه های پایگاه داده ای Visual FoxPro محصول میكروسافت به كار می رود .
▪ ARC : این پسوند فایلی در برنامه های كمكی از نوع ARC استفاده می شود و معرف یك فایل آرشیو ی فشرده شده است.
▪ ART و .ARK : این دو پسوند ؛ پسوند های فایل آرشیو ی موجود در برنامه های نشر رومیزی Quark هستند.
▪ASC : پسوند فایل متنی كه با استفاده از كاراكترهای ASCII به وجود می آید ASCII یك سیستم كد گذاری كامپیوتر ی است كه انتقال آسان داده ها را دربین برنامه های كاربردی ممكن می سازد. بنابراین برنامه های متفاوتی می توانند یك فایل ASC . را بخوانند.
▪ ASD : پسوند فایل Autosave كه توسط برنامه ی Win Word محصول شركت میكروسافت به وجود می‌آید.
▪ ASF : فایل داده ای كه برنامه یStart Graphics دارد.این برنامه كه محصول شركت Manugistice است به تجزیه و تحلیل داده ها می پردازد.
▪ ASP: نوعی از فایل كه توسط انجمن Shareware Professionals ایجاد شده و استفاده می گردد. در این انجمن برنامه نویسانی فعالیت می كنند كه به تهیه و توزیع نرم افزارها ی Shareware می پردازند. این نرم افزارها قبل از آن كه توسط كاربر خریداری شوند مدتی به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرند . علاوه بر فایل گفته شده؛ از پسوند ASP . برای فایل Active Sever Page نیز استفاده می گردد. این فایل در برنامه ی Front Page محصول شركت میكروسافت به كار می رود . Front Page برنامه ای است كه از آن برای ایجاد یك سایت وب استفاده می شود.
▪ AVI: این پسوند نشان دهندهٔ یكی از فرمت های فایل تصویری به نام Audio Video Interleave می باشد . در ویندوز از این فرمت همراه با برنامهٔ Microsoft worde استفاده می شود .
▪ AW : این پسوند برای فایل سندی وابسته به برنامهٔ كمكی Applix Words به كار می رود .
▪ AWS : این پسوند معرف فایل داده ای است كه در برنامهٔ Start Graphics به كار می رود . برنامهٔ مذكور محصول شركت Manugistics بوده به تجزیه و تحلیل داده ها می پردازیم.
▪ BAD: در اكثر برنامه های كاربردی برای فایل هایی كه مشكل دارند و خراب شده اند از این پسوند استفاده می‌شود .
▪ BAK: این پسوند مختص فایل های پشتیبان است و در اكثر برنامه های كاربردی وجود دارد . از جملهٔ این فایل‌ها می‌توان به فایل data.bak كه در برنامه های شركت میكروسافت استفاده می شود اشاره كرد .
▪ BAS : این پسوند معرف فایل كد مبدا بیسیك است . بیسیك یكی از زبان های برنامه نویسی است كه در سال ۱۹۶۳ به وجود آمد.
▪BAT: این پسوند معرف فایل های دسته ای است . این فایل ها یكسری از فرمان های مربوط به سیستم عامل DOS را شامل می شود .
▪ BBM : در برنامهٔ Deluxe Paint از این پسوند برای قایل تصویری Brush Bitmap استفاده می شود . برنامهٔ مذكور محصول شركت Eletronic Arts می باشد .
▪ BBS : این پسوند معرف فایل متن است كه در سیستم بولتین بورد مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم بولیتن بورد یك مركز پیغام رسانی الكترونیكی مبتی بر اینترنت می باشد .
▪ BCF : این پسوند نشان دهندهٔ فایلی اس كه به پیكر بندی داده های ۱-۲-۳ می پردازد . از این پسوند در برنامهٔ Lotus Smart Suite استفاده می شود .
▪ BCM: این پسوند برای فایل ارتباطی كه در برنامهٔ Microsoft Words وجود دارد به كار می‌رود.
▪ BDB: این پسوند معرف فایل پایگاه داده ای است كه در برنامهٔ Microsoft Words دیده می‌شود.
▪ BDR : این پسوند معرف فایل Border در برنامهٔ Microsoft Publisher می باشد .
▪ BFC : در سیستم عامل ویندوز از این پسوند برای فایل سندی Briefcase استفاده می شود . فایل Briefcase یا كیف دستی یك نوع پوشهٔ سیستمی در ویندوز است كه برای هماهنگ نمودن فایل ها بین دو كامپیوتر استفاده می شود .
▪ BFX : این پسوند معرف فایل سندی Fax در برنامهٔ Bitfax Professinal است . برنامهٔ مذكور محصول شركت Cheyenne Softwsre می‌باشد.
▪ BIN یا .BI : این دو پسوند برای فایل های باینری مورد استفاده قرار می گیرند . باینری یك سیستم عددی است كه در آن تنها د رقم ۰ و۱ وجود دارد . یك فایل باینری اطلاعاتی كه در این فرمت ذخیره شده اند را دارا می باشد .
▪ BKI : این پسوند مختص فایل سندی پشتیبانی است كه برنامهٔ Corel Word Perfect برای برنامه های ویندوز به وجود می آورد .
▪ BKS: در برنامهٔ Microsoft Words كه از جمله برنامه های صفحهٔ گسترده است از این پسوند برای فایل پشتیبان استفاده می شود .
▪BLK : پسوند بالا برای فایل موقتی است كه در برنامهٔ Corel Word Perfet وجود دارد . از این فایل برای برنامه های كاربردی ویندوز استفاده شود .
▪BMF : این پسوند برای فایل تصویری است كه در برنامهٔ Corel GALLERY استفاده می شود . این برنامه به خانوادهٔ نرم افزارهای تصویری تعلق دارد .
▪ BMK : این پسوند معرف فایل Help Book mark است كه در ویندوز ۳.x مورد استفاده قرار می گرفت .
▪ BMP: در سیستم عامل های ویندوز و OS/۲ از این پسوند برای فایل های گرافیكی طرح بیتی استفاده می شود . از این فایل ها در برنامه هایی چون Corel DRAW به وجود می آیند . یك طرح بیتی نوعی از فایل گرافیكی است كه در آن بیت ها ارایه دهنهٔ مربع های بسیار كوچكی از رنگ ها تصویر هستند .
▪ BOOK: این پسوند مختص فایلی است كه در برنامه ی Adobe Frame Maker به وجود آمده باشد
▪ BOX : از این پسوند برای فایلهای وابسته به برنامه های كاربردی Lotus Notes استفاده می گردد .
▪ BPS: این پسوند معرف فایل سندی در برنامه ی Macrosoft Works می باشد .
▪ BPT: این پسوند برای فایل طرح بیتی كه در برنامه ی Corel DRAW به وجود آمده است به كار می رود. برنامه ی مذكور به خانواده ی برنامه های گرافیكی تعلق دارد .
▪ BTM: فایل دسته ای كه در برنامه های Norton Utiliies به كار می رود .
▪ BUP : فایل پشیبانی كه در تعداد بسیاری از برنامه های كاربردی مورد استفاده قرار می گیرد.
▪ BZ۲ : فایل فشرده ای كه توسط برنامهٔ bzip۲ به وجود آمده باشد . این برنامه برای فشرده سازی داده ها مورد استفاده قرار می گیرد .
▪ CAL : یك فایل داده ای كه د تقویم ویندوز ۳.X استفاده می شود .
▪ CAP : این پسوند معرف فایل Caption است كه در برنامهٔ Corel VENTURA Publisher مورد استفاده قرار می گیرد .
▪ CAT: این پسوند معرف فایل Catalog است كه در بانك های اطلاعاتی تولید شده توسط شركت dBase Inc به كار می روند .
▪ COBو .CBL : این پسوندها معرف فایل كد مبدأ COBAL هستند . COBAL یك زبان برنامه نویسی است كه در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به وجود آمد . از این زبان برای برنامه های كاربردی اداری استفاده می شد .
▪ CBT: این پسوند معرف فایل Computer Based Training می باشد . فایل مذكور یك نام عمومی برای برنامه هایی است كه آموزش های مبتنی بر كامپیوتر را ارایه می دهند .
▪ CDT : یك فایل الگویی كه در برنامهٔ Corel DRAW از خانوادهٔ برنامهٔ گرافیكی مورد استفاده قرار می گیرد .
▪ CFM : این فایل به برنامهٔ ۵.۰ Cold Fusion محصول شركت Macromedia مربوط می شود .
▪ .CH۳ : فایل نموداری كه در برنامهٔ Chart XL ۳.۰ محصول Hardware Graphics مورد استفاده قرار می گیرد .
▪ CHK : فایل موقتی كه در برنامه Corel Word Perfect برای ویندوز به وجود می آید
▪ CHP : این پسوند معرف فایل Chapter در برنامهٔ Corel VENTURA Publisher می باشد .
▪ CLP: این پسوند معرف فایل Clipboard ( تخته برش ) است كه برای اولین بار در ویندوز ۳.۰ برای برنامهٔ Clipboard به كار گرفته شد .
▪ CMG : فایل بازی ذخیره شده در برنامهٔ Chessmaster كه محصول The LearningCo . می‌باشد .
▪ CMR : فایل فیلمی كه در برنامهٔ Windows Media Player شركت میكروسافت به وجود می‌آید.
▪ CNV : فایل موقتی كه در برنامهٔ Corel Word Perfect به وجود می آید و برای ویندوز به كار می رود .
▪ CPF : این پسوند معرف فایل Fax است كه در برنامهٔ Complete Fax به وجود می آید . این برنامه محصول شركت Black Software می باشد .
▪ CRD : این پسوند برای فایل مرتبط با برنامهٔ Card File كه در ویندوز ۳.۰ معرفی شد استفاده می گشت .
▪ CSC : فایل اسكریپتی كه در برنامه های مختلف شركت Corel به وجود می آید . فایل اسكریپت مانند فایل دسته ای یا فایل ماكرو ، شامل لیستی از برنامه های اجرا شده توسط كامپیوتر است .
▪ CUE : فایل اسكریپتی كه در سرویس دهنده های وب برای برنامه های كاربردی Applause استفاده می‌شود .
▪ CUR: فایل مربوط به مكان نما كه در سیستم عامل های ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد.
▪ CVS: فایل ترسیمی كه در برنامهٔ Canvas استفاده می شود . این برنامه برای ویرایش تصویر به كار می رود و محصول شركت Deneba می باشد .
▪ CWK: فایل داده ای كه در برنامهٔ Clair Works مورد استفاده قرار می گرفت . این برنامه اكنون با نام Apple Works عرضه می شود .
▪ CWS: فایل الگویی كه در برنامهٔ Claris Works مورد استفاده می شد .
▪DAT: فایل داده ای كه در برنامه های كاربردی مختلف به كار می رود .
▪ EBO : این پسوند برای فایلی است كه در برنامهٔ Microsoft Reader مورد استفاده قرار می گیرد .
▪ EDB : این پسوند نشان دهندهٔ یكی از فایل های گرافیكی فرعی در برنامهٔ Word Pro است كه در Lotus Smart Suit مورد استفاده قرار می گرفت .
▪ EDT : این پسوند نشان دهندهٔ فایل تنظیمات پیش فرض در برنامه VAXEDT است . VAXEDT یك برنامه ویرایشی محصول شركت Boston Business Computing می باشد .
▪ EFX : از این پسوند در برنامه های كاربردی EFax برای فایل سندی Fax استفاده می شود .
▪EGA : نوعی استاندارد نمایش ویدیویی كه در برنامه های كاربردی VENTURA Publisher ( محصول شركت Corel ) مورد استفاده قرار می گرفت .
▪ EML : این پسوند معرف فایل پست الكترونیكی است كه در برنامهٔ Outlook Express شركت میكروسافت مورد استفاده قرار می گیرد .
▪ ENC : این پسوند نشان دهندهٔ فایلی است كه در برنامهٔ ENCORE استفاده می شود . برنامهٔ مذكور برای نت گذاری در موسیقی به كار می رفت و اولین بار توسط شركت Passport Design Systems به وجود آمد .
▪ ENG : این پسوند معرف فایل گرافیكی Enter Graphics Chsrt می باشد .
▪ ERR : این پسوند معرف فایل پیغام خطاست كه توسط سیستم Help یك برنامه تولید می شود .
▪ ETH : این پسوند نشان دهندهٔ فایل سندی در برنامهٔ Ethnograph می باشد . برنامه مذكور كه به تجزیه و تحلیل كیفی داده ها می پردازد محصول شركت Qualhs Research است .
▪ EPS : این پسوند برای فایل گرافیكی Encapsulated Post Script به كار می رود . فایل مذكور در برنامه های گرافیكی مانند CorelDRAW ، VENTURA Publisher ، Aldus Photo Styler ، Adobe Illustratorیافت می شود . علاوه بر این ، پسوند مذكور نشان دهندهٔ فایل حروف چاپگر نیز می باشد كه در دو چاپگر Xerox و Epson استفاده می شود .
▪ EVT : دو ویندوزهای NT و ۲۰۰۰ از این پسوند برای نشان دادن فایلی استفاده می شود كه برای ثبت حادثه به كار می رود . منظور از حادثه هر عملی است كه در درون سخت افزار و یا نرم افزار یك PC روی می دهد .
▪ EWD: از این پسوند در برنامهٔ Express Publisher برای فایل سندی متنی ویندوز استفاده می شود .
▪ EXC:این پسوند معرف فایل وازژه ای است كه در برنامهٔ Word Exclusion محصول میكروسافت به كار می رود .
▪ EXE: این پسوند نشان دهندهٔ فایل اجرایی است كه همراه با برنامه های كاربردی بر روی كامپیوترهای مبتنی بر DOS اجرا می شود . یك فایل اجرایی فرمتی است كه كامپیوتر می توانند بدون كمك كاربر اجرا نمایند .
▪ EXP: این پسوند معرف فایل گفتگو است . این فایل در شبكه ای كه از برنامه ICQ برنامه ای است كه برای پیغام دهی فوری مورد استفاده قرار می گیرد .
▪ EZP: این پسوند معرف فایل فشرده ای است كه توسط برنامهٔ فشرده سازی Workforce Backup Utility به وجود می‌آید.
▪ FAQ : این پسوند برای یك فایل متنی استفاده می شود كه غالباً حاوی پرسش و پاسخ های مطرح شده می‌باشد. این فایل در برنامه‌های كاربردی مختلف وجود دارد .
▪ F: این پسوند نشان دهندهٔ فایل بایگانی فشرده شده ای است كه در سیستم عامل یونیكس یافت می‌شود. علاوه بر این از پسوند مذكور در زبان برنامه نویسی فرترن نیز استفاده می‌شود. این زبان در دههٔ ۱۹۵۰ توسط شركت IBM به وجود آمد .
▪ FBC: پسوند مورد نظر معرف فایل پشتیبان فشرده شده ای است كه همراه با برنامهٔ Family Tree Marker مورد استفاده قرار می‌گیرد . این برنامه محصول شركت The Learning CO می باشد .
▪ FFA : این پسوند معرف فایلی است كه در برنامهٔ كاربردی Fast Find محصول شركت میكروسافت به كار می‌رود.
▪ FFL: پسوند مذكور معرف فایل تصویری است كه به برنامهٔ Print Master Gold مربوط می شود . این برنامه یك كتابخانهٔ تصویری و محصول شركت The Learning Co می باشد.
▪ FIF: این پسوند معرف فایلی است كه در آن از فرمت گرافیك تصویری فراكتال استفاده شده باشد . این فایل در برنام های كاربردی مختلف وجود دارد .
▪ FIX: این پسوند یك پسوند عمومی &