نارسایی مفاهیم دینی در مسیحیت

در کتاب اثبات وجود خدا یکی از علت های ایمان نیاوردن برخی از دانشمندان به خدا نارسایی مفاهیم دینی در مسیحیت شمرده شده است ; یعنی تصویر ناقصی که از خدا به انسان می دهند. نویسنده …

در کتاب اثبات وجود خدا یکی از علت های ایمان نیاوردن برخی از دانشمندان به خدا نارسایی مفاهیم دینی در مسیحیت شمرده شده است ; یعنی تصویر ناقصی که از خدا به انسان می دهند. نویسنده می گوید :
در خانواده های مسیحی اغلب اطفال در اوایل عمر به وجود خدایی شبیه انسان ایمان می آورند; مثل این که بشر به شکل خدا آفریده شده است . این افراد هنگامی که وارد محیط علمی می شوند و به فرا گرفتن و تمرین مسائل علمی اشتغال می ورزند این مفهوم انسانی شکل و ضعیف خدا نمی تواند با دلایل منطقی و مفاهیم علمی جور در بیاید و بالنتیجه بعد از مدتی که امید هرگونه سازش از بین می رود مفهوم خدا نیز به کلی متروک و از صحنه فکر خارج می شود (علت مهم این کار آن است که دلایل منطقی و تعریفات علمی وجدانیات یا معتقدات پیشین این افراد را عوض نمی کند) و احساس این که در ایمان به خدا قبلا اشتباه شده و همچنین عوامل دیگر روانی باعث می شوند که شخص از نارسایی این مفهوم بیم ناک شود و از خداشناسی اعراض و انصراف حاصل کند . (۱ )
شهید مطهری در تایید این سخن می گوید :
این سخن سخن بسیار درستی است . مسلما علت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است ; در واقع آن چیزی که آنها انکار می کنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست ; چیز دیگری است ... بسیاری از افراد تحت تاثیر تلقینات پدران و مادران جاهل یا مبلغان بی سواد افکار غلطی در زمینه مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده است و همان افکار غلط اثر سو بخشیده و آنها را درباره حققیت دین و مذهب دچار تردید و احیانا انکار کرده است . از این رو کوشش فراوانی لازم است صورت بگیرد که اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود . (۲ )
باید اذعان کرد که شهید مطهری خود یکی از کسانی بود که این رسالت را تا پایان عمر به خوبی انجام داد و در راه تعلیم صحیح و معقول مفاهیم دینی و مذهبی کوشید . (۳ )

پاورقی :
.۱ جان کلوور مونسما اثبات وجود خدا ص .۶۰
.۲ انسان و سرنوشت ص .۱۰۸
.۳ عوامل و ریشه های دین گریزی از منظر قرآن و حدیث ص ۱۷۸ و ۱۷۹