مرصع پلو

● مواد لازم: ▪ ۱ کیلو برنج ▪ ۱ عدد مرغ ▪ ۱۰۰ گرم کشمش پلوئی ▪ ۱۵۰ گرم زرشک ▪ ۱۰۰ گرم خلال پسته ▪ ۱۰۰ گرم خلال بادام ▪ ۱۵۰ گرم روغن ▪ ۲ پیمانه خلال پرتقال ▪ زعفران سائیده به اندازه …

● مواد لازم:
▪ ۱ کیلو برنج
▪ ۱ عدد مرغ
▪ ۱۰۰ گرم کشمش پلوئی
▪ ۱۵۰ گرم زرشک
▪ ۱۰۰ گرم خلال پسته
▪ ۱۰۰ گرم خلال بادام
▪ ۱۵۰ گرم روغن
▪ ۲ پیمانه خلال پرتقال
▪ زعفران سائیده به اندازه کافی
▪ ۲ عدد پیاز
▪ نمک و فلفل به اندازه کافی
● طرز تهیه:
مرغ را با پیاز و نمک میپزیم. گوشت مرغ را از استخوان جدا کرده و به اندازه های متوسط خرد میکنیم. برنج را آبکش میکنیم. بعد ته قابلمه کمی آب و روغن میریزیم. نصف برنج را در قابلمه ریخته و مقداری از مرغ خرد شده را روی آن میریزیم. بقیه برنج را در قابلمه ریخته و مقداری از خلال بادام و پرتقال را روی برنج ریخته و آنرا دم میکنیم. زرشک و کشمش را با کمی شکر در روغن سرخ میکنیم. (خلال بادام را در آب خیس کرده و آب آنرا میگیریم.) (خلال پرتقال را دو بار جوشانده و آب آنرا عوض مینمائیم تا تلخی آن برود. سپس آنرا همراه یک لیوان شکر و یک لیوان آب میپزیم و از صافی رد میکینم تا آب آن گرفته شود).
آب مرغ را میجوشانیم تا کم و غلیظ شود. هنگام کشیدن برنج، دو سه کفگیر از روی برنج را برداشته و با مقداری زعفران مخلوط میکنیم. مقداری خلال بادام و پرتقال و پسته را با کشمش و زرشک سرخ کرده و با مخلوط برنج زعفرانی مخلوط میکنیم.
برنج را میکشیم. قطعات مرغ را روی آن چیده با برنج زعفرانی روی آنرا میپوشانیم. با بقیه خلال بادام و پرتقال و پسته و زرشک و کشمش سرخ کرده روی آنرا تزئین میکنیم. نصف پیمانه از آب مرغ غلیظ شده روی همه برنج میریزیم و کمی کره آب کرده روی آن میدهیم.